bezár
 

film

2019. 09. 19.
Eszképizmusból jeles
Julian Fellowes: Downton Abbey
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az évek alatt elkötelezett közönségére talált brit sorozat, a Downton Abbey különleges karácsonyi kiadása és a Crawley-család története egészen a mozivászonig jutott.

A karácsonyi különkiadásoknak nagy hagyománya van a szigetországban, a legnépszerűbb sorozatok és tévés produkciók rendre kijönnek valamilyen nagyszabású, tematikus epizóddal az ünnepi szezonban. A Dowton Abbey esetében sem ez a mostani volt az első karácsonyi kiadás, ennek köszönhetően ezúttal megkímélnek minket a havazás – kockás zokni – pulykasült – Yorkshire-puding kötelező köreitől, és bátran egy őszi hétvégére helyezik a történetet, hogy egy egészen más mesét szőjenek a generációk egymásból következőségéről, és természetesen Downton Abbey mint intézmény gránitszilárd állandóságáról.

Downton Abbey

Végre koncentrált formában és egész estés terjedelemben kaphatunk meg mindent, ami miatt a rajongók éveken keresztül lelkesen követték a sorozatot, még ha a moziba kerülés ára a dramaturgiai finomhangolástól való könnyed eltekintés volt is. A terjedelmi korlátok nem teszik lehetővé, hogy a felvonultatott kisebb hadseregnyi szereplővel érdemében foglalkozzanak, ám legalább itt van mindenki, akit az idők során megszerettek a sorozat kedvelői. A Downton Abbey által felskiccelt seregszemle sosem vágyott történelmi, a legkevésbé pedig szociográfiai igényű tabló lenni – inkább csak egy pompásan öltöztetett és tökéletesre hajsütővasazott sokadalmat mutat fel, amelynek részletgazdagságában a 20–30-as évek esztétikája és tárgyi kultúrája iránt fogékony néző örömmel merülhet el.

Downton Abbey

A rajongók megnyugodhatnak: a régi szereplők maradtak, a hajdanvolt dicsőség nosztalgikus esztétizálása pedig dübörög a vásznon is. Makulátlan enteriőrök, csodás jelmezek, tökéletesre csiszolt akcentusok és kimért, angol modor – minden a helyén van. A film ráadásul – hiszen egy karácsonyi különkiadásnak indult – erősen épít is a sorozat ismeretére, kihagyván az expozíció felesleges bemutató köreit. Mindenki itt van velünk, és az alkotók feltételezik is, hogy mindenkit ismerünk.

Downton Abbey

A sztori magja csupán ürügy arra, hogy felvonultassák a szereplőgárdát és egy-egy mikrokonfliktussal csaknem mindenkinek az életéből felvillantsanak valami jellemzőt. Összességében a „fentiek” és a „lentiek”, azaz az arisztokrata Crawley-család és az alagsorban sürgölődő személyzet is a királyi pár egyetlen éjszakára szóló vendégeskedésére készül a hűvös angol jó modor alatt forrongó, a monarchia iránt érzett lelkes hevülettel. Ennek kapcsán meg kell küzdeniük az elképzelhetetlenül sznob királyi személyzettel, akik mindent jobban tudnak, és a koronás fők itt-tartózkodása alatt át kívánják venni az irányítást a birtok hétpróbás cselédségétől. Ám a mi szeretett hőseink valóságos szakszervezeti egységfrontba tömörülnek, hogy bebizonyíthassák, Dowton Abbey dicsősége nem múlhat az ő hűséges helytállásukon.

Downton Abbey

A legtöbb karakter kap egy-egy öt percben végigzongorázható, saját cselekményszálat, amelyet azonban az idő rövidsége miatt nyilván sem kifejteni, sem kellőképpen árnyalni nem lehet. Éppen csak arra jó, hogy a sorozat rajongói ráismerjenek kedvenceikre a vásznon, és örömmel nyugtázhassák a kimerítő seregszemlét.

Downton Abbey

Maggie Smith időközben tagadhatatlanul élő legendává érett, az írók pedig szemlátomást feladták a törekvést, hogy bárki más számára frappáns és karakterhű egysorosokat írjanak, cserébe minden humor és szellemesség az idős matrónának jut.

Downton Abbey

A mozifilm a hajdanvolt dicsőségbe révedő eszképizmus csimborasszója, éppen, ahogy elvártuk tőle, vagy ahogyan a sorozatból következik. Ennél többre aligha számíthatunk – a sorozat rajongói viszont maradéktalanul elégedettek lehetnek: végre megkapják a Downton Abbey-érzés esszenciáját, moziélménnyé duzzasztva.

Dowton Abbey, színes, szinkronizált/feliratos angol film, 122 perc, 2019. Írta: Julian Fellowes. Fényképezte: Ben Smithard. Producerek: Julian Fellowes, Gareth Neame, Liz Trubridge. Rendezte: Michael Engler. Szereplők: Hugh Bonneville, Laura Carmichael, Jim Carter, Brendan Coyle, Michelle Dockery, Joanne Froggatt, Maggie Smith. Gyártó: Universal. 12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott! Országos bemutató: 2019. szeptember 12. Bemutatja a UIP-Duna Film.

Képek: © 2019 Focus Features LLC.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, társadalmi témájú esszéket, alapítója a kortárs magyar divatot szemléző Sikk Projekt portálnak, illetve a gasztronómiai és belföldi turisztikai témákkal foglalkozó Kalandjárónak. Érdeklődési területe a feminista kritika, a narratológia és a rituális művészetek.


További írások a rovatból

Hartung Attila: FOMO – Megosztod és uralkodsz
Todd Phillips: Joker
Quentin Tarantino: Volt egyszer egy... Hollywood
Ari Aster: Fehér éjszakák

Más művészeti ágakról

irodalom

Mosoly, sellők és sorok Mosoly, sellők és sorok
Margó 2019 – Umami, Darvasi László, André Aciman
színház

Megtisztulás elvitelre Megtisztulás elvitelre
Ábel Stella Psyché-interpretációja. Monodráma, ami szó szerint a székhez szegez
irodalom

Dolgozni kell, művelni, amiben alkotunk Dolgozni kell, művelni, amiben alkotunk
Interjú Ladik Katalinnal irodalomról, színházról, női jelenlétről, földrajzi és történelmi helyzetekről
irodalom

Az egyszerűség ereje Az egyszerűség ereje
Prae Műfordító Tábor, beszámoló, 5. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés