bezár
 

színház

2024. 09. 16.
Karády örök
Gyévuska a Városmajorban
Tartalom értékelése (15 vélemény alapján):
Hittem, ha Ascher Tamás előveszi Pintér Béla húszéves „Don-kanyar operáját”, annak oka van. Dacára, hogy a tartalmi és a technikai kivitelre is tisztes pontokat adok, összevetve a látottakat Pintérék morbiditásában csontig hatoló előadásával, korántsem érintett meg annyira. Kevés az az apropó, hogy 2024-ben is érvényes Magyarországon a hajdani sláger: „Ki tudja, holnap mire ébredünk?”

1942. április 20-át írunk, a Nyolcadik Kinizsi Pál Kerékpáros Lövészezredet kivezényelik a keleti frontra, előtte mulatnak egyet a katonák. A szereplők jelképekként értékelhetők, különböző rendfokozatú tisztek, azok honvédjai és a családtagok. Ahogy a való életben, van köztük aljas és rendes, ilyen meg olyan felekezetű ember. A parancsnok lánya és a német vezérezredes morfinista, a felesége József Attila-rajongó dizőz, aki a belügyminiszter unokahúgaként hazafias esteket tarthat a fronton innen és túl is. A búcsúestén a honvédfeleségek egyike várandós lesz, a másik beleszeret egy zsidó származású tisztbe. A darab története életjátszmák sorozata: megalkuvások, árulások, veszteségek, küzdelmek, és mindenkiben ott munkál a háború túlélésének kényszere.

Szkéné színház

Devich Botond díszlete egyetlen krétával vonalazott, forgatható fekete faépület, amelynek hol a külzete, hol belső tere a játéktér, horogkeresztes és magyar zászlók girlandjával díszítve. Szlávik Júlia jelmezeit is mintha elnagyoltan, krétával rajzolták volna a színészekre, darabosan mozognak bennük. A férfiakon egyenruha-féle, a nőkön hangsúlyos nemzeti viselet. Fehérre festett arcok, némelyike rózsásan, a morfinistáké sárgán fénylik. A darab szövege néhol blőd, néhol igen egyszerű, kilencven százalékában dalban elbeszélve, például a Gyűlölöm a vadvirágos rétet című Karády-dal dallamára. Enyedi Éva dramaturg keze nyomán nem vált koherensé a szövegkönyv, de Pintér Béla írói-rendezői keze alatt számomra erőteljesebb, drámaibb volt a színpadi történetmesélés. 

A miskolci teátrum társulata erős, sok kiváló karakterszínész, aki képes a szándékosan hihetetlenre beállított rövid jelenetekben is formátumosra játszani még a klisészerű figurákat is.

Gáspár Tibor joviális Felkay ezredese próbálja egyben tartani ezredét és családját is, keserűen – néha öniróniával – kommentálva az eseményeket. Dacára életösztönének és kompromisszumkészségének mindkét téren megbukik. Harsányi Attila századosa a gonosz karakter, karrierista katona, aki simán átlép másokon, nemcsak feljebb jutása érdekében. Farkas Sándor Mikó, míg Börcsök Olivér Nyiri honvéd szerepében a Don-kanyar járulékos áldozatai, két fiatal, aki fel sem fogta, olyan gyorsan veszett oda a hadvezetés ostobaságának. Rózsa Krisztián drogfüggő német vezérezredese feketeszemüveges démon, mintha Latinovits Zoltán civil ruhás nyilas figurájának paródiája lenne Fábri Zoltán Az ötödik pecsét című filmjéből, annak lightos változatát láthatjuk benne.

A darab két zsidó származású szereplője: Kovács (azelőtt Koch) hadnagy, aki meghamisította keresztlevelét, hogy magyar tiszt lehessen és a munkaszolgálatos Heinz Ármin. Bodoky Márk drámai alakítást nyújt egy olyan ember bőrében, akit elveszejt az asszimiláció vágya és a tiszti gőg, a sors fintorjaként a munkaszolgálatos, Heinz Ármin révén. Görög László Heinze kivételes színészi teljesítmény. Alig van szövege, a háttérben sertepertélve némán tűri megaláztatásait. Lopva szemléli környezetét, és első színrelépésével eljátssza, hogy Heinz talán ma fog meghalni. Néma jelenlétének szép pillanata, amikor szégyenkező-büszke mosollyal felfedi, hogy maga kutatta fel a százados keresztlevelét, mert így levelet írhatott fiának.

Kettős szerepében Czakó Julianna kiábrándult ezredeslányként rezzenően ideges, törékeny figurát teremt, egy szőke Karádyt, ám Tatjána, a partizánnő szerepe nincs kidolgozva a darabban, ott éppen csak jelenése van. Varga Andrea hiteles a színésznői ambíciókat megélő tiszti feleség szerepében, ahogy Czvikker Lilla és Rudolf Szonja a két ifjú honvédfeleség karakterében. Mindketten másként próbálnak talpon maradni a történelem sodrásában, az egyik szívós elszántsággal, a másik kétségbeesett akarással a szerelemre.

Meghatározó Darvas Benedek zenei válogatása, a Karády-slágerek, a korabeli kuplék és a meglepően más korból hozott dallamok fontos elemei az elődásnak. Dicséretes, hogy – a remek élőzenei kíséret mellett – a színészek énektudása is meggyőző.

Talán a színre vitel külsőségei, talán a rendezői olvasat az oka, hogy a sorjázó groteszk helyzetek, a gyors jelenetsorok láncolata most nem képes a történet súlyát, fájdalmát visszaadni. Vitathatatlan, hogy Ascher Tamás keze alatt e szürreális rendezés flottul és biztosan halad az abszurd végkifejletig, amikor is a záróképben vörösruhás emberek feltűzik a világító vörös csillagot egy fenyőfácska csúcsára, a Gyévuska dallamára. Az előadás szakmailag tökéletesen kivitelezett, de aktuális üzenetet nem hordoz, csak az biztos, Karády legendája örök, és az ő hangja még ma is üzen. 

Pintér Béla - Darvas Benedek: Gyévuska

Felkay ezredes: Gáspár Tibor 
Halász százados: Harsányi Attila 
Kovács hadnagy: Bodoky Márk
Mikó honvéd: Farkas Sándor
Nyíri honvéd: Börcsök Olivér 
Heinz Ármin, munkaszolgálatos: Görög László 
Von Ziege vezérezredes: Rózsa Krisztián
Gizella, Felkay felesége: Varga Andrea 
Zsuzsika, Felkay lánya: Czakó Julianna
Jolánka, Mikó felesége: Czvikker Lilla 
Aranka, Nyíri felesége: Rudolf Szonja
Tatjána Stohl, partizánnő: Czakó Julianna
Orosz lányok: Rudolf Szonja, Szilágyi Gabriella, Vajda Éva
Díszlettervező: Devich Botond
Jelmeztervező: Szlávik Júlia
Dramaturg: Enyedi Éva
Mozgás: Góbi Rita
Zenei vezető: Nagy Nándor
Zenei konzultáns: Rákai András
Ügyelő: Budai Réka
Súgó: Bíró Klára
Rendezőasszisztens: Fekete Zsolt
Vezényel: Bencsik Pál
Rendező: Ascher Tamás

Miskolci Nemzeti Színház előadása
Városmajori Szemle, 2024. szeptember 7. 

Fotók: Városmajori Színpad

nyomtat

Szerzők

-- Cseh Andrea Izabella --

Színházkedvelő ügyvéd vagyok. Tudom, nincs az az előadás, amelyet két ember egyformán élne meg. Amit látok, arról mindig van véleményem, erősen törekszem az ítélkezés nélküli megértésre. Néha talán sikerül is.


További írások a rovatból

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
színház

A Fővárosi Nagycirkusz szakmai délutánjáról

Más művészeti ágakról

A városarcheológia szervetlen fossziliája
Hari Drama és Nagy Emma Quintet koncert a Várkert bazárban
irodalom

A magyar származású kanadai költő második kötete a Könyvfesztiválra jelenik meg
gyerek

Filmek és beszélgetések barátságról, környezettudatosságról, internetfüggőségről, identitáskeresésről és első szerelemről a Cinemirán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés