bezár
 

irodalom

2020. 09. 28.
A csoda intézete és az amerikai (anti)krisztus
Paul Auster: Mr. Vertigo , 21. Század Kiadó, 2020
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
A csoda intézete és az amerikai (anti)krisztus „Tizenkét éves voltam, amikor először jártam vízen. A feketeruhás ember tanított meg rá, és nem állítom azt, hogy egyik napról a másikra megtanultam.”[1] – kezdi szokatlan életrajzi történetét az ezerarcú Walt, a csodagyerek Paul Auster Mr.Vertigo címet viselő sikerkönyvében. Az 1994-es megjelenésű szöveg napjainkban új külsőt öltött a 21. Század Kiadó jóvoltából, így a Mr.Vertigo is végre elfoglalhatja a helyét a magyar viszonylatban is népszerű Paul Auster-könyvek sorában.

A könyv nyitómondata pillanatok alatt rántja be az olvasót egy szimbolikus, sokszor abszurditásig torzított „fejlődéstörténetbe”, ahol a főszereplő és egyben narrátor Walt újra és újra az identitásának dekonstrukciós támadásait éli át. Mindezt teszi önként és fejet hajtva egy cél érdekében: az emberi lét határainak megtöréséért, a szférák törvényeinek felülírásáért, a repülő ember mindent elsöprő ígéretével. A szövegben szerveződő transzcendens és materiális rétegek közötti átjárhatóság a történet egyik központi eleme. Ennek nyelvileg és motivikusan is megágyaznak azok a bibliai és rituális utalások, melyek Waltot egyszerre állítják párhuzamba a krisztusi létezés alapjellegével és távolítják el tőle azáltal, hogy a szöveg azokat felülírja, megkérdőjelezi vagy összezavarja.

prae.hu

A bibliai felütés és a történetet végigkísérő transzcendens motívumok egyaránt segítik a történet befogadását és a szöveg és olvasója közötti bensőséges viszony kialakítását azzal, hogy olyan motívum- és értékrendszer elemeivel dolgoznak, amelyek a kultúránk alapját képezik, így ezek otthonos mozgásteret biztosítanak a szöveg már-már irracionális és brutális tereiben is.

Ilyen biblikus, krisztusi utalásként tekinthetünk a kiválasztottság és az egyedüliség sokat hangoztatott élményeire vagy a repülésig átélt 33 lépcsős fejlődésmenetre, mely a krisztusi kálváriának egy erőteljes párhuzama. A 33 próbatétel sorából kiemelkedik az a rész, melyben a Mester Waltot élve eltemeti. Egyrészt azért válik hangsúlyossá ez a fokozat, mert ezt rögzíti a szöveg legrészletesebben másrészt – az eltemetés egy az ábrázolt beavatási aktusok közül, amely erőteljesen kapcsolódik a test halála és a lélek újjászületése motívumokhoz. A test és a lélek viszonyának aspektusai többször is meghatározó szerepet kapnak Walt identitásának kialakításában. Például akkor, amikor Waltot a Mester öncsonkításra kényszeríti. Ez a beavatási fokozat is többek között a test és a lélek összefüggéseit jelzi. Annak a sejtetése ez, hogy az utóbbi alárendelhető az előbbinek, hiszen a materiális világ csak máza a szellemi síknak, Walt így magabiztosan közlekedik a kettő között. Ezenkívül a test megcsonkításának a szimbóluma összekapcsolódik Walt és a Mester atya-fiú viszonyához, hiszen a Mester tulajdonában tartja Walt levágott ujjpercét, jelezve ezzel Walt teste és szelleme fölötti fennhatóságát. Viszont a történet folyamán – amikor Walt eléri a liminális szubjektum állapotát – a csonk visszakerül eredeti tulajdonosához, beigazolva ezzel a funkcióját. A Mester és Walt apa-fiú kapcsolata párhuzamba vonható az Isten és ember közötti patriarchális viszonnyal, hiszen Walt létezése és identitása a Mester oppozíciójában és „felügyelete” alatt jön létre. Így a Mester – aki a Walt identitásképző folyamatainak „uraként” is tekinthető – teremtő, formáló erő, mely Walt teljes életét meghatározza.

Emellett meghatározó biblikus vonatkozás a karácsony központi szerepe a történetben. Walt ekkor mutatja be először a tudását, így mindezt (újjá)születési, beavatási rítusként olvashatjuk. Továbbá Walt, ahogy a könyvben is említésre kerül a világ számkivetettjeivel él együtt: a magyar származású, zsidó Mesterrel, az indián Sue Mamával, és a testi fogyatékossággal élő zseni Asuppal osztja meg az otthonát. A történet során családjává váló társaság és az általuk átélt tragédiák amellett, hogy rámutatnak a társadalom axiómiáira és kegyetlenségére, össze is kötik Waltot a krisztusi sors újabb aspektusával, a „szegények védelmezője” szerepkörrel.

Az egyezésekkel szemben mégis azt mondhatjuk, hogy a bevett hagyományos formulák újraértelmeződnek a történet több szintjén is. Egyrészt a motívumhálózat, melynek építőelemeiként szolgálnak, heterogén hagyományokat és értékrendszert működtet, megzavarva ezzel a biblikus értelmezés egységét. Másrészt pedig a karakterépítés sokkal árnyaltabb annál, minthogy egy krisztusi „fejlődéstörténetként” vagy akár annak inverzeként tekintsünk Walt életére.

Bár Walt, a csodagyerek az amerikai társadalmi rétegek egészét körbejáró identitás, aki a csoda erejével kapcsolta össze az amerikai (sokszor mélyszegény) közösséget egy transzcendens belső reménnyel és megnyugvással, mindeközben egyaránt képviseli magában a közönsége züllöttségét.

A karakterében rejlő elemi romlottság a sorsának több aspektusában is uralkodóvá válik. Mindez mégsem igazán rosszként fogható meg, a történet Walt személyében inkább egy olyan identitást rajzol fel, aki a „túlélő” ember prototípusa.

Mr. Vertigo történetének emellett meghatározó eleme a csoda társadalmi jelenségének és erejének ábrázolása. A repülni képes Waltot eleinte szemfényvesztőként elüldözik, idővel csodatevőként kezdik imádni. A fiú felé forduló tömeg alapjellegét adja az a szegénység és reménytelenség, amelyből a csoda iránti kielégíthetetlen vágyuk fakad. Így mikor a reményvesztett, elidegenedett egyén számára se a társadalmi biztonság és jólét, se az individuális beteljesülés nem biztosított, a transzcendens, emberi érzékelésen túli világ és jelenések felértékelődnek és képesek mindennek a „helyébe lépni”.

Ezáltal Walt turnéja a különböző társadalmi rétegeket érintve a csodatétel globális körútja is egyben, ahol a természet rendjének és az emberi korlátoknak a megtörése a tömegszinten általános nyomorból szolgáltat pillanatnyi kiutat. Ebből a szempontból érdekes ma is feltennünk a kérdést: A világ jelenlegi formájában milyen kielégítetlen emberi vágyak táptalaja? És, hogy erre válaszreakcióként milyen alakot öltve érhetjük tetten a „csoda intézményét ” napjainkban?

[1] Paul Auster, Mr.Vertigo, Budapest, 21.Század, 2020, 7.

 

nyomtat

Szerzők

-- Tóth Ramóna Mirtill --

1999-ben született Budapesten. Jelenleg a Károli Gáspár Református Egyetem magyar szakán tanul, kultúratudomány és művelődéstörténet szakirányon. Publikációi a prae.hu, az f21.hu és a Nincs.online felületein jelennek meg. A Nincs online folyóirat alapítótagja és szerkesztője.


További írások a rovatból

Kritika Kukorelly Endre Ház, háború, halott című könyvéről
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról

Más művészeti ágakról

Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról
Az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés