színház

„Hogyan születik egy jó történet?” – teszi fel a kérdést Csorba Lóci, Verne Gyula szerepében, a darab nyitójelenetében. Sok időt persze nem hagy a közönségnek a töprengésre – a lendületes előadásmenetbe ez nem is nagyon férne bele – így azonnal meg is válaszolja: először is kell hozzá egy jó helyszín, kellenek érdekes karakterek és ha mindez megvan, már indulhat is a történet…
Csórba Lóci és a 80 nap alatt a Föld körül színészei a MOMkultban
És ki tudja? Lehet, hogy ennek a produkciónak a története is Phileas Fogg kalandjaihoz hasonlóan azzal indult, hogy Magács László, a TRIP vezetője és az előadás rendezője, kötött egy képtelennek tűnő fogadást: vajon meg lehet-e tölteni egy 500 fős színház zárt nézőterét a nyár közepén, alig két héttel az iskolai szünet kezdete után?
Magács László rendező a stábtagokkal az olvasópróbán
Előreszaladva elmondhatjuk: a vállalkozás végül sikerrel járt. Ám ahogy az lenni szokott, a küldetés teljesítése Magács számára sem ment zökkenőmentesen. Számos váratlan körülmény nehezítette a dolgát – többek között az, hogy az egyik főszereplő két héttel a bemutató előtt balesetet szenvedett – így a tervezett átalakítások mellett több szerepcserére is szükség volt, hogy újraszervezze a már eleve szoros, tartalékszínészek nélküli játékrendet.
Kerek Dávid, Nagy Boglárka új szereplőként, Szántó Balázs új szerepben
A világhírű regényt Divinyi Réka gondolta újra színpadi formában. Szövege magabiztosan vezeti a cselekményt az ismert helyszíneken és főbb jeleneteken keresztül, anélkül hogy mindenáron a mű teljes feldolgozására törekedne. Inkább egy színpadra szabott történetvezetést kínál, amely megőrzi a Verne-féle világ alapkarakterét, ugyanakkor friss, könnyen befogadható és újszerű élményt nyújt a nézőknek. Ez különösen fontos egy olyan irodalmi alapmű esetében, amelyhez a legtöbb néző már eleve előzetes élményeket és elvárásokat társít.
Tóth Dominik, Szántó Balázs, Csorba Lóránt, Nagy Bogi, Kerek Dávid, Liber Ágoston, Hirtling István (balról)
A „koncertszínház” mint műfaji meghatározás arra utalhat, hogy a produkció szerves része a színpadon játszó Lóci játszik zenekar, amely tizenkét, kifejezetten a darabhoz írt dalt ad elő. Ezek a számok nem csupán zenei betétek, hanem az előadás tudatosan a narratívaépítés eszközeként használja őket. A dalszövegek nemcsak kiegészítik vagy árnyalják a cselekményt, hanem sokszor tovább is gördítik azt, miközben a zenészek szorosan kapcsolódnak a színpadi történésekhez. Csorba Lóci például monológszerepet is kapott, ő alakítja Verne Gyula figuráját, míg Fábián Tibor dobos és Vadász Gellért szaxofonos egy-egy jelenetben szintén cselekvő beavatkozóként lépnek interakcióba a színészekkel. A zene így nem csupán hangulati keret, hanem a történetmesélés szerves, funkcionális eleme is.
Fábián Tibor zenész és Krasznai Vilmos színész közös jelenete
A színpadkép is tudatosan erősíti az előadás koncertjellegét, amit elsősorban a zenészek mögött elhelyezett, LED-falak esztétikáját idéző hatalmas, nyolcszögletű vetítővászon teremt meg, amelyen a történet helyszíneihez igazodó, hangulatfestő animációk jelennek meg. Ez az illusztrációsorozat vizuálisan megalapozza az előadás atmoszféráját és következetesen segíti a nézőt a térbeli és időbeli váltások követésében.
A további díszletek szerepét kreatív módon festett esernyők töltik be, amelyeket egyfajta vizuális összekötő kapocsként is értelmezhetünk – hiszen ez a kellék Gene Kelly 1952-es legendás esernyőtánca óta a zenés-táncos műfajok egyik szimbólumává vált –, ezáltal kapcsolatot teremtve a színház és a koncert világképe között. Természetesen az elméleti értelmezésen túl a minimáldíszlet alkalmazásának praktikus okai is vannak: a zenekar az előadás során végig a színpadon marad és jelentős helyet foglal el. Ezért szükség volt egy könnyen mozgatható, látványos kellékre, amely sokoldalúan használható különféle közlekedési eszközök vagy éppen eltérő helyszínek megjelenítésére. Az esernyők tehát nemcsak díszítőelemként, hanem a történet vizuális kibontásának aktív résztvevőiként is működnek.
Tóth Dominik, Szánó Balázs, Kerek Dávid, Nagy Bogi, Krasznai Vilmos, Liber Ágoston (balról)
A szépen megkomponált fények és a hangulatos jelmezek következetes, egységes atmoszférát teremtenek a darab során. Egyedüli kritikai észrevételt talán csak a női szereplők fehér ruháinak mély kivágására lehet tenni, amely ugyan látványos, de funkcionálisan nehezen indokolható, különösen annak a jelenetnek a tükrében, amikor Fogg (Szántó Balázs) meg akarja csókolni Audát (Nagy Bogi), majd Verne (Csorba Lóci) közbelép. Mintha a vizuális hangsúly és a szövegi reflexió itt nem teljesen ugyanarról beszélne.
A szokatlanul feszített játékrendben a színészek összesen 121 karaktert formálnak meg, állandóan változó helyszíneken, fordulatokban gazdag cselekmény mentén.Az így létrejövő komplex zenés forgatag – vagy ahogyan az alkotók az előadás weboldalán fogalmaznak „zenés káosz” – különleges, energikus ritmust ad az előadásnak. A három férfi főszereplő kivételével minden színész több szerepet játszik, ami egyrészt a hangulatkeltés eszközeként fokozza ezt az érzést, másrészt gazdasági szempontból is fenntarthatóvá teszi a produkciót, ami nem elhanyagolható tényező egy független előadás esetében.
Fix felügyelő karakterét Hirtling István Jászai Mari-díjas színművész alakítja, akit nemrég választottak a Halhatatlanok Társulatának örökös tagjává. Tapasztalt színészi jelenléte nemcsak a darab fiatal színészei számára inspiráló, hanem jól motiválja az egyébként más előadói műfajokhoz szokott zenészek játékát is.
Hirtling István a Novák–Selmeczi osztály egykori hallgatóival a színpadon
Karácsony Zoltán balesete miatt ebben az előadásban Szántó Balázs ugrott be Phileas Fogg szerepébe, aki meggyőző természetességgel hozta a pedánsan elegáns, minden helyzetben higgadt úriember figuráját. A néző számára egyáltalán nem tűnhet fel, hogy beugróként játszott, és eredetileg nem ez volt az ő szerepe. A forrófejű, nőcsábász, ám szerethető Jean Passepartout-t ezúttal Kerek Dávid alakította, aki új belépőként remekül simult bele a produkció szövetébe.
A tervezett változtatások közé tartozott az is, hogy a Pesti Színházban játszott korábbi verziókhoz képest ezúttal Auda hercegnőt a nagyközönség számára korábban elsősorban énekesnőként ismert Nagy Bogi alakította. Szerepeltetése szerencsés rendezői döntésnek bizonyult, méghozzá két szempontból is: egyrészt fizikai adottságai talán hitelesebben idéznek meg egy indiai hercegnőt, mint a korábban ezt a szerepet játszó színésznőé, másrészt a kettejük közötti külső különbség miatt a kritikus számára sem adódik összehasonlítási kényszer.
Kerek Dávid, Turi Péter, Szántó Balázs, Fekete Patrícia, Nagy Bogi
Külön öröm volt újra együtt látni a néhány éve végzett Novák–Selmeczi zenés színész osztály több tagját – Illés Adriánt, Krasznai Vilmost, Liber Ágostont, Tóth Dominikot és Turi Pétert –, akik összeszokottságukkal és komikusi érzékükkel nagyban hozzájárultak az előadás sikeréhez. Ehhez az összhanghoz szervesen kapcsolódott a szintén az osztály tagjaként végzett Fekete Patrícia is, aki erőteljes színpadi jelenlétével és karakteres vörös hajával – a kék háttér előtt különösen markáns vizuális hatást keltett – indiánlányként előadott szólószáma is a produkció egyik emlékezetes zenei élményévé vált.
Fekete Patrícia és a Lóci játszik zenekar a színpadon
Összességében egy kellemes előadást láthatunk, amelynek középpontjában a humor és a jól sikerült dalok állnak. Nem akar többet mutatni annál, amit bátran és magabiztosan képvisel: könnyed, szórakoztató színházi élményt. Olyat, ami egy nyári estén is remekül működik, különösen a fiatalabb közönség számára.
Verne/Csorba/Divinyi: 80 nap alatt a Föld körül
író: Jules Verne
dramaturg: Divinyi Réka
rendező: Magács László
koreográfus: Bakó Gábor
zene: Lóci játszik
zenei munkatárs: Szép András
animáció: Asbóth Lili
díszlet/jelmez: Ocskó-Kü Kata
világítás: Ágoston András
rendezőasszisztens: Szládek Katalin
Lóci játszik zenekar:
Biermann Áron, Csorba Lóránt, dr. Dobozy Ágoston, Fábián Tibor, Rácz Dániel, Vadász Gellért
80 nap alatt a Föld körül album
Szereplők:
Auda hercegnő: Nagy Bogi
Fix felügyelő : Hirtling István
Philias Fogg: Karácsonyi Zoltán / Szántó Balázs
Jean Passepartout: Szántó Balázs / Kerek Dávid
További szereplők:
Fekete Patrícia, Illés Adrián, Kerek Dávid, Krasznai Vilmos, Liber Ágoston, Tóth Dominik, Turi Péter
Fotó: Dr. Kuttner Ádám
Előadás: MOMKult, 2025.07.08.