bezár
 

színház

2025. 05. 12.
Ne csak őrizd, gyűlöld is!
A köd című dráma a Kettőspont Színházban
Tartalom értékelése (4 vélemény alapján):
Ez a darab a demenciáról és az Államvédelmi Hatóságról szól, de leginkább arról, hogy a történelem oldalvizén ártatlan nők és férfiak miként nyomorodnak meg a maguk kis világában, ahogy az emberiség történetének nagy sodra szerelmeket és családokat szétver –  több generáción átszáguldva. A kör című dráma írója és egyben rendezője, B. Török Fruzsina nagyot merített a két önmagában is nehéz téma egybegyúrásával. Erős érzelmi és intellektuális hatású előadás született, hála a két szereplőnek is, Kerekes Józsefnek és Mózes Andrásnak. 

Mantraként ismerjük 20. századi történelmünkből, hogy 1946 októberében létrehozták az Államvédelmi Osztályt (ÁVO) a népellenes bűncselekmények elkövetői utáni vadászatra, de a szervezet gyorsan a Magyar Államrendőrség Államvédelmi Osztályává (ÁVH) nőtte ki magát, amikor célkeresztjébe kerültek a kommunista párt ellenfelei, majd jött a párton belüli tisztogatás. Arról már kevesebbet tudunk, hogy kik is voltak a 35 ezer főt számláló militarizált szervezetnek a tagjai, és a nagyjából 50 ezres személyzet.  

Szkéné színház

A szerző családi környezetben tárja elénk egy hajdani ÁVH-s, a Nagypapa életét. A férfi a politikai rendőrség tagjaként – zsidó származású háborús túlélőként – nem dúskált a jólétben, de egyedülálló szülőként kapott egy lakást az Andrássy út 60. közelében, a gyerekének pedig jó iskolai oktatást. Nem kapta ingyen, hisz az ÁVH szinonimája a köztudatban ma is a szadizmus. Ismertek a szervezet fegyelmi túlkapásairól szóló történetek, és nem vitás, hogy a falakon belül az is megnyomorodott, aki „csak” hallgató cinkosa volt a vallatásoknak, nem pedig tevőleges részese vagy kiötlője.

A köd

B. Török Fruzsina története egy éjszakán játszódik, amikor a demens Nagypapát felügyelő unoka előtt – az öregember egy tiszta órájában – végre feltárul a családi múlt. Megtudja, hogy ki volt egykor korai élete egyetlen menedéke, a nagyszülője, és miért nőtt fel anya nélkül egy alkoholista apa árnyékában. Az első percen érezzük, ez egy végzetdráma, egy csonka családot látunk, amelyben egy régebbi esemény dominójátékként okozza majd a főhős összeomlását, a sorsa idézi elő jelenbéli bukását, nincs menekvése. Szabó Magda és Németh László regényeken edződött nézők talán hamar ráéreznek a svédcsavarra, de többség inkább mély döbbenetet érez majd, amikor az este végén az igazság napvilágra kerül.   

A Nagypapa szerepében Kerekes József, akinek színpadi megjelenése magán visel egy sötét és karizmatikus jelleget, azt, amellyel a történelem jelölte meg az általa játszott karaktert, az egyszerre áldozatot, egyben volt ÁVH-s vallatót. Göcsörtös botjára támasztva állát, kicsit recsegős hanggal hiteles a gyáva kisember bőrében, ahogy feltárja a férfiben élő, önmaga iránti undorát amiatt, hogy sokat tűrt. Szinte egyetlen mondatba sűríti a figura iszonyát a múltjától, amikor mesél az Andrássy út 60. cellái fölé írt jelmondatról: „Ne csak őrizd, gyűlöld is!” Megrendítő, kicsit groteszk alakként hozza a hajdani vallatót, aki talán a demenciába is azért kergette elméjét, hogy ne kelljen minden nap újra átélnie életének sötét szakaszát, amikor a pillanatnyi túlélésért generációkra megbénította családját. Erős alakítás, ahogy játékán végig vonul a férfi értelmetlenül elmúlt élete feletti keserűsége, mindennapos bűnhődése egyetlen, kényszerszülte döntése miatt. Mértéktartó és pontos a karakter demens jegyeinek megmutatásában, tekintetével játszik, nem csábul túlzó gesztusokra. Azt, hogy Kerekes Józsefben ott a fajsúlyos drámai színész, régen tudom. Furcsa mód, Verebes István Remix című zenés darabjából, amelyben egy kiöregedett bokszolót játszott. A gyúróasztalon hason fektében, már széteső fizikummal egyetlen félcsavarral és szemvillanással eljátszotta, hogy ő Luca Brasi a Keresztapából

A köd

Mózes András az Unoka szerepében tökéletesen ragadja meg a fiatalság kérlelhetetlen magabiztosságát, a gyors és gőgös ítéletalkotást, amire csak addig vagyunk képesek, amíg meg nem cibált, de erővel az élet. Fegyelmezett partnere Kerekesnek, tudja, hogy kettejük színpadi dinamikája adja ki a történet egészét, az ő színészi feladata most az, hogy Kerekes játéka kiteljesedjen.  

B. Török Fruzsinának sikerült a két önmagában is nehéz téma egybegyúrása, merész és színészcentrikus szereposztással. Méltón szólt két még mindig kibeszéletlen, egyben megoldatlan társadalmi ügyről. Ehhez autentikus teret biztosít a Kettőspont Színház játékterme a jól eltalált látványvilággal, Papp Janó jelmezeivel.  

B. Török Fruzsina: A köd
Kettőspont Színház & spirituális ügynökség
Szereplők:
Nagypapa: Kerekes József
Unoka: Mózes András
Alkotók:
Jelmez: Papp Janó
Rendező: B. Török Fruzsina
Bemutató: 2024. december 20. 6SZÍN 

nyomtat

Szerzők

-- Cseh Andrea Izabella --

Színházkedvelő ügyvéd vagyok. Tudom, nincs az az előadás, amelyet két ember egyformán élne meg. Amit látok, arról mindig van véleményem, erősen törekszem az ítélkezés nélküli megértésre. Néha talán sikerül is.


További írások a rovatból

Tarnóczi Jakab idei, grazi rendezéséről
Kárpáti Péter Térkép a túlvilágról című darabja a Trafóban
Molière A mizantróp című darabja az RS9 Színházban

Más művészeti ágakról

Baráth Áron & Pál Katja alkotásai a VILTIN Galériában
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés