bezár
 

art&design

2009. 11. 29.
Barokk pompa az MNG-ben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
2009. november 19-én nyílt a Magyar Nemzeti Galériában a Késő barokk impressziók. Franz Anton Maulbertsch (1724-1796) és Josef Winterhalder (1743-1807) címet viselő kiállítás, amelynek megrendezése az októberben megnyitott München magyarul című tárlat mellett és ahhoz hasonlóan gigantikus vállalkozás volt.

Nemzetközi együttműködéssel jött létre: a brnói Moravská galerie és a Museum Langenargen am Bodensee mint partnerintézmények szerepelnek az egyébként két, önálló tárlatból álló kiállításon. Az egyik a két külföldi intézmény által nyáron szervezett Winterhalder-tárlat, a másik az ehhez kapcsolódó és a magyar Nemzeti Galéria által összeállított Maulbertsch-kiállítás. A langenargeni intézmény, mivel Maulbertsch szülőhelyén működik, fennállása óta feladatának tekinti Maulbertsch életművének bemutatását, és már korábban is kapcsolatba került a Nemzeti Galériával. Winterhalder leginkább Morvaországban dolgozott, így rendezett a brnói intézmény Maulbertsch legkiválóbb tanítványának műveiből gyűjteményes kiállítást.

prae.hu


1

2

3

4

5

Maulbertsch a 18. századi Közép-Európa kiemelkedő, virtuóz mestere volt, aki oltárképfestés mellett elsősorban falfestészettel foglalkozott, de a kiállítás megtekintése a modernizmus iránt érdeklődők számára is érdekes lehet, az expresszionizmushoz vezet ugyanis az a festői-formai felfogás, amely (többek között) a későbarokk expresszív szín-és formahasználatából indult ki: például Kokoschka ifjúkori alapélménye volt Maulbertsch festészete.


A sajtótájékoztatón felvetődött a „turisztikai szempont” érvényesítése is, hiszen Maulbertsch az egykori Magyar Királyság nyugati felén működött, sőt, legkiemelkedőbbek a magyarországi megrendelésekre született munkái. Ha valaki felkeresné a (leginkább a Dunántúlon található) Maulbertsch munkássága által érintett településeket, azokat a plébániatemplomokat, épületeket, ahol kimutatható a jelenléte, megteheti egy (ugyan 18. századi) térkép alapján, amely a kiállításon látható. A sajtótájékoztatón a Maulbertsch munkáit bemutató filmet még nem vetítették, de ezzel a ma már egyébként elvárásnak tekinthető eszközzel is éltek a kiállítás rendezői.
 

A bemutató törzsanyagát a Nemzeti Galéria, a Szépművészeti Múzeum  és a Szombathelyi Egyházmegyei Gyűjtemény tulajdonában található művek alkotják, de többek között sikerült a kiállításra kölcsönkérniük az eddig még soha ki nem állított, Gyulafehérvárott őrzött, még Mária Terézia közvetítésével odakerült Heródes lakomáját; a győri székesegyház mennyezetképéhez készült vázlatot a New York-i Metropolitan Museumból és a berlini Gemäldegalerie-ből, valamint a bécsi Albertina gyűjteményéből válogatott munkákat és csehországi művek vázlatait is. Maulbertsch szombathelyi székesegyházba készült munkái önálló csoportot képeznek a tárlat anyagában.


Sikerült kiállítani egy, a múzeumi háttértevékenységbe is betekintést nyújtó művet, a szombathelyi székesegyház főoltárképét. A második világháborúban bombatámadást érte az épületet, így az egykori főoltár, amely hatalmas méretben (8,5 x 4,5 méter) a Vizitáció jelenetét ábrázolja, darabokra szakadt. A Galériába letétként került vásznat fotó alapján részenként, 196 darabból összeillesztették, amelynek figurális középső részén dolgozott, illetve a megmentéséért 1999 óta küzdött egy hatfős restaurátorcsoport . A felújított és helyreállított, 3,8 x 3,3 méteres részlet így került most a közönség elé. A sajtótájékoztató után a restaurátorok a közönség előtt bemutatót is tartottak a munkafolyamatokról. A teljes képen természetesen tovább folytatódik a munka.
vizitacio oltar
vizitacio

A kiállítás erőssége, egyben az anyag jellege által diktált megoldása, hogy a 18. századi mester és a korszak alkotói gyakorlatába is betekintést nyújt: a sokszor eredeti helyükön maradt oltárképek és a freskók előkészítő vázlatait, színvázlatait mutatja be nagy számban ritka grafikai művek, mindenekelőtt három rézmetszet mellett, Maulbertsch egész életművéből válogatva. Kiállításra kerültek bibliai-történelmi témájú, közepes méretű képek is, amelyek eredetileg is gyűjtőknek, illetve világi dekorációs célokra készültek.

 

Winterhalder Maulbertsch tanítványaként mesterének stílusát folytatta, a már elődje egyes munkáiban fellelhető klasszicista vonásokat is továbbvitte, különösen világi megrendelései esetében. Kettejük közös tevékenysége éppen a Szily János püspöktől 1791-ben kapott szombathelyi székesegyházi megbízáshoz köthető, Maulbertsch ugyanis annak teljesítése közben halt meg, munkáját Winterhalder fejezte be. Winterhalder a mennyezetfreskókat festette meg Maulbertsch vázlatai alapján, ezek a háborúban elpusztultak, de saját műve, a szombathelyi templomban található Szent Mihály (ma Madonna) kápolna dekorációja ma is megtekinthető a püspöki székhelyen – nem járt viszont ilyen szerencsével a budai királyi palota Winterhalder-féle dekorációja, ami a Ferenc József-kori átalakításnak esett áldozatául.


A 18. századi Közép-Európa kultúrtörténete és műhelygyakorlata, „modernizmusa”, nemzetközi kapcsolatai, azok dimenziói is megmutatkoznak a látogatóknak szóló információkkal remekül ellátott kiállításban, amelyhez katalógus is megjelenik. A kiállítást a Szépművészeti Múzeum nyugalmazott főigazgatójának, Maulbertsch monográfusának, Garas Klárának ajánlották.

A kiállítás kurátorai: Jávor Anna, Boda Zsuzsanna, Zora Wörgötter.
Megtekinthető 2010. február 28-ig.

nyomtat

Szerzők

-- Balázs Katalin --


További írások a rovatból

Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
art&design

Mihai Barabancea: Cyborg Dolphin Tears kiállítás és könyvbemutató
Interjú Molnár Judit Lillával
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához

Más művészeti ágakról

Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában
gyerek

Szombaton rendkívüli gyereknapot hirdet
Beszámoló a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés