art&design

A 208 alkotást felvonultató kiállítás csütörtöki sajtóbejárásán Szegő György, a Műcsarnok művészeti igazgatója elmondta, hogy az intézmény 160 éve - bár nem ebben az épületben - a művészeknek alakult, "makrófolyamatosság, hogy ezt a szalonok sorozata folytatja, folytatta az elmúlt évszázadban, és egy mikrofolyamatosság, hogy ez már a harmadik Képzőművészeti Nemzeti Szalon".
A cím kapcsán Kosztolányi Dezső sorait idézte, melyek szerint az ember egyedüli példány. Ehhez hasonlóan a művészetről való felfogásunk szerint a műtárgy is egyedi példány, tehát nem helyettesíthető tárgy - magyarázta.
Hozzátette, a címben szereplő fogalomnak van digitális szakszóként (non-fungible token) egy másik jelentése is, mely szerint az adott tárgy - a kriptovaluták világához hasonlóan - egy számmal pótolható, és elveszíti azt a személyességet, amit az elmúlt évezredekben a műalkotás fogalma fedett.
"A kiállítás egyik érdeme a szalonforma, amiben ötévente válogatott művészek válogatott munkáit mutatjuk be, egy másik kitüntetett pillanat pedig az, amikor a művészetfelfogásunk veszélybe kerül"- fogalmazott. Továbbá felhívta a figyelmet arra, hogy a kiállítással "beleálltak ebbe a problémába".
Kállai Katalin művészeti tanácsadó Szegő György szavaihoz kapcsolódva arról beszélt, hogy a nem helyettesíthető tárgy fogalma a kriptovaluták világából került vissza a hagyományos képzőművészetbe, valamint a művészet teljes egészébe.
Azt mondta, a digitalizáció, a digitális művészet sokszorosíthatósága kissé csorbította a tárgyak egyediségét és megismételhetetlenségét, talán meg is rettentette a művészeket. Viszont a non-fungible token fogalma arra jött létre, hogy ebben a sokszorosítható digitális világban egy algoritmussal mégis létrejöjjön egyfajta egyediség.
"Visszavettük a kiterjesztett valóságtól ezt a fogalmat, mert a művészet teljes egészére érvényes: a kiállítás hat termében azt szerettük volna hangsúlyozni, hogy minden műalkotás, minden művészeti tárgy egyszeri és megismételhetetlen" - jelentette ki Kállai Katalin.
A kiállítás főkurátora Baksai József, társkurátora Verebes György.
Fotó: Műcsarnok Facebook oldala