bezár
 

film

2023. 10. 25.
Animáció kicsiknek és nagyoknak
11. Primanima Nemzetközi Animációs Filmfesztivál
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Véget ért Budaörsön a több helyszínen tarott 11. Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Filmfesztivál, amelyen nemcsak a pályakezdő animációs filmkészítőknek adnak lehetőséget a bemutatkozásra, hanem jó érzékkel gondot fordítanak arra is, hogy a jövő értő közönségét kineveljék.  

Túl azon, hogy az idén csaknem kétszáz hosszabb-rövidebb terjedelmű animációs filmet hozott el a közönségnek, a Primanima négy napja alatt a fesztiválszervezők alkotói workshopokat, nemzetközi felhozatallal büszkélkedő kortárs képzőművészeti kiállítást és, nem utolsó sorban, kifejezetten a kisgyerek és a tinédzser korosztálynak szóló vetítéseket is szerveztek. A már egy évtizede szerveződő, alapvetően a pályájuk elején járó, elsőfilmes animációs alkotók számára bemutatkozási lehetőséget biztosító fesztivál megálmodói ügyesen építik az ezerarcú animációs forma új közönségét a fiatalabb generációk megszólításával és vetítőtermekbe vonzásával.

Részlet a La Perra c. filmből

Jelenetkép a La Perra című filmből

Nem elegendő ugyanis, ha elkötelezett, progresszív látásmódú és izgalmas témákat feszegető alkotók szűk köre világszínvonalú munkákat készít – saját magának. Egy ilyen vizuális kódjaiban és történetelbeszélői technikáit tekintve is változatos, nézői bevonódást, értelmező, komplex befogadási attitűdöt igénylő filmtípusnál különösen fontosnak tűnik, hogy a felnövekvő generációkat idejekorán megkínáljuk ennek a sokszínű, izgalmas világnak az alkotásaival. A vizuális és mozgóképes nevelés nemes és szép missziójához azonban megfelelő művek is szükségesek, amelyeken keresztül a fiatalok beavatása megtörténhet.

Részlet a Szorít a ház c. filmből

Jelenetkép a Szorít a ház című filmből

És itt jön képbe a Primanima Fesztivál, amely évről évre megbízhatóan magas színvonalon szállítja a legfrissebb animációs filmes termés legjavát. Az előszelektált paletta darabjait ráadásul külön szekciókba rendezik a kisiskolás korú gyerekközönség és a tinédzser korosztály számára, a könnyebb tájékozódás végett. Mi több, a primanimások jól tudják, hogy a mozgóképi nyelvre nevelés a 21. században már csaknem a szülőszobán óhatatlanul elkezdődik, ezért még az óvodás miniközönség számára is készültek egy dedikált szekcióval. Így találkozhattak a legkisebbek az egyenként 3–5 perces alkotások között holland gyurmaanimációval (A kaméleon), Reich Károly vizuális örökségéből merítő, hazai rajzanimációval (Rózsa és Zafír), és német papírmasé királlyal-királynővel (Padlizsán hercegkisasszony). A nagyjából hattól tizenkét éves korig ajánlott szekcióban általában ugyancsak rövidebb, 5–10 perc körül mozgó filmeket vetítettek, amelyek azonban a felhasznált technikákat, látványvilágot és jellegzetes animációs filmes kódokat tekintve a lehető legszélesebb skálán mozogtak a hagyományos vonalrajz-animációtól (Fodrászosdi) a komplex technikákat érvényesítő darabokig (Baki útközben), a narrált vagy szinkronizált (Átjáró Másvárosba) történetmeséléstől a hagyományos zaj-zörejesztétikát ihletetten érvényesítő (Napraforgó) filmekig.

Részlet a Nővérnek lenni c. filmből

Jelenetkép a Nővérnek lenni című filmből

A Primateens szekció filmjei nemcsak hosszabb terjedelmükkel, hanem a felvetett témák fajsúlyosságával is kitűntek a kisebbeknek szánt darabok közül. Az idegenség érzésének megtapasztalása a más, ismeretlen világokba kerülés (A mosógépen túl), a szeretetkapcsolatok lehetetlensége (A hangtalan sikoly), a saját testünk működése (Semmi az egész), és a kamaszkori identitás- és határkeresés (Okay) témáin keresztül fogalmazódott meg a szekció filmjeiben. 

A Primanima pedig olyannyira komolyan veszi a fiatalabb nézőknek – is – szóló filmeket, hogy önálló versenyszekciókat indított ezekből a válogatásokból, amelyek fölött ráadásul a vonatkozó korosztályból kikerült ifjú döntnökök is zsűriztek. A BABtér animációs filmes szakköröseiként a Budapest School diákjaiból verbuvált PrimaKids zsűri díját Julia Ocker Macska című animációja kapta idén. A gyerekfilmes verseny fődíját – a kategória zsűrije Molnár Jacqueline illusztrátor, animációs filmrendező, Kele Fodor Ákos író és Maksai Kinga magyar- és médiatanár, író voltak – Anne-Sophie Gousset és Clément Céard Nővérnek lenni című rajzanimációja kapta, a Primateens kategóriában pedig Yegane Moghaddam Az egyenruha című formailag és témájában is kifejezetten komplex és árnyalt alkotása győzedelmeskedett.

Fesztivál

Pillanatkép a fesztiválról

Az idei Primanima is közel kétszáz bizonyítékkal szolgált négy nap alatt arra, hogy milyen tágas és izgalmas világ húzódik az animációs filmek fősodrán túl. A tematikus vetítésekkel és a kapcsolódó kísérőprogramokkal pedig tálcán kínálta a kiváló belépési pontot a fiatalabbak mozgóképes neveléséhez. Találkozunk jövőre!

Képek forrása: Primanima

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

Dev Patel: A Majomember
Alex Garland: Polgárháború
A legkülönbözőbb természetű titkok a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Interjú Dér Asiával a Nem halok meg című filmje kapcsán

Más művészeti ágakról

Április 11-én Szóbeli figyelmeztetés címmel tartottak felolvasást
Somorjai Réka: BOJZ című drámája a Szkéné Színházban
Láng Orsolya Ház, délután című könyvének bemutatójáról
Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés