bezár
 

zene

2011. 12. 06.
Rutinglitang: CD-kötet Presser dalaival, Parti Nagy Lajos verseivel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Rutinglitang (Egy zenemasiniszta) címmel öt év után készített új stúdiólemezt Presser Gábor, aki Parti Nagy Lajos 38 versét zenésítette meg; az album a költeményeket tartalmazó könyvvel együtt jelent meg.

prae.hu

Presser Gábor az MTI-nek elmondta: nagy rajongója a mai magyar irodalomnak, ezen belül Parti Nagy költészetét és prózáját különösen nagyra tartja; "felolvasásaiból rengeteg hangfelvételem van".

"Korábban azt terveztem, hogy előbb készítek lemezt kortárs magyar költők verseinek megzenésítéséből, mint Parti Nagy munkáiból. A kortárs +csomagba+ beválogatott nyolc Parti Nagy-vers azonban valahogy nehezen volt beilleszthető az oda képzelt zenei koncepcióba" - jegyezte meg Presser.

Munkamódszere az volt, hogy addig olvasgatta a költő verseit, amíg azt nem gondolta, "tudja a dalt" és csak azután ült a zongorához. Presser Gábor hozzátette: nem így szokott dolgozni, hiszen nála túlnyomórészt a zenék szoktak előbb megszületni, igaz, az ellenkezőjére is van példa, mert Sztevanovity Dusántól az idén készült Zorán-lemezre előre kapott megzenésítendő szövegeket.

"Parti Nagy úgy mondja, hogy versei a dalhatáron lebegnek, én meg eddigi munkáim során is szívesen feszegettem a szabályos dalformát. A Rutinglitang egyes dalaiban olyasfajta felvételi megoldásokra törekedtem, amelyek talán hangjátéknak is nevezhetőek, a kis hangfelvételi, akusztikai játékok, hangok, zörejek inkább némi odafigyeléssel vehetők észre, ezek autóban hallgatva nyilván kevésbé tűnnek fel. Hosszú idő után kottákat is körmöltem, A Krepdesin című vers fura kromatikus dallamával kezdődött, egyszerűen látni akartam, hogy néz ki, mint kép" - mesélte Presser Gábor.

Mint kifejtette, a hangjátéki törekvések mellett az album mind a 38 tétele dalnak tekinthető. Úgy vélte, ez a munkája egy kicsit minden eddigitől eltér, hiszen színdarabhoz nem köthető versmegzenésítéseket korábban nem sokat készített, bár élete legelső nyilvános megszólalása 15 éves korában egy megzenésített Karinthy-vers volt. "Színházi, filmes, hangjátékos múltam persze jócskán érezhető a Rutinglitangon".

Szokatlan megoldás, hogy a CD-n szereplő Parti Nagy Lajos-versek ábécésorrendben következnek egymás után. Presser elmondta: úgy kezdődött, hogy a stúdióban a számítógép egyszer így adta ki a felvételeket.

"Először furcsa volt, de hagytam, mert megkönnyítette a keresést, miután sok versnek eleve nem volt címe, lásd a Szódalovaglás című sorozatot. Aztán elkezdett a dolog működni, néhány címadással összeállt a végleges ábécésorrend" - magyarázta a zeneszerző.

A bánat, a bú Presser eddigi szólólemezein is fel-feltűnt a szövegekben - erre példa a Dr. Bánat -, de a zenék hangulatára is sokszor jellemző volt. Az új CD-re felkerült versek között szerepel a Csigabú, a Jégbüfében "lóg a búfagyi", a Lassacska napfényben pedig a költő maga mondja a felvételen: "Bús Ernő vagyok".

"Rám ragadtak a melankolikus és az ahhoz hasonló jelzők, ez persze lehetne jó is, csak éppen nem igaz. Ebben az anyagban kicsit szerepeket is énekelek, és talán bátrabban +működöm+, mint korábban. A Rutinglitang zenemasinisztája akár én is lehetnék, de a figura teljesen más, egy összetört, szerencsétlen, falhoz szorított bár- vagy presszózongorista, olyan, amilyenből jó néhányat láthattunk az elmúlt évtizedekben megöregedni, kifáradni. De például ott van a Csasztus című vers, amelyben egy kultúrház színpadán egy magabiztosan, üvöltve éneklő, nagy hangú pasas vagyok, körülötte meg ijedten szorongva táncolnak az emberek" - fejtette ki Presser Gábor.

Szólt arról, hogy munka közben az anyagról Parti Nagy Lajoson kívül senkivel sem konzultált, és hosszas fejtörés után kérte fel a közreműködő énekeseket. Például a Tájradírban és a Jajkottában Szalóki Ági, a Nyárkaucsukban és a Rablóultiban Falusi Mariann, a Taorminában Váczi Eszter énekel, a Hozz virágot-ban pedig a Csík Zenekar hallható. A hatvanas évek ismert gyerekdala, a Pancsoló kislány parafrázisában, a Löncsölő kislányban Váczi a Tavasz, Szalóki a Nyár, Falusi az Ősz és Presser a Tél. Parti Nagy Lajos a már említett Lassacska napfény mellett az Amarcordban, a Berendezik a ringet-ben és az Omázsban (P.G. hatvan) szólal meg, több lábjegyzetét is felolvassa. Az író Závada Pál pedig fütyül és énekel is a felvételeken.

"Több mint húsz zongorát használtam a felvételek során, mert bizonyos hangokat csak lestrapált, ósdi hangszerekből lehet előcsiholni" - szögezte le a zeneszerző.

Presser Gábor szeretné koncerten is bemutatni a magánkiadásban megjelent Rutinglitangot, de egyelőre nem döntött, miként, hol és hogyan. "Öt dalt már bemutattam élőben az anyagból, a többit is próbálgatom, milyen lehet élőben játszani".

2012-re vonatkozó tervei kapcsán azt mondta, nekilát a már említett antológiának, kortárs magyar versek megzenésítésének.

"Nem zárom ki, hogy jövőre lesz Locomotiv GT-koncert, esetleg kisebb turné, de a felkérések gazdasági megalapozottságát egyelőre nem látom egyértelműen, hiszen olyan nagy előkészítő munka kellene, ami többe kerülhet, mint a fellépés maga" - mondta Presser Gábor, aki december 29-én az LGT másik három tagjával Zorán koncertjén lép színpadra a Papp László Budapest Sportarénában.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Zeneszerzés az érzékek és a technológia határán
Michael Haydn és Antonio Salieri Requiemje a Müpában
Ki marad, ha Shady eltűnik?
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

Jutta Bauer Nagypapa őrangyala című könyvéről
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
A Jelenkor és az Alföld decemberi számáról
art&design

Diki Luckerson: Haladás labirintus szája felé


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés