bezár
 

art&design

2022. 02. 05.
A gyermekkor utópiája
Fajó János Vizuális játékok című munkái és a vizuális nevelés kérdése a 20. században
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Vizuális játékok című kiállítást K. Horváth Zsolt nyitotta meg, és 2022. március 4-ig lehet megtekinteni a Deák Erika Galériában. Az alábbiakban a  megnyitószövegen keresztül lehet megismerkedni a tárlattal.

A londoni Daily Telegraph napilap 1860. január 17-i számában az alábbi beszámolót olvashatjuk: „»Broughton úr, county magistrate [grófsági békebíró], a nottinghami városházán tartott gyűlés elnöke kijelentette, hogy a város népességének csipkegyártással foglalkozó részében olyan fokú szenvedés és nélkülözés uralkodik, amilyen a civilizált világban másutt ismeretlen. (…) 9-10 éves gyerekeket reggel 2, 3, 4 órakor kirángatnak piszkos ágyukból, és arra kényszerítik őket, hogy puszta megélhetésükért éjjel 10, 11, 12 óráig dolgozzanak, miközben végtagjaik elsorvadnak, termetük összezsugorodik, arcvonásaik eltompulnak, emberi lényük teljességgel kőszerű kábulatba merevedik«”. A Gyermekmunka Bizottság 1863-as jelentése pedig így fogalmaz: „William Wood kilencéves, [ám] hétéves és tízhónapos volt, amikor dolgozni kezdett. Kezdettől fogva (…) a készre formázott árut hordta a szárítószobába, hogy aztán az üres formát visszahozza. A hét minden napján reggel 6 órára jár munkába és körülbelül este 9-kor végez. »Este 9-ig dolgozom a hét minden napján. Így például az utóbbi 7–8 héten«. Tehát tizenöt órás munka egy hétéves gyermeknek”.* Mindkét idézett példát Marx Károly tette közismertté A tőke első kötetének gyermekmunkával foglalkozó részében. Ez a szöveghely elsősorban a modern kapitalista társadalom társadalmi igazságtalanságaira mutatott rá, egyszerűbben fogalmazva arra, hogy a városi szegények gyermekeit fizikai munkára használták, ugyanakkor azt is kiemelte, hogy a gyermekek ilyen mérvű kizsákmányolása akkor már sértette a gondolkodó emberek erkölcsi érzékét.

prae.hu

1863. december 3-án jelent meg a párizsi Le Figaróban Charles Baudelaire A modern élet festője című nagyhatású esszéjének harmadik része. „Így – írja Baudelaire –, hogy mélyebbre hatolhassunk lényének megértésében, mindjárt (…) jegyezzük meg a következőt: a kíváncsiságot úgy tekintjük, mint tehetségének kiindulópontját. […] A kíváncsiság végzetes, ellenállhatatlan szenvedélyévé vált. Képzeljenek el egy művészt, aki szellemi értelemben örökké a lábadozás (convalescence) állapotában van […]. A lábadozás olyan, mintha gyermekkorunk térne vissza. A lábadozónak, miként a gyermeknek, megvan az a rendkívüli képessége, hogy mohón érdeklődik minden iránt, még ha látszólag a legközönségesebb dolgokról is van szó. Idézzük fel, ha tudjuk, a képzelet visszatekintő erejével legzsengébb gyermekkorunk legelső benyomásait, s mindjárt rádöbbenünk, hogy milyen rendkívüli módon hasonlítanak azokra az oly eleven élményekre, melyekben később, valamilyen testi betegség idején volt részünk […]. A gyermek mindent újnak lát, örök mámorban él. Ahhoz, amit inspirációnak hívunk, semmi sem hasonlít jobban a gyermek öröménél, midőn megízleli a formát és a színt. […] Ennek a kipusztíthatatlan és boldog kíváncsiságnak kell tulajdonítanunk a gyermekek mohó nézését, midőn az állatok odaadó bámulatával tapadnak rá az újra, bármi legyen is az: egy arc, egy táj, egy fénynyaláb, csillogó tárgyak, színek, színjátszó kelmék vagy a toalettnél ékesített szépség varázslata”.[1] Tegyük hozzá, Baudelaire a zsenialitást „önként visszahívott” gyermekkornak, gyermeki szellemnek nevezi. Vagyis a gyermeki ráeszmélésben, rácsodálkozásban és az újat kereső világlátásban látja a művészi attitűd foglalatát.

Fajó János, Két egész, két félszín, 1998, olaj, fa, 90x90 cmFajó János: Két egész, két félszín. 1998, olaj, fa, 90x90 cm

Ezt a két klasszikus szöveghelyet azért választottam ki, mert velük szerettem volna demonstrálni azt, ahogyan a 19. századi európai kultúra és tudomány feltalálta a gyermekkort. A téma nagy kutatója, Philippe Ariès egyszer úgy fogalmazott, hogy a középkor vagy a kora újkor számára az önmagában vett gyermekkor elképzelhetetlen volt. Akkor ugyanis a gyermeket munkára és hadra fogható kis felnőttnek kezelték, akik kisebb, gyengébb és tökéletlenebb mint a felnőtt ember, ezért voltaképpen ágyútölteléknek is használható. A felvilágosodás által megindított szemléletváltást aztán a 19–20. század fordulóján megerősödő gyermeklélektan teljesíti ki azzal, hogy évtizedeken keresztül dolgozza ki a születéstől a 10–11. életévig tartó gyermekkor fogalmát, illetve belső fejlődési szakaszait, melyeknek az értelmi képesség és a társas hatóképesség fejlesztése szempontjából központi fogalma: a játék. Jean Piaget, Henri Wallon és mások nyomán, Magyarországon Mérei Ferenc dolgozta ki legplasztikusabban e kérdéskört.

„A gyerekek világa nem abban különbözik a felnőttek világától – írja –, hogy méretei kisebbek, határai szűkebbek, lehetőségei zártabbak. Nem abban, hogy kevesebb, gyengébb, vagy tudatlanabb, hanem abban, hogy szerkezetében, törvényszerűségeiben más. A különbség nem mennyiségi, hanem minőségi. A gyermek világa nem hiányos felnőtt világ, élete nem hézagos felnőtt élet: önkörében teljes világ ez és csorbítatlan egészet alkot, sajátos törvényszerűségekkel és sajátos valóságokkal. (…) A játék nem ok, nem cél, nem eszköz, hanem maga a gyermeki cselekvés”.[2] A pszichológus szerint a nagyjából 3 éves korig tartó időszakot az érzékszervi–mozgásos feladatmegoldás, a 4–7 éveseket az élménygondolkodás jellemzi leginkább, s ezt követi a 7. életévtől a logikai műveletek alkalmazása, a fogalmi gondolkodás kialakulása. A vizuális ábrázolás és játék szempontjából talán a közbülső időszak a legizgalmasabb, amennyiben a grafikus leképezés már alkalmazkodik a külső világ tárgyaihoz, személyeihez, de a gyermek kezét még nem kötik meg az – iskolában elsajátított – ábrázolási konvenciók. Éppen ezért a gyermekrajzok érzelmekkel gazdagon átitatott munkák, a sötét tónusok, nagy kapuk többnyire szorongást, a zsúfoltság erős indulati hátteret feltételez, míg a szereplők között fennálló aránybeli különbségek az érzelmi intenzitást jelzik (mondjuk, édesanya alakja nagyobb mint egy hatemeletes épület).[3]

De hogy kerül a csizma az asztalra? Mi köze a felnőttek által sokszor lebecsült, merthogy nem valósághű gyermekrajzoknak a képzőművészethez?

Ahogy a Baudelaire-től vett idézetben is láthattuk, a gyermek a felnőttvilág társadalmi normáinak káros befolyásától és ábrázolási konvencióitól mentes, az újra életkorából fakadóan fogékony élőlény, aki az új művészetet óhajtó alkotónak mintájául szolgálhat. Ahogy újfent Mérei fogalmaz, a „gyermeki egyik forrása lett az esztétikumnak. A gyermek szemével látni, ez nemcsak egy további szempontból gazdagítja ismereteinket, hanem egyben olyan indulati sűrűséget, drámaiságot visz az átélésbe, olyan esetlegességekben láttatja meg a lényegest, amilyet a gyermekek játékaiban észlelünk. A többszempontúság, az átlátszóság, a jelzés az ábrázolásban Braque-tól és Picassótól nyert művészi jogot, de ősforrása a gyermekrajz, s így hatásának magyarázatát is ott kell keresnünk”.[4] Ez a kezdetben gyermeklélektani és pedagógiai probléma az 1970-es évekre jócskán túlnyúlt mind a diszciplína, mind a gyermekkor határain.

Egy 1976-ban, a Józsefvárosi Kiállítóteremben megrendezett beszélgetésen Erdély Miklós és Mérei Ferenc cserélt eszmét a kreativitásról, a hallgatóságot pedig jórészt fiatal képzőművészek, Erdély művészetpedagógiai csoportjának tagjai alkották. Az idős pszichológus úgy fogalmazott, hogy az a kreativitás, melyet a művészi alkotóképesség, gondolkodás és formaábrázolás középpontjának tartunk, nem elsősorban a művészeti iskolákban formálható, hanem az óvónő és tanítóképző intézetekben.[5] A gyermekkori kreatív gátlástalanság, élménygondolkodás és ábrázolási szabadság ugyanis az életkor előre haladtával jelentősen csökken, majd megszűnik, s legfeljebb törekedni lehet arra, hogy az ebbéli képességekből valamit visszapereljünk. Az 1977 őszén, ugyancsak a Józsefvárosi KIállítóteremben megrendezett Vizuális játékok című kiállítás megnyitóján Fajó János ugyancsak hasonló gondolatokat vezetett elő.[6] „A játék a gyermek emberré épülésének eszköze – fogalmazott Fajó –, nekünk pedig életkérdés a gondolkodás szabadságának jelképe, ne mondjunk le róla!”[7]

A Jankovich Júliával közösen kidolgozott tárlat legfőbb törekvése az volt, hogy a képzőművészet kreatív eszközeinek, érzékeny vizualitásának segítségével megújítsák a játékipari termékeket.

Ez a törekvés azonban elválaszthatatlan attól a demokratikus és szocialista társadalompolitikai törekvéstől, mely az 1920–1930-as évektől átitatta az európai kultúrát: ennek középpontjában állt az autonóm gyermek és az önmagában is értelmes gyermekkor fogalma.

1979-ben, Fajó János tevékeny részvételével a Magyar Nemzeti Galéria Játékkultúra címmel rendezett kiállítást, s céljuk annak bemutatása volt, hogyan „nyerhetnék vissza a gyermeki játékok komolyságukat, s a felnőttek hogyan talál­hatnának vissza ehhez a komolysághoz. (…) A kiállításon valóban sok-sok jó játékot találni, építészek, képzőművészek, iparművészek, pedagógusok által tervezetteket és készítetteket. Játszóterek makettjeit (…), térelválasztó játékokat; barlang­hoz hasonló labirintusrendszert, fából és kötélhágcsóból má­szókát, formatervezett, bohókás csúszdát, mérleghintát. Mind­ez kísérlet. Kísérlet, mert még nem valósult meg. Ugyanúgy a vi­zuális játékok sora, a fából, kerámiából készített építőjátékok, térépítők, kirakok, kockajátékok, textilbábuk. Vonzó, kedvkel­tő, ellenállhatatlan mindegyik. Anyaguk, megmunkálásuk egy­szerűnek tűnik”.[8]

Ebben a kísérletben, mint említettük, Fajó János is részt vett, színvariációs kockajátékai hozzájárultak a szín-, tárgy-, forma- és térérzékelés fejlesztéséhez, a színek kreatív variálásához éppúgy, mint a térbeli formák összeillesztése képességének fejlesztéséhez. A mából visszatekintve nemcsak azért tűnik progresszívnek ez a kezdeményezés, mert stiláris szempontból kapcsolódott Kassák Lajos konstruktivizmusához, Victor Vasarely op-artjához, valamint a Bauhaus, Moholy-Nagy László és Kepes György vizuális pedagógiai kísérleteihez, hanem azért is, mert gondolkodástörténeti értelemben részt vett a gyermekközpontú és az önmagában vett, autonóm gyermekkor felépítésében és tartalmi kidolgozásában. 1989 után, a globális kapitalizmus ellenerő nélküli terjedésében a gyermekkornak az előbb vázolt utópiája végérvényesen befejeződött. Noha napjainkban is sokat beszélünk a gyermekről és annak pedagógiájáról, ám az önelvű nevelés világszintű eljelentéktelenedése, illetve az oktatás célelvűvé válása a gyermeket megfosztotta attól a mintegy százéves pozitív pátosztól, melyet a Marxtól és Baudelaire-től Mérein át egészen Fajó János munkáiig meghúzható ív jelölt ki. Az embertudományok legalább a strukturalizmus időszakától beszélnek „az” ember közelgő haláláról. A szavak és a dolgok nevezetes zárlatát átalakítva tehát úgy fogalmazhatunk, hogy az utóbbi évtizedekben a gyermek és a gyermekkor úgy tűntek el a szemünk elől, mint a „tengerparti fövenybe rajzolt arc”.[9]
 

Fotók: Gyuricza Mátyás, a Deák Erika Galéria jóvoltából.

Fajó János: Vizuális játékok
A kiállítást 2022. január 28. és március 4. között lehet megtekinteni a Deák Erika Galériában, nyitvatartási időben (szerda–péntek, 12:00–18:00). A megnyitószöveget K. Horváth Zsolt írta, a kiállítás megnyitója január 27-én zajlott. Kurátor: Lépold Zsanett.
Helyszín: Deák Erika Galéria • 1066 Budapest, Mozsár utca 1.

Négyzetes kép:  Fajó János – Síkosztás, 2006, olaj, fa, 50x50 cm.


* Karl Marx, A tőke. A politikai gazdaságtan bírálata, Budapest, Magyar Helikon, 1967, 1. kötet, 266-267 és 267-268. 

[1] Charles Baudelaire, A modern élet festője, in Baudelaire válogatott művészeti írásai, Csorba Géza (szerk.), Budapest, Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, 1964, 129-163., itt: 134-135. (Kiemelés az eredetiben.)

[2] Mérei Ferenc, A gyermek világnézete, Gyermeklélektani tanulmány, Budapest, Anonymus, 1945, 6. és 8.

[3] Vö. Miklós Pál, Vizuális kultúra. Elméleti és kritikai tanulmányok a képzőművészetek köréből, Budapest, Magvető, 1976.

[4] Mérei Ferenc, A gyermek lelki fejlődése – világképünkben. Henri Wallon, 1879–1962, Valóság, 10. évf. (1967) 9. sz., 12.

[5] Lásd K. Horváth Zsolt, A kreativitás termelése. Esztétikai nevelés és az érzéki pedagógiai fejlesztése: Mérei Ferenc, Prae, 2018, hálózati közlés.

[6] Gréczi Emőke – Topor Tünde, Interjú Fajó Jánossal, Artmagazin, 77. sz. (2015), 34-41.

[7] Idézi Lépold Zsanett, Fajó János: Vizuális játékok, kézirat. Köszönöm a szerzőnek, hogy írását rendelkezésemre bocsátotta,

[8] Révi Judit, Játszani is engedd, Népművelés, 26. évf. (1979) 12. sz., 35.

[9] Michel Foucault, A szavak és a dolgok. A társadalomtudományok archeológiája, Budapest, Osiris, 2000, 432.

nyomtat

Szerzők

-- K. Horváth Zsolt --


További írások a rovatból

A magyar művészet külföldi népszerűsítéséről Bukta Imre és Samu Géza példáján keresztül
art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról
Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés