bezár
 

irodalom

2024. 10. 02.
Az egzotikus Kelet-tapasztalat otthonossága
Beszélgetés és felolvasás Ingo Schulzéval a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szeptember 27-én, a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál második napján Ingo Schulze német író olvasott fel, valamint az eddig megjelent műveiről is beszélgettek. A Könyvfesztivál, a Szépírók Társasága és a budapesti Goethe-Institut közös szervezésében zajló eseménynek az Európa Pont közösségi ház adott otthont. A szerző többek között arról is beszélt, hogy a keleti és nyugati országrész egyesülése milyen ma is érzékelhető különbségeket eredményezett a berlini fal mindkét oldalán.  

Az Európa Pont emeleti előadótermébe eleinte csak lassan szálingóztak az érdeklődők, de ahogy egyre többen érkeztek, a német és magyar szavak először halk, majd egyre erősödő moraja a terem minden szegletét betöltötte. Néhányan – köztük én is – a kezükben tartott fordítókészüléket és a fülhallgatót próbálgatták, hiszen a beszélgetés egyszerre magyar és német nyelven zajlott.

prae.hu

A boldog üdvözlések és kézszorítások után meghitt légkörben kezdődött el a beszélgetés, melynek első mozzanataként Vágvölgyi B. András, az esemény moderátora felkérte Ingo Schulzét, hogy olvasson fel a Peter Holtz című regényéből, melynek magyar kiadása már előkészületben van, így a szervezők előre kinyomtatott részletet is átnyújthattak a hallgatóságnak Nádori Lídia fordításából. Ingo Schulze a Peter Holtz műfajával kapcsolatban kiemelte, hogy a történet pikareszk regényként is olvasható, ebbe a hagyományba is illeszthető, és egyúttal vázolta is a műfaj néhány német képviselőjét: olyan neveket és címeket említett, mint Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen 17. századi műve, A kalandos Simplicissimus, vagy Günter Grass Bádogdobja.

Ingo Schulze, kép forrása: Prae Kiadó Facebook-oldalSaját regényének középpontjában a címszereplő Peter Holtz áll, aki a hatvanas évek gyermeke, és egy NDK-beli gyerekotthonban nőtt fel, hogy felnőve meggyőződéses kommunistává váljon, ám a regény fő konfliktusának épp az ágyaz meg, hogy nézetei nem bizonyulnak összeegyeztethetőnek a létező szocializmus valóságával. Ezt a személyes drámát keretezi az ismert világ, az államszocializmus összeomlása is. Ingo Schulze elmondása szerint nyolcvankilencben és a kommunizmus utáni években sok hasonló történettel lehetett találkozni, ezért is tartotta fontosnak, hogy ő is írjon erről a témáról. A főhős sajátos nézeteit igen jól érzékelteti az a tény is, hogy tagja az NDK-ban működő Kereszténydemokrata Uniónak (CDU): számára a kereszténység és a kommunizmus összeérnek, nem zárják ki egymást.

Az író által felolvasott részlet a cselekmény kellős közepébe rántotta a közönséget, Petert Nyugat-Berlin utcáin találtuk, amint szembesül a kapitalizmus és a nyugati jólét valóságával, s a hallottakat csak fokozta a tapasztalás öröme, hogy az Ingo Schulzétől nem idegen, egyszerre érzékeny és ironikus hangvétel tolmácsolója ezúttal maga a szerző volt.

Vágvölgyi B. András a saját olvasásélményeinek felelevenítésével folytatta a beszélgetést, az ,,eltűnt idő nyomában” szókapcsolattal, Proust-idézettel árnyalva a schulzei regényvilágokkal való találkozás otthonosságát, hiszen ő maga is járt az NDK-ban, látta a berlini falat épen és lerombolva, és örömmel csodálkozott rá, hogy olvasóként ismerős tájakra nyer betekintést a Jóravaló gyilkosokat és az Adam és Evelynt olvasva. Majd felelevenítette Ingo Schulze egy kijelentését, ahol az író a valaha volt szocialista régiókból származó emberek gazdasági-politikai sikerességének meglepően alacsony arányáról beszélt a német össznépességen belül. Erre a szerző maga is megerősítette a régebbi megállapítását: azzal magyarázta a sajátos helyzetet, hogy a két Németország egyesülésekor az ideálisnak számító ,,A és B egyenlő C” forgatókönyv helyett egyfajta ,,A és B egyenlő egy hangsúlyosabb A-val” helyzet állt elő. Ugyan ő maga sem gondolta, hogy nem az egyesülés lett volna a demokratikus megoldás, inkább a megvalósítást kifogásolta.

Vágvölgyi egy következő kérdésében kitért arra a sajátos világteremtésre, amelyet Ingo Schulzenél tapasztalt, melyben a realizmus keveredik az ironikussal és a mágikussal. Itt részben Bolaño gondolatmenetét idézve tette fel a kérdést, hogyha elfogadjuk, hogy a mágikus realizmus mindig kicsit az egzotikumot is jelenti, akkor mégis mi számíthat egzotikusnak Németországban az író szerint? Hiszen Bolaño – kívülállóként – az önmagának feltett kérdésre azt válaszolja, hogy Németországban elsősorban a sörcsarnokok és a haláltáborok nyomai számítanak egzotikumnak. Ingo Schulze mindehhez hozzáfűzte, ő mindig szkeptikusan, tele kétellyel és távolságtartással közelít az egzotikusnak bélyegzett dolgokhoz, hiszen ez a jelenség elsősorban a kívülállók, az idegenek perspektívájából eredeztethető. Vagyis az idegen pozíciója teszi lehetővé azt, hogy valami olyannal találkozzunk, ami más, amit nem teljesen értünk. De a közösségben élő, onnan származó íróktól – vagy még pontosabban azoktól, akiket a múltbeli kollektív emlékezet őrzőiként látnak – a kívülállók is elvárják, hogy beszéljenek a történelem e kritikus pontjairól, mint az NDK és annak felbomlása, vagy a holokauszt. Ingo Schulze úgy fogalmazott, hogy az egzotizmus végérvényben nem más, mint annak a másikra való kiprojektálása, ami már ott mocorog bennünk, foglalkoztat, esetleg megrémít magunkban.

A továbbiakban Ingo Schulze Vágvölgyi kérdésére reagálva kifejtette, hogy a Kelet- és Nyugat-Németország közti egzisztenciális különbség valóban egy létező probléma, mely sokszor látványos méreteket ölt például az örökösödési folyamatban. Ezzel kapcsolatban vetette fel azt a gondolatkísérletet is, hogy mi lenne akkor, ha a nyugati országrészben található Hannover városában nem lenne saját nyomda, ahol kinyomtathatnák a napilapokat, vagy az egyetemi tanárok zöme a keleti országrészből származna, és csak betanítanának az egyetemen, kisebbségbe szorítva a helyi akadémikusokat. Szerinte az egyenlőtlenségekkel való szembesülés nem haragot szít az állampolgárokban, hanem egy általánosabb nyugtalanságot és békétlenséget kelt. Kifejtette, hogy elengedhetetlennek tartja a nyolcvankilences-kilencvenes évek politikai-közéleti eseményeinek, döntéseinek felülvizsgálatát a német társadalom részéről, illetve a múltból és múltbeli döntésekből eredő egyenlőtlenség feldolgozásával. A beszélgetés ezen pontján szóba került a Németország-szerte egyre gyakoribb esetnek számító történelmietlen kijelentések és idegengyűlölő szemléletmódok problémaköre. Ingo Schulze igyekezett kerülni a túlzottan általánosító és épp ezért leegyszerűsítő állításokat, melyek a kelet-német régiókban élőket demokráciaellenesnek tüntetnék fel, inkább úgy összegezte a közelmúlt belpolitikai eseményeit, mint amelyekből leszűrhető, hogy az emberek ma már másfajta igényt támasztanak a demokráciával szemben, mint az egyesülés utáni időszakban.

Vágvölgyi B. András ezt követően a szélsőjobboldal megerősödésének és az általuk közvetített ideológiák térnyerésének témájával a szerző egy korábbi regényét, a Jóravaló gyilkosokat emelte ki, majd a cigánygyilkosságok és Földalatti Nemzetszocialista Szervezet (NSU) által elkövetett gyilkosságok büntetőpereinek párhuzamba állításával arra kérdezett rá, mennyire jutnak el információk a magyarországi neonáci megmozdulásokról Németországba, illetve hogy hogyan kell elképzelnünk a szélsőjobboldali eszmék térhódítását Németország keleti területein. Ingo Schulze először is megerősítette, hogy Európa-szerte észrevehető a neonáci eszmék és csoportok jelenléte, ugyanúgy találkozhatunk velük Ausztriában, mint Olaszországban vagy Magyarországon. Az író felidézte egy Ruhr-vidéken tett látogatását, mely térségben köztudottan magas a betelepült nyomorgó romák és az embercsempészek aránya, mely idegenek és bűnözők megjelenése és az ezzel járó további következmények, mint a vidék elnéptelenedése csak tovább hajtják a vizet a szélsőjobb malmokra, erősítik a gyűlöletet az ott élőkben. Ingo Schulze épp emiatt tartja elengedhetetlennek, hogy az oktatás minőségét ne csak Németországban javítsák, hanem Európa más országaiban, hiszen a fiatalok nevelésén keresztül érhető el tartós változás a társadalmi kérdésekben is.

Vágvölgyi ezen a ponton kiemelte, hogy nagyon örül a Peter Holtz magyar megjelenésének, mivel fontosnak tartja, hogy legyen irodalmi lenyomata annak az elsősorban kelet-európai történelemnek, amelyben nyolcvankilenc óta élünk, és hogy létrejöjjön egy történetbe ágyazott formája annak, ami a berlini fal leomlásakor bekövetkezett. Ez alapvetően megmagyarázza, miért tekinthetjük elsősorban a sikertelenséget a jelenlegi kelet-német narratíva kulcsfogalmának. Erre válaszként Ingo Schulze úgy fogalmazott, hogy az egyesülés előtt ő még elképzelhetetlennek tartotta a fal leomlását és a két Németország közti határok helyreállítását, eltörlését. Sokkal valószínűbbnek tűnt számára az egykori NDK és Ausztria egyesülése. Zárszóként az író a nemzetek és irodalmak közti párbeszéd jelentőségét és a történetek megosztásának irodalmon keresztüli kivételes lehetőségét emelte ki, melynek célja, hogy jobban, mélyebben megérthessük egymást.

Képek: Goethe-Institut Budapest Facebook-oldal; Prae Kiadó Facebook-oldal

nyomtat

Szerzők

-- Kovács Petra --

2002-ben született Sepsiszentgyörgyön. 2024-ben végzett a kolozsvári Babeș-Bolyai Tudományegyetemen, ahol magyar nyelv és irodalom mellett világ- és összehasonlító irodalmat hallgatott. Többnyire tudósításokat, kritikákat közöl. Jelenleg Budapesten él, és az ELTE esztétika mesterképzésén tanul.


További írások a rovatból

Bemutatták Fekete Vince Gyönyörű apokalipszis című könyvét
irodalom

A szerző fellép a 29. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon
irodalom

Műfajok, művészeti ágak, médiumok keveredése Milosevits Péter életművében
Kritika Kemény Lili Nem című regényéről

Más művészeti ágakról

gyerek

Filmek és beszélgetések barátságról, környezettudatosságról, internetfüggőségről, identitáskeresésről és első szerelemről a Cinemirán
Az Ugyanakkor, ugyanott című kiállítás megnyitójáról
gyerek

Megnyitó: 2024. szeptember 12. csütörtök 17:00
Kis Hajni filmjeiről – részlet a szerző megjelenés előtt álló könyvéből


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés