bezár
 

zene

2011. 11. 30.
Egy Stradivarit kapott kölcsön Kokas Katalin
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A különös körülmények között Budapesten felbukkant, Ceciliának nevezett 1697-es Stradivari-hegedűt öt évre Kokas Katalin hegedűművész kapta meg használatra a hangszer új tulajdonosától, Zelnik Istvántól, illetve az általa alapított Aranymúzeumtól.

prae.hu

A mesterhangszert szerdán mutatta be Szőcs Géza, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium kultúráért felelős államtitkára és Kokas Katalin az Aranymúzeumban; este zártkörű hangversenyen is megszólal a Cecilia névre keresztelt hegedű a Kempinski szálló báltermében.

Mint a bemutatón elhangzott, három évvel ezelőtt kínálta fel családi örökségét egy muzsikus Juhos Tibor hangszerésznek.

A hegedű ott is maradt a kereskedőnél, aki nekilátott a hangszer alaposabb vizsgálatához; eközben vált mind egyértelműbbé, hogy egy nagyon különleges hangszerről van szó.

Szőcs Géza felidézte, hogy a hangszeren mindössze egy C A rövidítés található. Ez arra utalt, hogy a hangszer az egri érsekség (Capitulum Agriense) tulajdonában volt. Kiderült: a hegedűt Pyrker János egri érsek hozta Magyarországra 1827 szeptemberében Velencéből három másik kimagasló hangszerrel együtt egy vonósnégyes létrehozására.

A második világháborút követően, az egri templom újjáépítésekor adták el. A hangszer történetében ezután homályos időszak következett egészen három évvel ezelőtti felbukkanásáig.

A hangszerről hivatalos szakvéleményt is kellett szerezni, ami igazolta a feltételezést: egy valódi Stradivariusról van szó. Londoni és bécsi szakértői vizsgálatok után Angliában ki is állították a tanúsítványt, amely szerint a hegedűt 1697-ben Antonio Stradivari műhelyében készítették, és egy ugyanabban az évben készült, Molitor nevű Stradivariushoz hasonlít, amely egy 2010-es aukción 3,6 millió dollárért kelt el.

Juhos Tibor megmutatta a hangszert Kokas Katalinnak és Kelemen Barnabásnak, akik már elég sok hamis Stradivarival találkoztak. "Ezúttal is pesszimisták voltunk, de kézbe vettem a hangszert, és elvarázsolt, átütő erejű és fényes a hangja, különösen a magas fekvésekben, az e-húrja szerintem veri Barnabás állami tulajdonú Guarnerijét" - mondta Kokas Katalin.

Az első pillanattól kezdve fő szempont volt az értékesítésnél, hogy a hangszer Magyarországon és magyar kézben maradhasson. Belső körökben ekkor már lehetett tudni a Stradivarius létezéséről, de magyar vevőt nem találtak rá. Kokas Katalin és Kelemen Barnabás ekkor kérte Szőcs Géza államtitkár támogatását, hogy segítsen vásárlót találni a hangszerre.

Zelnik István gyűjtőnek, a Délkelet-ázsiai Aranymúzeum alapítójának sikerült felkelteni az érdeklődését, és novemberben meg is vásárolta az Aranymúzeum számára a hangszert. Szőcs Géza Zelnik István vállalását példamutatónak nevezte, hangsúlyozva: reméli, mások is kedvet kapnak arra, hogy az értékek megőrzésében közreműködjenek.

Zelnik István elmondta, hogy azok a fiatal művészek kapnak lehetőséget a Stradivarius használatára, akik kiemelkedően teljesítettek az elmúlt években, így öt évig most Kokas Katalin használhatja a hangszert. A gyűjtő-múzeumalapító hozzátette: missziónak tekinti a magyar zeneművészet támogatását a hangszerrel.

Az MTI érdeklődésére az Aranymúzeum kommunikációs munkatársa elmondta, a Cecilia vételára nem nyilvános, de a Molitor árából lehet következtetni arra, hogy nagyságrendileg mennyit áldozott Zelnik István és az Aranymúzeum a hegedűre.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Avagy a svédek operába mennek – a Così fan tutte Uppsalában
A Nagy Emma Quintet legfrissebb lemezéről
Ki marad, ha Shady eltűnik?

Más művészeti ágakról

Jutta Bauer Nagypapa őrangyala című könyvéről
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés