bezár
 

art&design

2019. 02. 24.
Alkotói szabadság a falak között
Apácák a művészettörténetben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egy apácazárdával elsőre nem feltétlenül a képzőművészetben történő elmélyedést szokás asszociálni. Azonban ahogy a különböző korokból sorra kerülnek elő az apácák festményei, egyre világosabbá válik, hogy ezek a zárt közösségek tulajdonképpen bölcsőként szolgáltak a korabeli nők művészetben való kiteljesedéséhez. Karen Chernick az Artsy-n megjelent cikkében az apácák szerepét mutatja be a művészettörténetben, a reneszánsztól napjainkig.

Mivel évszázadokkal az elkészítésük után kezdtek csak napvilágot látni, hatalmas kihívást jelent az apácák alkotásainak helyet találni a művészettörténetben. Chernick szerint a korábbi, mostanra előkerülő műveket egységesen összefoglalni hivatott német ernyőfogalom, a Nonnenarbeiten egyáltalán nem képes ezt a funkciót betölteni vagy ennek megfelelni, sőt, inkább csak egy kissé nevetséges leegyszerűsítésként szolgál. A szerző ehelyett inkább korról-korra igyekszik értelmezni az apácák helyzetét, a zárdák meglepően támogató szerepét a művészetek űzésében és a művek azon ismertetőjegyeit, amelyek az alkotóik egyedi helyzetéből adódnak.

prae.hu

Az apácazárdák a reneszánsz korban kezdtek igazán népszerűvé válni, és a művészeti élet is ekkor indult bennük virágzásnak. Nem véletlen – írja Chernyk –, hiszen az apácák többsége ekkoriban gazdag családok sarjaként vonult be. Neveltetésük részét képezte a művészetek ismerete, valamint a kézimunka és a festészet sem állt távol tőlük. Azonban, míg a kinti világ előbb-utóbb a házasságot, anyaságot jelentett volna, és a háztartás vezetésének feladatával járt volna, a zárda olyan alternatívát biztosított, ahol mindezek helyett lehetőségük nyílt szabadon művelődni és alkotni. Ezt többek között az is elősegítette, hogy bár a legtöbb nő tudott festeni a reneszánsz Itáliában, nagyszabású művek és megbízások elkészítésére mégis kizárólag a zárdán keresztül volt lehetőség – teszi hozzá Linda Falcone, az Advancing Women Artists Foundation vezetője.

Chernick leírja, hogy az apácák száma jelentősen megugrott a reneszánsz Itáliában, hiszen nem csupán a házasság kötöttségeitől menekülő fiatal nők vonultak be, hanem a családok is előszeretettel küldték oda lánygyermekeiket. A szerző szerint ennek főképp gazdasági okai voltak: a tetemes hozományt félretették a legidősebb nővér számára. Leírja viszont, hogy ettől függetlenül a zárda közkedvelt választásnak bizonyult, amit mi sem mutat jobban, mint hogy Firenzében 1515-ben 2500, 40 évvel később pedig már 19 emberből 1 nő volt apáca. A népszerűséghez Chernick szerint hozzájárult az is, hogy akkoriban egy zárda gyakran nagyobb szabadságot biztosított számukra, mint a külvilág, így a nyugati művészettörténet során egy gyakorlatilag példátlanul támogató közegként is működött az akkori női alkotók számára.

Maria di Ormanno degli Albizzi önarcképeegy imakönyv lábjegyzetében

A reneszánsz apácák alkotásai azonban témájuk és stílusuk tekintetében is eltérnek a korabeli képektől – emeli ki a szerző. Egyik példája erre az egyik első európai női önarckép festője, a 15. századbeli Maria di Ormanno degli Albizzi, aki egy imakönyv lábjegyzetébe, a pazar arany-kék kockás háttérre vetette oda tántoríthatatlan tekintetű miniatűr képmását. Chernick kifejti, hogy ezt az ábrázolásmódot különösen nehéz beilleszteni a művészettörténetbe a quattrocento higgadt, finom, profilból készült női portréi mellé. Ugyanúgy a 16. századbeli nápolyi Luisa Capomazza is már a saját korától eltérő és azon túlmutató festményeket készített. Capomazza, aki a lánykérései elől menekült a zárdába, számos tájképet festett, ami a szerző szerint különösen ritka volt női kortársai között, hiszen számukra a természet csupán a falak közötti apró területeket jelentette.

Ahhoz, hogy ezeknek az alkotásoknak meg lehessen találni a helyét a művészettörténetben, a Nonnenarbeit jellemzői Chernick szerint nem nyújtanak megfelelő segítséget. Míg a reneszánsz papok kapcsolata a festészettel már igen jól ismert (például Fra Filippo Lippi és Fra Bartolomeo művein keresztül), az apácák alkotásai csak évszázadokkal később kezdtek napvilágot látni. Mégis, két teljesen más témájú kép a nőknél ugyanúgy a Nonnenarbeiten terminusa alatt tárgyalt, amíg a férfiaknál ez elképzelhetetlen lenne – idézi a szerző Jeffrey F. Hamburger művészettörténészt, aki a Nuns as Artists című 1997-es könyvében foglalkozik ezzel a kérdéssel. Chernick kiemeli azt is, hogy a kifejezés igyekszik a kevéssé kifinomult és technikás műveket tömöríteni, annak ellenére, hogy az apácák által választott témák, és maga a szépművészet is teljes mértékben intellektuális művészetnek számított a korban (hiszen a zárda magát főleg az ott készített kézműves termékekből tartotta fenn, nem festményekből). Sheila Barker művészettörténész szerint az apácák alkotásait fel kell szabadítani a művészettörténet prokrusztészi ágyáról és Chernick ehhez kapcsolódva mutat rá, hogy az apácák művészetben betöltött szerepe hatalmas, annak ellenére, hogy nem hasonlít ahhoz, amit a korabeli alkotó férfi géniusz képéhez szokás kapcsolni. Az elkészített művek ugyanis nemcsak készítőik tehetségét mutatták meg, hanem az apácák ezekkel tartották fenn a zárda anyagi stabilitását és presztízsét is – írja a szerző. Egyik példája a vallásos képekről szóló megbízásainak később saját műhelyt nyitó Plautilla Nelli, akit az intézmény hírneve vonzott a művészetekről ismert firenzei Santa Caterina di Siena zárdába.

Chernick bemutatja azt is, hogy a zárdák művészetpártolása a reneszánsz után és Itálián kívül is folytatódott, azonban a számos tulajdonosváltás miatt nehézzé vált az alkotásokat külön intézményekhez kötni. Az alkotók személyes történetei elkezdtek lassan egybemosódni, azonban a szerző szerint a művészetpártoló tendenciát még mindig fel lehet ismerni bennük. A 19. századi Juana Beatriz de la Fuente mexikói apáca egyetlen megtalált festménye alapján például Marion Oettinger (múzeumi kurátor és a kép megtalálója) erőteljes párhuzamot vélt felfedezni közte és egy 17. századi apáca, Juana Inés de la Cruz között. Oettinger úgy gondolta, mindkettejüket nagy becsben tartották, saját szobájuk lehetett és a zárda ellátta őket mindenféle kellékkel is.

Juana Inés de la Cruz

Az apácák művei a 20. században és napjainkban is egyre szélesebb körökben válnak ismertebbé, ellentétben a reneszánsz korral, akkor a legtöbb alkotás kár a mai napig a zárda falai közt maradt. A szerző rámutat arra is, hogy az alkotói stílus és eszközválasztás is kezd egyre közelebb kerülni az adott kor jellemző vonásaihoz. Például a kaliforniai Mary Corita Kent nővért a 20. században munkái miatt már a ’pop-art apácaként’ ismerték. Kent nővér nyomtatott print munkái nem csak a nagyközönségre voltak hatással, hanem olyan személyekre is, mint Alfred Hitchcock rendező, vagy John Cage zeneszerző. Azonban Chernick leírja, hogy mivel az alkotások témái egyre inkább a politika felé fordultak, Kent nővért arra kényszerítették a feljebbvalói, hogy kilépjen a rendből, rámutatva arra, hogy támogatásuknak az apácák művészetben való elmélyedését illetőleg is van egy határa. A szerző megemlíti napjaink egyik legismertebb apácáját, a brit Wendy Beckett nővért is, aki a BBC-n forgatott művészettörténetről szóló dokumentumfilmeket. Ezekben a világ legismertebb művészeti intézeteit igyekezett bemutatni, töretlen sikerrel. Chernick leírja, hogy ő fogalmazta meg azt a tendenciát is, ami már a reneszánsz kortól kezdve jellemző volt: a művészet az, ami kiemeli az embert a szekuláris határok közül. Ez az ami különösen igaz az apácák helyzetére is minden korban, hiszen ők a szekuláris világtól elzárt zárdában teljesedhettek ki a művészetekben, amit bizonyos határokig az intézmény is támogatott.

A teljes cikk itt olvasható 

nyomtat

Szerzők

-- Jedlovszky Krisztina --


További írások a rovatból

art&design

Hermann Zoltán: "Odaát" című kiállítása nyomán (Semmelweis Szalon, Budapest, 2025. 10. 15. – 11. 13.)

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés