bezár
 

art&design

2011. 05. 16.
Miró és a történelem: a Tate Modern kiállítása
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
"A történelem színeiben" mutatja be Joan Mirót (1893-1983), a nagy kolorista festőt a londoni Tate Modern új kiállítása.

prae.hu

Mint a párizsi Le Figaro írja, a fehéringes, lakkcipős úriemberként ismert katalán festő ezzel a tárlattal visszamenőlegesen elnyeri a spanyol köztársaság harcosának rangját. A 150 kép, amelyek közül sok igazi remekmű, új összefüggésben mutatja be a sokak által "a művészet királyának" tekintett, mindig gyermeki frissességű alkotó munkáit.

Miró műveit a francia lap szerint szinte túlságosan gyakran lehet látni a múzeumokban. 2004-ben a párizsi Pompidou Központ tárlata a fiatal Miró sugárzó alkotásait sorakoztatta fel, elsősorban az 1917 és 1934 közötti született remekeket mutatva be, tavaly pedig Baden-Badenben a Frieder Burda Múzeum "A költészet színei" címen szervezett tárlatot elbűvölő vásznaiból.

A Tate Modern Mirót, a történelmet értelmező művészt kívánta ábrázolni. A múlt század húszas éveiben született Katalán paraszt című erőteljes alkotását a kiállításon más múzeumok hasonló festményeivel, így a washingtoni National Gallery tulajdonában lévő Katalán parasztfej című művével, valamint a párizsi Pompidou-központban őrzött Guardia civil című, spanyol köztársasági harcost ábrázoló képpel együtt lehet látni.

A művészet radikális megújítóját pillanthatják meg a londoni látogatók Miró olyan képeiben, mint az 1927-ben született Paysage au Coq (Táj kakassal), vagy az 1926-os Chien aboyant a la lune (A holdat ugató kutya) - az utóbbit a philadelphiai művészeti múzeum kölcsönözte.

Ahogy Picasso festményben tiltakozott Guernica polgári áldozatokat követelő náci-fasiszta bombázása ellen, Miró is eltorzult emberi formákat festett Femme fuyant l'incendie (Tűzvész elől menekülő nő) című művében, amely ugyanannak az eseménynek kapcsán született - ezt a képet az amerikai Santa Barbara művészeti múzeuma kölcsönözte.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

A magyar művészet külföldi népszerűsítéséről Bukta Imre és Samu Géza példáján keresztül

Más művészeti ágakról

Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
Műhelykonferencia a Pesti Vigadóban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés