bezár
 

zene

2010. 04. 03.
A Depeche Mode-tól a Recoilig - Interjú Alan Wilderrel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Jó időszak a mostani a magyar Depeche Mode-rajongók életében: a brit zenekar fél éven belül kétszer is fellépett Budapesten, Alan Wilder, az együttes egykori tagja pedig áprilisban játszik a fővárosban Recoil nevű projektjével.

prae.hu

"Nem lenne igaz, ha azt mondanám, azért léptem ki 1995-ben a Depeche Mode-ból, mert elégedetlen voltam a zenével. Egyszerűen frusztrált a csapaton belüli kommunikáció szinte teljes hiánya" - hangsúlyozta a billentyűs-dalszerző, aki a Recoil április 16-i Diesel klubbeli koncertje kapcsán e-mailen válaszolt az MTI kérdéseire.

Az 50 éves Alan Wilder 1982 és 1995 között volt az ez idő alatt a világ egyik legnépszerűbb popzenekarává váló Depeche Mode tagja. Az együttes nyolc albumán játszott, majd a Songs of Faith and Devotion című lemezhez kapcsolódó turné (az egyik állomás 1993-ban a budapesti MTK-pálya volt) után úgy döntött, kiszáll.

"Az évek során egymástól teljesen eltérő személyiségekké váltunk, ami rendkívül megnehezítette a Songs of Faith and Devotion elkészítését. Sokszor elmondtam már, hogy paradox módon ez az anyag a kedvenc Depeche Mode-lemezem, a legmélyebb, legintenzívebb album, amin addig dolgoztam. Ami a zenét illeti, fel akartam fedezni más területeket, és ezt a Recoil projekt biztosította számomra, akkor is, amikor még a DM tagja voltam, és azután is" - fejtette ki Alan Wilder.

Mint megjegyezte, bár nem sokat találkozik mostanában a többiekkel, barátságos viszonyban van a Depeche Mode megmaradt tagjaival, Martin Gore-ral, Dave Gahannel és Andy Fletcherrel.

"Nagyjából követem, mit csinálnak, akár együtt, akár szólóban, ugyanakkor újabb albumaikat nem hallgattam túl sokat" - fűzte hozzá.

Egy kérdésre válaszolva elmondta: remek volt ismét együtt lenni a Depeche Mode-dal a színpadon idén februárban egy jótékonysági koncerten a londoni Royal Albert Hallban. Alan és Martin a Somebody-t adták elő: előbbi zongorázott, utóbbi énekelt. "A közönség nagyon lelkesen fogadott minket" - emlékezett vissza Alan Wilder, hozzátéve: jó volt szót váltani a színfalak mögött Martinnal, Fletch-csel és Dave-vel.

"Sokan talán azt hiszik, elástuk a csatabárdot, holott, legalábbis én így látom, egyáltalán nem maradt bennünk tüske, még ha jó ideje nem is volt közöttünk kapcsolat. A londoni találkozáskor különösen Martin lelkiállapota volt hatással rám: nagyon erősnek és koncentráltnak tűnt" - hangsúlyozta Alan Wilder.

Kísérleti, nem igazán popközpontú projektjét, a Recoilt még 1986-ban hozta létre Daniel Miller producer bíztatására, és kevés promóció mellett három színvonalas anyagot (1+2, Hydrology, Bloodline) is kiadott a Depeche Mode-ból történt kilépéséig. Azóta a Recoil tovább fejlődött, Wilder szerzeményei sokszor John Cage darabjait idézik, a dalokat állandóan változó énekesek közreműködése egészíti ki; köztük volt például Douglas McCarthy, az EBM (electronic body music) stílus egyik óriása, a Nitzer Ebb frontembere. Az elmúlt tizenöt év termése: Unsound Methods (1997), Liquid (2000), subHuman (2007).

Alan Wilder a Depeche Mode-történet óta nem állt színpadon; a Recoil mostani turnéján a Selected című, hamarosan megjelenő válogatáslemezt mutatja be. Budapesten is közreműködik Paul Kendall, a Depeche Mode és a Nitzer Ebb egykori producere, remixere.

"Paul Kendall a dalok újraszerkesztésében nyújtott segítséget, de az ő szerepe alapvetően az, hogy betömje a réseket, amelyek az én nem kellő technikai felkészültségemből adódnak. Zenéről alkotott felfogásunk eltérő, ami a Recoil-hangzás előnyére válik. Jelenléte egyfajta spontaneitást ad a turné állomásain, az, ahogy az effekteket, a szűrőket használja" - fejtette ki.

Felhívta a figyelmet arra, hogy a Recoil mostani fellépéseit nem úgy kell elképzelni, mint egy hagyományos élő rock and roll koncertet. Kiemelte: a vizualitás és a zene szerepe egyformán fontos, Kendall és ő ehhez igyekszik "élő" elemeket kapcsolni és ezáltal minden show-t kicsit másmilyenre szabni.

"A Selected albumra személyes kedvenceimet gyűjtöttem össze, persze az is szempont volt, hogy meglegyen a számok megfelelő kohéziója, folyamatossága. Hallgatható anyagot akartam összeállítani, nem pedig egyszerűen számokat egymás mellé rakni. Emiatt néhány nekem kedves dalt le kellett hagynom, de elégedett vagyok a végeredménnyel, mert jó áttekintést ad arról, mit is képvisel a Recoil" - közölte Wilder, aki nem árulta el, játszik-e Budapesten Depeche Mode-dalt - legfeljebb érzékeltette, hogy valószínűleg igen.

A zenész az MTI-nek arra is kitért, hogy maga sem tudja pontosan, miért használ visszatérő jelleggel vallásos, gospeles, blues-os témákat. Szerinte a vallásból az ember folyamatosan merít, mert a hitrendszerek rendkívül erősek.

"A blues és a gospel nyers hevére reagálok, amit úgy tűnik, oda lehet rakni az elektronika, a sampling, a szerkesztés modern digitális megközelítése mellé" - felelte egy kérdésre válaszolva. Alan Wilder megjegyezte: a Depeche Mode néhány évvel ezelőtti gospele, a John The Revelator tetszett neki, bár már nagyon régen hallotta.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

A Nagy Emma Quintet legfrissebb lemezéről
A Papírsárkányok albumának lírai és érzelmi útjáról
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje

Más művészeti ágakról

art&design

Szomatikus felfogás a képzőművészet és táncművészet határán
színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
Az orosz barát az Örkény Színházban
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés