bezár
 

art&design

2021. 11. 12.
Bonckést nyújtani a művésznek
Milorad Krstić Das Anatomische Theater című kiállításmegnyitója a Kis Présházban
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
A Das Anatomische Theater színpadán szimultán vonultatja fel a 20. század eseményeit a színház boncmestere, Milorad Krstić, mindeközben pedig azt a kérdést teszi fel: mit mond el az előző század történelmi tapasztalatáról, hogy 1953-ban  megjelent a Playboy első száma, miközben Sztálint gyászolták a Szovjetunióban?  

Október 29-én nyílt meg Milorad Krstić Das Anatomische Theater (a továbbiakban D. A. T.) című grafikai munkáiból válogatott kiállítás a Kis Présházban. A kiállításmegnyitón Lantos László Tricepsz dadaista szellemiségben előadott performansza során hallhattuk a művész fiktív életrajzát; a képek vöröséből átcsorgott valamennyi Tricepsz arcára is, azonban hogy ez a vörös szín Malevics piros négyzetére, Mao Ce-tung diktatúrájára vagy a sztálini kommunizmus vörösére utal, az épp annyira sokféleképpen olvasható, mint Krstić vizuális enciklopédiája. (A bemutató teljes terjedelmében megtekinthető videófelvételen a prae.hu Facebook-oldalán.)

prae.hu

tricepszKiállításmegnyitó a Kisprésházban, Lantos László (Tricepsz). Fotó: Bach Máté

A grafikákból álló tárlat tekinthető egy olyan kulturális archívumnak, amely az eseményeket és azoknak szereplőit kiragadja eredeti kontextusából, hogy átfektesse egy hideg, steril boncasztalra, ahol a művész aztán kicsontozza és megnyúzza mindezt. Krstić a széttrancsírozást követően egy olyan homogén dada-masszába gyúrja össze ezeket az elemeket, ahol elmosódnak a pop és az elit kultúra minőségei – a hétköznapi témákat, a történelmi tragédiákat, illetve a művészet kérdéseit máris egy lapon említhetjük. Az így született történelmi monstrumok pedig új perspektívába helyezik a 20. század meghatározó alakjait és kollektív traumáit.  

Milorad Krstić életet lehel a történelmi szövetekből összevarrt Frankensteinjébe és szabadjára engedi a D. A. T. színpadán – itt azonban nem hagyja, hogy belefeledkezzünk az előadásba. A papírra dermesztett figurák formalinba zárt szellemekként lebegnek előttünk, őrizve a 20. század testén ejtett sebeket. Mindezt pedig a művésszel együtt tárhatjuk fel, aki a grafikává absztrahált dokumentumok és a karikatúrákra emlékeztető alakok felismerésére és kibogozására, a feliratok és a képek összekapcsolására szólít fel minket. Maga a boncasztal mint metafora és az anatómiai feltárás mint módszer Krstić Uppsalában töltött időszakához köthető: a helyi orvosi karon, a Gustavianumnak keresztelt épületben található amfiteátrumban, az Anatomski Teatern feliratú terem közepén álló boncasztal inspirálta a D.A.T.-ot is:

Amióta megláttam ezt a boncasztalt, a lautrémont-i gróf híressé vált kijelentése – a varrógép és az esernyő véletlen találkozása a boncasztalon – ehhez az Uppsalában lévő ovális boncasztalhoz kötődik számomra. 

A kiállított grafikák szorosan kapcsolódnak a 20. század eleji avantgárd mozgalmakhoz, különösképp a dadaizmushoz. A rajzok megidézik George Grosz dadaista képzőművész Der blutige Ernst című munkáját, a dadaizmus szülőhelyét – a zürichi Cabaret Voltaire-t és André Breton szürrealista kiáltványát is. Az elevenséget hirdető manifesztumok mögül viszont kiszűrődik a fegyverropogás, a sikolyok és a testrészekre robbanó alakok hangja. 

miloradKiállításmegnyitó a Kisprésházban, fotó: Bach Máté

A D. A. T. vizuális technikája több művészettörténeti hagyományt gyúr össze: reflektál az ikonfestészetre, a kódexek ábrázolásaira és a 18. században kialakult polgári kultúra túlzsúfolt magángyűjteményeinek tereire és a karikatúra műfajára is. Krstić posztmodern képáradata korlátlan olvasási lehetőséget kínál, azonban szemben a vizuálisan hozzá közel álló képregényekkel, ábrázolásai nem narratív természetűek – nem mesélnek (legalábbis nem egy konkrét történetet) a múlt századról. Hitler, Sztálin, Godard, Malevics és Breton, az orosz forradalom, a hidegháború és a kínai kulturális forradalom mind limlomok a történelmi tapasztalat szemétlerakóján, amelyeket Krstić ceruzájának szikéjével összemontázsol, hogy egy új hálózatot építsen ki belőlük. Az így létrejövő kapcsolódási pontok lehetőséget nyújtanak arra, hogy abszurditást termelő gépezetként tekintsünk saját múltunkra; az ember- és eseménytöredékek mechanikus, ideológiatermelő szerkezetekként állnak előttünk – Krstić ezzel a gesztussal dekonstruálja a politikai és művészetelméleti rendszereket.

A kiállítás emellett reflektál magára a kulturális megidézés gesztusára is, mint termelő gépezetre. Miután Gorkij megírja az Éjjeli menedékhelyt, Sztanyiszlavszkij 1902-ben állítja színpadra Moszkvában, majd Max Reinhardt újrarendezi 1903-ban Berlinben. 1936-ban készül el Renoir azonos című filmváltozata, 1957-ben pedig Kurosawa adaptációját mutatják be a mozikban. Krstić ezt a folyamatot archiválja; mintázatokat épít, amelyek egy térképet adnak a 20. századról; a hálózatrendszerre emlékeztető térképet látogatókként pedig kihajtogatjuk, hogy kincsvadászatba kezdjünk. Kérdés, hogy sikerül-e a 20. század díszletében felismernünk az azonosságokat saját korunkkal, és Krstić anatómiai módszerével összevarrni a 21. század Frankensteinjét.

Milorad Krstić Facebook oldala.

Fotó: Bach Máté

Das Anatomische Theater
Milorad Krstić grafikai munkáiból álló kiállítása december 31-ig tekinthető meg a Kis Présházban nyitvatartási időben. További információ a Facebook oldalon.
Helyszín: Kis Présház irodalmi kávéház és szórakozóhely • 1111 Budapest, Bartók Béla út 44.

nyomtat

Szerzők

-- Győrfy Laura --


További írások a rovatból

art&design

Bíró Botond festőművész Varzith című kiállítása nyomán
art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról
Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap
A Móricz-ösztöndíjasok harmadik irodalmi estjéről
A Tame Impala legkevésbé inspirált albuma


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés