bezár
 

zene

2016. 08. 05.
Elhunyt Csányi Attila dzsessz-szakíró, zenész
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Elhunyt Csányi Attila dzsessz-szakíró, dzsessztörténész. A Pernye András-díjas zongorista-zenekarvezetőt pénteken reggel, 76 éves korában érte a halál - közölte a Magyar Jazz Szövetség az MTI-vel.

Csányi Attila az aktív zenélés befejezése után fokozott intenzitással fordult a dzsessz kutatása felé. A nemzetközi és különösen a magyar dzsessz történetével kapcsolatos szakmai tudása miatt munkássága páratlan értéket képvisel.
    

prae.hu

Csányi Attila 1940. december 18-án született Budapesten. 1946 és 1956 között Tarjáni Tóth Idánál és Hazai Györgynél tanult zongorázni, 1959 és 1961 között Pitó Tibor növendéke volt. Hazai Györgynél zeneszerzést is tanult. 1957-től 1961-ig Zilcz Györgynél tanult harsonázni. Saját zenekart vezetett 1958 és 1964 között, amelyet a Magyar Televízió is bemutatott 1959-ben - olvasható az NKA Cseh Tamás Program honlapján, a Csányi Attilával tavaly készült életműinterjúban.
    

1968-ban Simon Géza Gáborral és Pál Sándorral elhatározták, hogy összegyűjtik a magyarországi dzsessztörténet hangzó emlékeit, dokumentumait és összeállítják a műfaj hazai történetét. A témában számos cikket, tanulmányt, diszkográfiai összeállítást publikált. Ismeretterjesztő írásai, fotói többek közt a Magyar Zeneművészek Szövetsége Jazz Szakosztálya Tájékoztatójában, a Jazzinfóban, a Jazz és a Majazz szaklapban, valamint különböző folyóiratokban jelentek meg.
    

1967-től 1971-ig és 1989-től 2007-ig a Magyar Rádió külső munkatársa volt. Mintegy százötven interjút készített a magyar dzsessz úttörőivel, meghatározó egyéniségeivel, veteránjaival. A Magyar Jazz Szövetség vezetőségi tagja és alelnöke volt 1998-ig, 1994 óta a Magyar Jazzkutatási Társaság alelnöke. Zenei rendezője volt a Trezor és a Jazzveteránok című sorozatoknak. Több felsőfokú intézményben tanított 1997-ig, haláláig a JazzMa.hu internetes portál főszerkesztő-helyettese és a Magyar Jazz Szövetség tagja volt.
    

1986 és 1989 között az Oldsmobile Dixieland Jazz Band művészeti vezetője, 1989-ben alakította az Orient Dixieland Jazz Bandet, amely tíz évig működött. Az együttes a húszas és harmincas évek dixieland- és szvingmuzsikáját szólaltatta meg korhűnek szánt hangszerelésben. Felléptek a jelentősebb hazai fesztiválokon és külföldön (Ausztriában, Németországban, Svédországban, Hollandiában, Horvátországban, Angliában) is játszottak.
    

A fesztiválok közül említésre méltó a göteborgi, a drezdai és a londoni Soho fesztivál. 1995-ben és 1998-ban szerepeltek a Magyar Rádió Márványtermi koncertjein, 1999-ben a Klasszikus és jazz sorozatban, ahol az együttes fúvósaiból alakult Orient kamara kvartett reneszánsz zenei műsorát is bemutatták.
    

Első lemezük, a Wang-Wang Blues 1991-ben, tradicionális kategóriában az Év lemeze díjat kapta. 1993-ban New Orleansban jelent meg CD-jük, Joe Murányi közreműködésével. 1986-ban, a New Orleans-i French Quarter Fesztiválon Csányi Clive Wilson Original Camelia Bandjével zongorázott. Régi töredékekből restaurálta és részben komponálta a szegedi, 1986-ban helyreállított harangjáték zenéjét, 1998-ban írta a margitszigeti zenélő Bodor kút 12 részes zenei illusztrációit, amelyet az Orient kamaraegyüttes szólaltat meg.
    

2012-ben a Magyar Jazz Szövetség Pernye András-díjjal tüntette ki.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Musica Moralia a Dugattyúsban
Zeneszerzés az érzékek és a technológia határán
Heo Yoon-jeong koreai citeraművész koncertje az Eiffel Műhelyházban
Ki marad, ha Shady eltűnik?

Más művészeti ágakról

Beszélgetés az Octogonról a FUGA Építészeti Központban
színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés