bezár
 

zene

2008. 04. 30.
Bach faksznik nélkül
A Nemzeti Filharmonikusok Bach-estje 2008. április 25-én
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Bach faksznik nélkül Üdítő élmény volt megannyi régizenei sztárkoncert után a Nemzeti Filharmonikusok és a Nemzeti Énekkar előadásában hermeneutikai fakszniktól mentes Bachot hallgatni. Persze érezhetően nem (csak) "barokk szólisták" vagy Bach-specialisták léptek színpadra, mégis messzemenőkig méltánylandónak tartom azt a mára már-már bátornak minősülő kezdeményezést, hogy kizárólag a lipcsei mester műveiből adjon hangversenyt egy alapvetően modern zenét játszó nagyzenekar.

Bachot nem csak régizenészek tudnak jól játszani! A dús hangzású modern hangszereken eleve fenségesebbnek hatna a barokk zene; ám Kocsis Zoltán csupa ünnepi hangszerelésű, fényes D-dúrban írott darabot választott ki, melyekhez kétségkívül illett a modern instrumentárium. Igen, még csak nem is bécsi trombitával fújták az egyébként is kutyanehéz szólamokat. Mert modern fúvóshangszereken is lehet stílusosan és ízlésesen barokk zenét játszani, s mint arra láthattunk a legnagyobbaktól is példát, a korabeli eszközök bizony néha öncéllá válnak. Igaz azonban, hogy a barokk együttesekre gyakran jellemző szájbarágós zenei retorika szinte teljes hiánya és az idegenséget nélkülöző hangzáskép már-már preklasszikus szimfónia-kezdeménynek mutatta a koncert első felében - kamarazenekarral - előadott két zenekari szvitet (BWV 1068 és 1069), melyek közül egyébként a méltán népszerű III. tűnt kimunkáltabbnak.

Kocsis ZoltánA hangverseny második felében a Nemzeti Énekkar csatlakozott az immár kissé nagyobb létszámú zenekarhoz. A BWV 50-es "Nun ist das Heil und die Kraft" kezdetű monumentális karfúga - az előzmények alapján elvárható - pompás megszólaltatásához a kórusból azonban mintha hiányzott volna a kraft. Mivel kettősfúgáról van szó, nyolc különálló szólam énekli a szigorú polifón szerkezetben feldolgozott, a protestánsok harciasságát és elkötelezettségét (is) megjelenítő témát; így azonban az egy szólamra jutó énekesek száma nem több mint 3-4. Különösen a hölgyek esetében éreztem némileg bátortalannak a gyakorlatilag szólóénekesi képességeket megkövetelő (teljesen hangszerszerű) témaváltozatok megszólaltatását.

Az utolsóként felcsendülő D-dúr Magnificatban (BWV 243) a kórus helyzete már attól rengeteget javult, hogy azt "csupán" 5 szólamúra komponálta Bach. A kompozíció klasszikus példa a barokk vokális muzsika zene-szöveg-viszonyra: Szűz Mária hálaadó énekének bibliai sorait szóról szóra zenésítette meg Bach. Dícséretes figyelmesség: mint az operaelőadásokon, kivetítőn követhettük a (letűnt korokban mindenki által jól ismert) szöveget, s így valóban volt esélye a közönségnek képzavarral élve "szoros olvasat"-ban hallgatni a Magnificat sorait. A bibliai sorokat ugyanis elkülönülő tételeknek írta meg a szerző, egybentartásuk azonban ezúttal sajnos nem sikerült maradéktalanul. Talán a kellő feszültség fenntartásához mégiscsak kell a régi hangszerekből vagy a templomfalakból (már haugyan szakrális térben hangzik fel) áradó spirituális többlet. Nem egészen értettem azonban, miért játszotta az áriákat kísérő continuo-basszust a teljes cselló szólam?

Az énekesek tökéletesen belesimultak az intelligens, ám nem túlkombináló Bach-interpretációba. Csereklyei Andrea és Szappanos Tibor felfogása esett legközelebb a külhoni oratóriuméneklési iskolákéhoz, de Kolonits Klára, Mester Viktória és Palerdi András előadása is tetszetős volt. Csupán egy-egy levegővételt fájlaltam a hölgyeknél, és Palerdi "operásan" zengő basszusa bizonyult kissé lomhának a nonlegato futamokban. Bár az elbűvölő siciliano-muzsika persze közrejátszik benne, de a legjobban sikerült szólótétel minden bizonnyal a 6. Et misericordia… kezdetű alt-tenor duett volt.

Mindent egybevetve üdítő élmény volt megannyi régizenei sztárkoncert, későromantikus nagyzenekari hangverseny és divatosan eklektikus (értsd: kusza) összeállítású műsor után a Nemzeti Filharmonikusok és a Nemzeti Énekkar előadásában a magától értetődő természetességével meggyőző Bach-estet hallgatni. Talán mert a Mester zenéje faksznik nélkül is önmagáért beszél…

A koncert még három hétig megnézhető - egyszerű regisztrációt követően - a
www.classiclive.com honlapon!

Végül pedig egy illusztráció az általam fentebb erős kifejezéssel "szájbarágós zenei retoriká"-nak nevezett jellegzetes régizenei előadásmódra (Magnificat 9. tétel: Esurientes…; Bernarda Fink - alt, Concentus Musicus Wien, Nikolaus Harnoncourt, Glorious Bach DVD, 2000). Elsőrangú Magnificat-felvételek vannak a youtube-on, érdemes böngészni!

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Végh Dániel --


További írások a rovatból

Avagy a svédek operába mennek – a Così fan tutte Uppsalában
A Papírsárkányok albumának lírai és érzelmi útjáról
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában

Más művészeti ágakról

Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 47. számáról
art&design

Horváth Anita: Igyekszik az ember lánya
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 46. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés