bezár
 

art&design

2011. 12. 05.
Mi történt Líbia ősi műtárgyaival?
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Úgy tűnik, az ókori római épületek sikeresen túlélték a líbiai polgárháborút, ám kérdéses, mi lett a sorsa az országban fellelt műtárgyaknak.

prae.hu

Az olyan ókori városok, mint Lepcis Magna és Szabrata érintetlenek maradtak, de a tárgyak nagy valószínűséggel százával tűntek el a múzeumokból és a régészeti lelőhelyeken.

A közelmúltban egy autó csomagtartójában fellelt tucatnyi kincs vetette fel a kérdést, hogy vajon hány tárgyat csempésztek ki az országból a vészterhes idők előtt és alatt.

A kormány tagjai kijelentették, hogy lefoglalták a szállítmányt, amelyben többek között egy II-III. századból származó, nőalakot ábrázoló szobrot, illetve férfibüsztöket találtak.

A csempészek egy egyszerű bőröndbe csomagolták a felbecsülhetetlen értékű műveket a főváros augusztusi eleste idején. Vallomásukból kiderült, hogy bizonyos Kadhafi-párti csoport akarta eladni a tárgyakat, hogy a fegyveres ellenállást pénzeljék az árán.

Az első jelentések szerint több ezer görög, római, bizánci és a korai iszlám időkből származó pénzérmét loptak el egy bengázi gyűjteményből, de az ország teljes műkincsállományának leltározásához még sok időre van szükség.

A szakemberek szerint mind Irak, mind Afganisztán kulturális örökségének hatalmas részét veszítette el a feketekereskedelem vagy a műkincslopások következtében a háborúk idején.

Mint a mediterrán térség egyik csomópontja, Líbia valóságos kincseskamrája az ókori görög és római történelemnek. Az UNESCO világörökségi listáján az ország öt helyszíne is szerepel - olvasható a Wanderlust című brit hírportálon.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
art&design

A Köddé vált jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére című kiállításról
art&design

Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
art&design

Borsos Lőrinc Neo Inertia című kiállítása

Más művészeti ágakról

Kritika a Skin of Glass című filmről
A köd című dráma a Kettőspont Színházban
Illyés Gyula és Weöres Sándor egy-egy anya-versének hasonlóságairól


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés