bezár
 

irodalom

2021. 11. 21.
A titok szaga
Mondatok a csodálkozásról – A) kritika
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Ez a könyv csapda. Olyanfajta mély verem, aminek jó a szaga és rossz az íze. Szvoren Edina Mondatok a csodálkozásról című kötetét tekinthetném rejtvénynek: belecsavarodok a nevekbe, fogalmakba, duplán és szimplán csűrt apróságokba. Végül becsavarodok.

Egy részletes elemzés kihúzhatna ebből, azonban lehetséges, hogy a része akarok lenni az örvénynek. Amit egészen biztosan megtudtam olvasás közben az az, hogy a titok talán nem arra való, hogy megfejtsük, hanem arra, hogy belélegezzük a szagát. Különben úgy járunk, mint az, aki kútba esett. „Izgatott, hogy a föld nyitva van.”

prae.hu

A bevezető mondatok között megtalálható egy mindenkire igaz állítás: „Nem sejtik, mi zajlik bennem.” A szubjektum zárt, magányos, a titkok talán benne képződnek egyedül. A mondatok azt sejtetik, hogy csak azért hiszek a titkokban, mert többre vágyom: csodálkozni akarok. Ez a tevékenység nagy szerencsémre alapvető emberi igényként van bemutatva. A bevezetőből kiderül, hogy az emberek arca, szavai, gesztusai mind uniformizálódnak, és ettől kerülnek közelebb egymáshoz. A kötet novelláit összeköti a csodálkozás közelséget akarása az elidegenedett kapcsolatokban. A hétköznapok és a novellák szereplői is a csodálkozás révén vágynak arra, hogy érintkezzenek egymás történetével. A világ közös átérzésének vágya az önmagukba zárt egyének tragédiája. Ez azonban nem ad okot a megrendülésre: mindig az történik, aminek egyértelműen történnie kell. Semmi több.

A novellák címeiből és kezdősoraiból kiszagolható valamilyen érdekesség, ami meglepő fordulatot rejt. A végére viszont a szöveg teljesen kiüresíti önmagát. Nem csodálkozhatok: ám pont ezért nehezedik rám a valóság súlya. Az apámék barátja címből bűzlik a liliomtiprás: később nemiszervek emlegetése, édesgető-bájolgó hangnem. Szinte várom a traumatikus befejezést, amit megrökönyödve olvashatok. Azonban az egzotikus gyümölcsök folyton újrainduló, listázó darálása az ájulásig kergetik az elbeszélőt. A trauma tehát valahogyan létezik. Még ha az a hétköznapi banalitás ringlispíljébe ragad is. 

Csak az van leírva, ami éppen történik. Ebbe az éppen-történésbe vagyunk belevetve olvasóként: feszült felsorolások, tárgyias leírások, fogalmak ismétlődése. Éppen ezért van szabadságunk eldönteni, hogy a ritmikus hullámzásban elmerülve találkozunk önmagunk előfeltevéseivel és azok lerombolásával, vagy távolról figyeljük a jeleket, kötjük össze a nyomokat, keressük a választ a titkokra. Az olvasó akár benne van a sodrásban, akár nem, itt a flow és a játék olvasási módja éppúgy izgalmas.

Személy szerint az előbbi olvasó vagyok. Számomra a tömör mondatok tempója egy olyan flow-t diktál, amelyben az apró részletek az érzékelésem pereméről egészen a tudatom központjáig csiklandozzák magukat. A lópánikban a morajok zajjá válnak: a lovak hangos nyerítésének és vad dobogtatásának az oka általában egy papírzacskó zörgése, egy istállóslány nevetése. Hasonló motozások és sertepertélések hangjai építik fel a kongatom a tűzhelyet novella szinte láthatatlan lényének hajszolt alakját. 

Gyakran fogalmakba és tárgyakba szorul be a történés: függönyökkel beszélünk két ember közötti igen érzékeny kapcsolatról. Gyakran pedig a történésekből szorul ki a tárgyról való tudásunk: miféle dolgokról szól egy csak a színüket felsoroló novella? Gyakran maga az elbeszélő veszíti el a funkcióját, és a cselekményt a szereplők interakcióiból tudjuk meg: „Nem sírni kell, kicsim, hanem választani, mondta…” Az információközlés késleltetése vagy hiánya azt a hatást kelti, hogy valahogyan bele kell ereszkedni ebbe a flow-ba. El kell engednünk azokat a konvenciókat, amelyeket szükségesnek tartunk olvasás közben. Az előző Szvoren-tapasztalataimmal ellentétben most olyat éreztem, amit eddig nem: valamiért tekintettel van arra, hogy olvasó vagyok. A kérdés az, hogy vajon ez jó-e nekem.

Néha feltűnően megakasztottak bizonyos tézismondatok, amelyek valamiféle mankót akartak adni. Például, a csodálkozás mellett központi fogalom még a hiány, amelyre magyarázatként az Ulicska házában a következő mondatot kapjuk: „sok mindent nevezünk a magunkénak, ami a hiányával kapcsolódik hozzánk”. Az ehhez hasonló kijelentések túlzottan magyarázkodónak és szándékosan szentimentálisnak tűnnek egy olyan feszülten hullámzó közegben, amelyben szagok, hangok, emberi cselekvések érzéki tapasztalata rajzolja körbe a homályokat. Az elbeszélő érzékletesebb leírást adhatna Ulicska házához fűződő viszonyáról, ha pusztán azt írná le, ahogyan a ház tárgyaival érintkezni akar, majd sklomma, sklomma, elcsoszog. 

Tehát a problémám a következő: nem tudom, hogy ezzel valamiféle szerzői önleleplezést olvashatunk vagy ez is egy újabb trükk az olvasó összezavarására és elidegenítésére. Habár Szvoren stílusának jellegzetessége a lényegre törés, a helyenként felbukkanó filozofikus állítások éppen a lényegtől való elrugaszkodást eredményezik. Az absztrakciónak végül is az olvasóban kellene kialakulnia. Talán felesleges kijelenteni azt, ami szabadon érezhető, vagy majd érződik másképp és máshol: a titkokban, az érzékiségben vagy a tárgyilagos hidegségben. Nincsen szüksége a szerzőnek arra, hogy megmagyarázzon bármit, ha éppen minden úgy van, ahogy van.

Elsőként a bevezető mondatok, majd a második részben lévő Ohrwurm-jegyzetek sziluett-jellegű mozaikossága, végül a Hét novella című kötetzáró ciklus komplex történetei egy olyan fokozatosságot mutatnak, amelyek koherenssé teszik a kötetet: titkokkal töltik fel a csodálkozás körvonalát. Az olvasó közelebb tud menni, mert csodálkozni akar, végül beleütközik a titkokba – és ekkor döntenie kell. Az olvasás magányos tevékenységében újdonság megtapasztalni az aktivitás ingerét. Mégis, hogyan kezelje ezt a ködös labirintust?

Még ha olykor a magyarázó tézisek meg is fosztják tétjétől ezt az olvasói aktivitást, a könyv mégis értékes olvasmány marad. A szerző új kötetében már nem hagyja magára az olvasóját, hanem kezébe adja a megfejtés ígéretét. Emiatt az olvasó ki akarja szimatolni a titkot, érzi, hogy van tét. Hasonlót érezhet, mint a ló és lovasa, amikor a félelem átterjed a szárkapcsolaton keresztül

nyomtat

Szerzők

-- Kovács Eszter --

Leginkább esztétikai a kíváncsiságom. Ebbe beletartozik: irodalom, színház, performanszművészet. Nem szeretem, ha valami ezekbe a kategóriákba ragadt. Szeretem, ha valami furcsa.


További írások a rovatból

Megjelent Tandori Dezső Egyetlen című kéziratának hasonmás kiadása
Kritika Kukorelly Endre Ház, háború, halott című könyvéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025

Más művészeti ágakról

Az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása
színház

Az Egy nyár című komédia a Katona József Színházban
Len Wiseman: Balerina


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés