színház

Mantraként ismerjük 20. századi történelmünkből, hogy 1946 októberében létrehozták az Államvédelmi Osztályt (ÁVO) a népellenes bűncselekmények elkövetői utáni vadászatra, de a szervezet gyorsan a Magyar Államrendőrség Államvédelmi Osztályává (ÁVH) nőtte ki magát, amikor célkeresztjébe kerültek a kommunista párt ellenfelei, majd jött a párton belüli tisztogatás. Arról már kevesebbet tudunk, hogy kik is voltak a 35 ezer főt számláló militarizált szervezetnek a tagjai, és a nagyjából 50 ezres személyzet.
A szerző családi környezetben tárja elénk egy hajdani ÁVH-s, a Nagypapa életét. A férfi a politikai rendőrség tagjaként – zsidó származású háborús túlélőként – nem dúskált a jólétben, de egyedülálló szülőként kapott egy lakást az Andrássy út 60. közelében, a gyerekének pedig jó iskolai oktatást. Nem kapta ingyen, hisz az ÁVH szinonimája a köztudatban ma is a szadizmus. Ismertek a szervezet fegyelmi túlkapásairól szóló történetek, és nem vitás, hogy a falakon belül az is megnyomorodott, aki „csak” hallgató cinkosa volt a vallatásoknak, nem pedig tevőleges részese vagy kiötlője.
B. Török Fruzsina története egy éjszakán játszódik, amikor a demens Nagypapát felügyelő unoka előtt – az öregember egy tiszta órájában – végre feltárul a családi múlt. Megtudja, hogy ki volt egykor korai élete egyetlen menedéke, a nagyszülője, és miért nőtt fel anya nélkül egy alkoholista apa árnyékában. Az első percen érezzük, ez egy végzetdráma, egy csonka családot látunk, amelyben egy régebbi esemény dominójátékként okozza majd a főhős összeomlását, a sorsa idézi elő jelenbéli bukását, nincs menekvése. Szabó Magda és Németh László regényeken edződött nézők talán hamar ráéreznek a svédcsavarra, de többség inkább mély döbbenetet érez majd, amikor az este végén az igazság napvilágra kerül.
A Nagypapa szerepében Kerekes József, akinek színpadi megjelenése magán visel egy sötét és karizmatikus jelleget, azt, amellyel a történelem jelölte meg az általa játszott karaktert, az egyszerre áldozatot, egyben volt ÁVH-s vallatót. Göcsörtös botjára támasztva állát, kicsit recsegős hanggal hiteles a gyáva kisember bőrében, ahogy feltárja a férfiben élő, önmaga iránti undorát amiatt, hogy sokat tűrt. Szinte egyetlen mondatba sűríti a figura iszonyát a múltjától, amikor mesél az Andrássy út 60. cellái fölé írt jelmondatról: „Ne csak őrizd, gyűlöld is!” Megrendítő, kicsit groteszk alakként hozza a hajdani vallatót, aki talán a demenciába is azért kergette elméjét, hogy ne kelljen minden nap újra átélnie életének sötét szakaszát, amikor a pillanatnyi túlélésért generációkra megbénította családját. Erős alakítás, ahogy játékán végig vonul a férfi értelmetlenül elmúlt élete feletti keserűsége, mindennapos bűnhődése egyetlen, kényszerszülte döntése miatt. Mértéktartó és pontos a karakter demens jegyeinek megmutatásában, tekintetével játszik, nem csábul túlzó gesztusokra. Azt, hogy Kerekes Józsefben ott a fajsúlyos drámai színész, régen tudom. Furcsa mód, Verebes István Remix című zenés darabjából, amelyben egy kiöregedett bokszolót játszott. A gyúróasztalon hason fektében, már széteső fizikummal egyetlen félcsavarral és szemvillanással eljátszotta, hogy ő Luca Brasi a Keresztapából.
Mózes András az Unoka szerepében tökéletesen ragadja meg a fiatalság kérlelhetetlen magabiztosságát, a gyors és gőgös ítéletalkotást, amire csak addig vagyunk képesek, amíg meg nem cibált, de erővel az élet. Fegyelmezett partnere Kerekesnek, tudja, hogy kettejük színpadi dinamikája adja ki a történet egészét, az ő színészi feladata most az, hogy Kerekes játéka kiteljesedjen.
B. Török Fruzsinának sikerült a két önmagában is nehéz téma egybegyúrása, merész és színészcentrikus szereposztással. Méltón szólt két még mindig kibeszéletlen, egyben megoldatlan társadalmi ügyről. Ehhez autentikus teret biztosít a Kettőspont Színház játékterme a jól eltalált látványvilággal, Papp Janó jelmezeivel.
B. Török Fruzsina: A köd
Kettőspont Színház & spirituális ügynökség
Szereplők:
Nagypapa: Kerekes József
Unoka: Mózes András
Alkotók:
Jelmez: Papp Janó
Rendező: B. Török Fruzsina
Bemutató: 2024. december 20. 6SZÍN