bezár
 

art&design

2020. 03. 20.
A kivi ízű sárga C betű
Látni a hangokat és ízlelni a színeket: a szinesztézia egy neurológiai jelenség, amely időről-időre inspirálta legnagyobb művészeinket
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
Hogyan is alkotják meg az emberek a fejükben a színeket, a hangokat és a betűket? Erre válaszolni elég nehéz, de abban biztosak lehetünk, hogy a szintetétek (a szinesztézia betegségben szenvedők) világa sokkalta színesebb. Összefoglaltuk Julia Schmitznek a schirn.de-n megjelent írását.

Aki szinesztéziában „szenved” – amely korántsem egy betegség, hanem a neuropszichológia szerint az észlelésnek egy külön alternatívája – az színeket és mintákat vizionál „lelki szemeivel” zenehallgatás közben, képes ízlelni vagy megszagolni a neveket és összekötni a hétköznapokat egy-egy geometriai formával. Az emberiség négy százaléka teszi ki a szintetétek 73 típusból álló csoportját, amely akár örökletes is lehet. A szinesztézia nem olyan, mint a stimulált reakciómintázat – az érzékszervi benyomások mindig egyszerre fordulnak elő, és a párokat képtelenség szétválasztani, tehát aki sárga köröket vizionál egy trombitaszó hallatán, az egész életében képtelen lesz ettől elvonatkoztatni.

prae.hu

Paul Klee

Kandinsky festészete is abból ered, hogy hallja a színeket

A különféle érzékek kapcsolatának tanulmányozása a 19. században érte el első csúcspontját, mind a tényalapú tudomány, mind a művészi romantika szempontjából, amelyet rengeteg író, zenész és képzőművész inspirált. Száz évvel később megújult érdeklődés mutatkozik a szinesztézia iránt: Konferenciákat tartanak a tudomány és a művészet közötti határterületről, és a pszichológusok, illetve neurológusok megkísérelnek belelátni a szintetétek fejébe.

Időközben a művészek nem hagytak fel az érzékek összekapcsolásával, a leghíresebb példa erre Wassily Kandinsky és a képi kompozíciói. Az ismert művész is beletartozott azok körébe, akik hallották a színeket. Az absztrakt formái és mintái remekül hozhatóak párhuzamba a zenével. Ugyanígy volt ezzel Joan Mitchell, akinek elvont expresszionista műveit szintén pár melódia keltette életre. Fordított felállásban viszont a zeneszerző Giselher Klebe alkotott, aki 1949-50-ben megkomponálta Paul Klee Zwitscher-Maschine (Csiripelő gép, 1922) című képét.

Milyen színe lehet a pokolnak?

A technológia fejlődésével könnyebben tudták érzékeltetni, milyen is lehet egy szintetétnek. Egy 1963-ban megrendezett wuppertali kiállításon, Nam June Paik, a fluxus mozgalom tagja és a videóművészet úttörője kiállította a Kuba TV-re keresztelt – két televízióból álló installációját, amik új megvilágításba helyezték a képet és a hangot. Az egyik képernyő képes volt egy mikrofonon átszűrődő hangot mintává alakítani, míg a másikhoz egy rádiót kapcsoltak és annak a hangját képezte le úgy, hogy a generált hangok láthatók voltak, ám hallani nem lehetett őket. Még ötven évvel később is a mozgókép volt a legmegfelelőbb eszköz a neurológiai jelenség kutatására és kreatív feldolgozására. A tíz éves Miért zöld a piros szó című kutatómunka során Ditte Lyngkær Pedersen dán művész több szintetéttel dolgozott együtt. A What the Hell Does Purga­tory Look Like? (Hogy a pokolba néz ki a purgatórium?) című videójában egy fehér felületet látunk, amin a purgatórium szó feketével van szedve. Egy hangfájlban felolvas pár értelmezést azoktól, akiknél graféma-szín szinesztéziát mutattak ki: a betűket és számokat mindig színekben tobzódva érzékelik. A „purgatórium” betűsorozat tehát ezáltal átvált egy többrétegű színátmenetté – amely a karaktereket megpillantva – puszta asszociációkon alapul. Valami hasonló mutatkozik meg a Név tanulmányozása című munkájában is, amelyben a művész arra kérte a szintetéteket, hogy saját keresztnevükre asszociáljanak.

Barbara Ryan That Can’t be September – It Smells Like the August of 1985! installation - sansight, 2012, image via www.artlaboratory-berlin.org

Az nem lehet szeptember, hiszen olyan az illata, mint 1985 augusztusának! – Barbara Ryan

Mivel a szinesztéziában több érzékszerv működik, ezáltal (feltehetően) könnyebben sajátítják el a kreatív megközelítések kidolgozását, és máshogy tájékozódnak a minket körülvevő világban. Ezzel a témával foglalkozik Barbara Ryan Az nem lehet szeptember, hiszen olyan az illata, mint 1985 augusztusának! című munkája. Az 1990-es években Berlinben töltött ideje alatt készített egy installációt, ahol az ő szemével ismerhetjük meg a várost, színeken, fotókon, ízeken, illatokon és érzéseken keresztül. Hasonlóan interaktív megközelítés figyelhető meg Carl Rowe és Simon Daven­port duójánál, akik 2013-ban alkották meg A bankett az ultracsődért című kísérletet. Hat vendég vehetett részt a hat fogásból álló közös vacsorán, ahol az ételeket különböző hangokkal és illatokkal egészítették ki, ezzel multiszenzoros élménnyé varázsolva az étkezést.

vacsora

A szintetétek képességének érzékeltetése a kívülállóknak még mindig nagy feladat

A sok kutatásnak és technikai fejlődésnek köszönhetően sokkal jobban demonstrálhatók az érzékkapcsolások audiovizuálisan, vagy egyéb eszközökkel, ám még mindig nagy feladat a szinesztéziát a nem érintetteknek szemléltetni, a művészet viszont egy tökéletes kapocs a kétféle látásmód között.

Julia Shmitz eredeti angol nyelvű cikke

Fotók:
Wassily Kandinsky, Circles in a circle, 1923, image via wikicommons
Wassily Kandinsky, Komposition Vlll, 1923, image via wikicommons
Joan Mitchell, Chicago, 1966-67 © estate of Joan Mitchell, image via www.joanmitchellfoundation.org
Paul Klee, Zwitscher-maschine, 1922 image via wikimedia.org
Barbara Ryan, that can't be september – it smells like the august of 1985! Installation-sansicht, 2012, image via www.artlaboratory-berlin.org
Carl Rowe & Simon Davenport, A banquet for ultra bankruptcy, 2013, Foto © Tim Deussen, image via www.artlaboratory-berlin.com

nyomtat

Szerzők

-- Ternai Júlia --


További írások a rovatból

art&design

Mihai Barabancea: Cyborg Dolphin Tears kiállítás és könyvbemutató
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
art&design

Riport a Honey, have you ever heard of “zacskós-tej-tartó”? című kiállítás kurátoraival, Mayer Kittivel, Novák Piroskával és Viski Noémivel

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Steven Soderbergh: Fekete táska
irodalom

Beszámoló a Margó utolsó napjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés