bezár
 

art&design

2020. 06. 09.
Művészek a járvány idején#3
Interjú Bartha Ágnessel a kialakult helyzetről, otthonmaradásról, és tervezett munkákról
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Ez a nehéz időszak a művészeket is arra kényszerítette, hogy otthonukba zárkózzanak. Így van ez a zománcművész-ötvös Bartha Ágnessel is, aki könyveket, novellákat, verseket ír, egyedi ékszerkollekcióját pedig online-kiállítás keretében mutatja be honlapján.

PRAE.HU: Mesélj kicsit magadról, hogyan kezdted a pályádat? És min dolgozol mostanában, amikor nincsenek kiállításaid, megrendeléseid?

Művészcsaládból származom. Nagyapám szobrász, a szüleim pedig festőművészek voltak, így természetes volt számomra, hogy valamilyen művészi pályára lépjek. Engelsz József ötvösművésznél tanultam ki a mesterséget.1963 óta vagyok fémzománccal foglalkozó ötvösművész, amit azóta is a legfontosabb területemnek érzek a szakmámon belül. És közel 60 éve már, hogy jobban meg szerettem volna ismerkedni a zománcokkal és a zománcozással, ezért Franciaországba utaztam, ahol különféle módokon tanulmányoztam a mesterséget. Megismerkedtem a limoges-i zománccal, magával a gyárral, és azóta is az ő anyagaikat használom. A zománcozással párhuzamosan ékszerészettel is elkezdtem foglalkozni. Időm egy részében zománcképeket készítek, máskor egyedi ékszereket, ezüstből, aranyból és üvegplexiből.

Életformám szerint mindig kiállító művészt voltam, főként Franciaországban és Ausztriában. Amikor a vírus elsöpörte az esedékes, áprilisra tervezett kiállításomat, úgy döntöttem, hogy ugyanúgy dolgozom tovább, mintha kiállításra készülnék. Viszont az online térbe költöztetem, és a saját weboldalamon rendezem meg az évek alatt irántam érdeklődő látogatóimnak és vevőimnek. Ez azzal az előnnyel is jár, hogy régebbi franciaországi kapcsolataimnak is tudok meghívót küldeni. A mai világban nagyon fontos, hogy az online térben is jól tudjon mozogni az ember, és hogy ezt a lehetőséget a karanténtól függetlenül is kihasználja. Jelenleg egyedi ezüst ékszereket készítek: 30 darabból állítom össze a virtuális kiállítást.

PRAE.HU: Így milyen érzés volt számodra „karanténban” lenni, hogy otthon továbbra is a kiállításodra készültél?

A karantén számomra nem jelentett életmódváltozást, mivel mindig is itthon dolgoztam, és  ugyanilyen intenzitással, mint most. Éppen ennek kapcsán jöttem rá, hogy valójában az egész életem egy saját magam által eltervezett és önként vállalt karanténban zajlott. Ebből a „karanténból” csak utazásaim alkalmával léptem ki, főleg Franciaországba, amelyet bizonyos értelemben kibontakozásom és magamra találásom színtereként tartok számon, mivel a legtöbb kiállításom is ott volt látható.

PRAE.HU: A járvány, mint téma megihletett?

Egyáltalán nem foglalkozom a járvánnyal, mint témával. Mint említettem, nem a külső történések inspirálnak, hanem a formákról, színekről és kövekről, anyagokról szóló gondolataim, és az, hogy a 21. század hogyan hat azokra a gondolataimra, amelyekből a munkáim születnek. Úgy gondolom, a koronavírus által előidézett karantén sem képileg, sem formailag, sem másképpen nem lehet inspiráló. Nem hiszek azokban a művekben, amelyek napi történésekre azonnal reflektálnak, mert szerintem a mélyebb tanulságok sok év múlva, csak leszűrődve és absztrahálva eredményezhetnek valódi műveket.

PRAE.HU: Amikor nem alkotsz, mivel töltöd otthon a szabadidődet, mit szeretsz csinálni?

Mindig alkotok, vagy arra készülök, hogy alkossak valamit. Csak olyasmivel foglalatoskodom, ami segíti a munkámat. Életem folyamatos alkalom az önkifejezésre. Ha épp nem az ötvösség van soron, akkor könyveket, novellákat, értekezéseket és verseket írok – az eredeti irányultságomhoz hűen. A szabadidő fogalmát így egyáltalán nem ismerem.

PRAE.HU: Mit gondolsz, hogyan fog itthon a művészeti szcéna átalakulni, miután a járvány lecsengett?

A helyzet egyrészt nagyon nehéz a művészek számára, hiszen fontos, hogy élő találkozásokkal le tudjuk mérni a közönség érdeklődését. Másrészt módot ad arra, hogy az eddigi kapkodó rohangászások miatt felületessé váló látogatóközönség a jövőben újra megtalálja élete értelmét a művészetben. Hiszen kevesebb lesz az utazás, így az emberek kissé magukba fordulva az értékeket is jobban megláthatják maguk körül.

Bartha Ágnes honlapja
Fotók a művész jóvoltából.

Az ékszerekről: Az ékszerek teljes kidolgozását ő csinálja. A nemesfém ékszereket féldrágakövekkel díszíti – általában többféle labradorittal, obszidiánokkal, rubinzojzittal, holdkővel, onixszal dolgozik. Az üvegplexit saját maga vágja, kivéve azokat, amelyek 10 mm-nél vastagabbak, ezeket lézerrel vágják ki. Az egymásra rakott rétegeket ragasztással és szegecseléssel rögzíti, és gyakran díszíti ezüsttel vagy ezüstbe foglalt kövekkel.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Takáts Fábián --

Takáts Fábián vagyok, művészettörténész. A 20. század művészetével foglalkozom kurátorként, műtárgyleíróként, kutatóként, mikor mi adódik. Írásaim is erről a területről szólnak.


További írások a rovatból

art&design

Otthonka most Otthonka most
Urai Dorottya előszója Herbert Anikó aka Haniko kollázskötetéhez
art&design

Mi lesz a kultúrával a pandémia után? Mi lesz a kultúrával a pandémia után?
A változás egy lehetséges útja
art&design

Másfajta magyar vagyok, mióta elmentem Másfajta magyar vagyok, mióta elmentem
Interjú Ősz Gábor képzőművésszel a holland kortárs képzőművészeti életről, a műgyűjtőkről és a holland-magyar intézményi különbségekről
art&design

Művészek a járvány idején#2 Művészek a járvány idején#2
Interjú Koller Margittal a kialakult helyzetről, otthonmaradásról és tervezett munkákról

Más művészeti ágakról

Pablo Larraín: Ema
Külföldön Sikeres Magyar Művészek

A zenéért és a közönségért A zenéért és a közönségért
Interjú Oláh Vilmos Liszt Ferenc-díjas hegedűművész, koncertmesterrel sikerről és korunk zenei piacának követelményeiről
színház

Érzelmeink labirintusában Érzelmeink labirintusában
A Tévedések vígjátéka a gyulai Tószínpadon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés