bezár
 

film

2022. 11. 25.
Vitézy László filmrendezőről szóló életműkötetet mutattak be Budapesten
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Vitézy László filmrendezőről szóló életműkötetet mutattak be Budapesten Kamerapárbaj címmel jelent meg Vitézy László rendező életművét áttekintő kötet; a számos dokumentumfilmet és játékfilmet jegyző művész életpályáját Medgyessy Éva író, szerkesztő rajzolta meg.

A Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány gondozásában megjelent könyvet Káel Csaba, a magyar mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos laudálja a szerdán 16 órakor kezdődő könyvbemutatón a Terror Háza Múzeumban.

A könyvbemutatón Medgyessy Éva szerzővel és Vitézy László filmrendezővel Baczoni Dorottya történész, a XX. Század Intézet igazgatója beszélget - közölték a szervezők hétfőn az MTI-vel.

"Engem mindig az érdekelt, amit a történelmi események, a külső, társadalmi változások az egyes ember életében okoztak. Az ahogyan az emberekre hatott mindaz, ami történt. A lelki folyamatok, amelyek a szereplők arcán, szemében tükröződnek" - idézik a közleményben Vitézy Lászlót.

"Persze, ehhez nagyon jó színészek kellenek. Én elmondhatom, hogy nagyon jó színészekkel dolgozom" - mondta a Balázs Béla-díjas, Sára-Csoóri-Életműdíjjal kitüntetett filmrendező a Kamerapárbaj című életműkötetben. Mint a közleményben áll, a műfajteremtő, számos rangos dokumentumfilmet, játékfilmet jegyző érdemes és kiváló művész életpályáját négy nagy fejezetben rajzolta meg Medgyessy Éva író, szerkesztő.

"A szocializmusról nem kellett hazudni, nem kellett felnagyítani, elég volt csak bemutatni a maga pőre valóságában. A hatalom nap mint nap álszent, groteszk szerepjátékokba kényszerítette az embereket, bizonygatva, hogy milyen jó is az a rendszer, közelebbről azonban tisztán látszottak a megnyomorított, méltatlan emberi életek" - olvasható a közleményben.

Mint írják, a kommunizmust a saját bőrén is megtapasztaló filmrendező számos alkotásában aprólékosan és könyörtelenül megmutatta a valóságot: a játszmákat, a kiégéseket, a megoldatlan és megoldhatatlan sorsokat. "Soha nem fogadtam el a proletárdiktatúra létjogosultságát. Minden gondolkodás nélkül mindig pontosan tudtam, hogy azon az oldalon van a helyem, ahol valamit érvényre lehet juttatni az igazságból, amit elsodort a második világháború és az utána következő kommunista rendszer. Ez kialakított bennem egy speciális harcmodort: nem ragaszkodni minden áron ahhoz, amitől úgyis eltiltanak, de megtalálni mindig a kicsi réseket, ahol az igazságot fel lehet mutatni" - emlékezett életműkötetében Vitézy László, aki a rendszerváltoztatás után is dokumentumfilmes, illetve tévés riporteri vonalon maradt és már az új politikai környezetben mutatta meg a régiben szocializálódott emberek nem ritkán keserves életét.

A művész 2010-ben érkezett meg a játékfilmek világába, amelyek a vidéki emberek életéről, a konzervatív értékrendről, az immár kendőzetlenül bemutatható kommunista bűnökről és az embertelen üldöztetésekről szólnak.

Vitézy László filmrendező, forgatókönyvíró, producer filmográfiájában olyan alkotások szerepelnek, mint a Leleplezés (1978-79), a Békeidő (1979), a Vörös föld(1982), az Égi madár (2011), A galamb papné (2013), a Csandra szekere (2017), A színésznő (2018) és Az énekesnő (2022).

Fotó: MTI/Mészáros János

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz
Mehran Tamadon: Ahol nincs isten & Legrosszabb ellenségem
Az Arcok visszapillantóban és a Kiáltvány a gyerekekért a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Prikler Mátyás: Hatalom

Más művészeti ágakról

színház

Forgách András A játékos és a többiek című drámakötetének bemutatója
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés