bezár
 

irodalom

2025. 10. 28.
Akár a szabadság, a szeretet, a befogadás is illegálissá válhat
Visky András Illegalisták című új regényének bemutatójáról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ajándék verseskötetek a székeken, kíváncsian lapozgató résztvevők. Sokan az ölükben már az új regényt szorongatják, mások az előzőt is elhozták, talán azért, hogy majd dedikáltassák, vagy hogy elbúcsúzzanak tőle és fogadni tudják az új könyvet. Október 21-én a Mixát udvar színpadán mutatták be Visky András Illegalisták című új regényét.

A beszélgetés moderátora Kormos Lili. Bevezető kérdése az első fejezet előtti, cím nélküli prológusra vonatkozik, a „[…] vállalkozásom veszélyeit mérlegelve […]” (5.) mondattöredékre reflektál: arról kérdezi Viskyt, milyen veszélyeket ért ezalatt. A szerző bevallja, hogy ezzel a résszel dolgozott a legtöbbet – a dr. Szép Lukács szemszögéből íródott bevezetésben az is megjelenik, hogy „meg kellett szabadulnia a Kitelepítéstől”, ugyanis még az alkotói folyamat elején a „Kitelepítés mondatai zsongottak benne.” Visky modernista alkatnak tartja magát, ami számára azt jelenti, hogy mindig új könyvformában és mondatformákban gondolkodik; elismeri, hogy bár természetesen nem kerülhető el az összehasonlítás, de a célja az volt (már a prológussal is), hogy olvasás közben a befogadó „felejtse el a Kitelepítést.” A beszélgetés későbbi pontján a prológust „formai bejelentésként” aposztrofálja, mely minden ajtót megnyit, de kérdéseket is hagy maga után.

prae.hu

Kormos Lili a Kitelepítést az apahiány regényeként, az Illegalistákat pedig aparegényként jellemzi. A szerző azzal egészíti ki ezt, hogy ha a hiány nézőpontjából vizsgáljuk a szövegeket, akkor a hiányzó családtagok és szerelmek (akár a beteljesületlenül maradtak is) ugyancsak hangsúlyosak, hiszen a regény jelentős része börtönben játszódik, és ebből a nézőpontból tekintenek a szereplők azokra, akik nincsenek velük, de állandó referenciapontok számukra. A moderátor hozzáteszi: olyan érzés fogalmazódott meg benne olvasás közben, „mintha [az Illegalisták] körbeölelné a Kitelepítést.” Visky felfedi, hogy a két szöveg között természetesen vannak dialógusok, de ezek felfedezését az olvasóra bízza, illetve „párhuzamos regényeknek” tartja a két művet, hiszen az Illegalisták meg is előzi a Kitelepítés történetét, de folytatja is azt. Ezt az összefonódást így jellemzi:

„A Kitelepítés már tudta, hogy ez a könyv következik, csak azt nem, hogy milyen formában.”

Kiemeli továbbá, hogy bár az új regényében erősebb a férfi szemszög, de a női sorsok megjelenítését is fontosnak érezte, akárcsak életműve előző darabjaiban.

Nemtudásból regényt írni

Visky célja mindkét regénynél a valóság rekonstrukciója volt, legtöbb karakterét személyesen és jól ismerte, emellett titkosszolgálati anyagokat is kutatott. Kormos Lili felveti, hogy hajlamosak az olvasók azt gondolni, hogy a szerző, ha alapos kutatómunkát végzett, akkor már mindent tud és elmondott egy adott korszakról, pláne ha egész életében foglalkoztatták a mindkét regényben megjelenő problémák. Azt kérdezi az írótól, volt-e már olyan pont, amikor úgy vélte, nem lepheti meg semmi – erre reflektálva fogalmazza meg Visky:

„Tudásból nem lehet regényt írni, csak nemtudásból.”

(Kundera Nemtudás című regénye jut eszembe ennek hallatán.)

A „nemtudás” helyzetébe kellett eljutnia a regény megírásához, kutatásai során pedig hihetetlen dolgokat fedezett fel, mint például, hogy egyetlen kézfogásra volt Chaplintől. Megemlíti azt is, hogy a „titkosszolgálatok elképesztő folytonosságot mutatnak”, melyet apja példáján keresztül illusztrál. Kormos Lili arról kérdezi, mi a nagyobb sokk: az, hogy ki, vagy az, hogy mit jelentett? Visky szerint mindig a ki, amivel nehezebb szembenézni – kutatómunkájában és az anyagok feldolgozásában egy román történész segítette.

A szerző kitér arra, hogy írás közben az a kérdés is érdekelte, hogyan hatnak a sorsfordulatok az egyének életére, ezért ezt a művet a „sorsfordulatok könyvének” is nevezhetné, mely többek között azt a kérdést feszegeti: milyen, amikor üldözött helyzetből kerül valaki hatalmi pozícióba?

Kormos Lili a cím elemzésével folytatja a beszélgetést. Felveti, hogy az illegalistákra mint elnyomással szembemenő hősökre gondol az utókor, azonban a „hős” egy kiüresedett póz mára. Úgy véli, az illegalista valójában az, aki kitart a meggyőződései mellett, minden sorsfordulattal szemben, illetve hogy az, aki illegalistából hatalmi pozícióba kerül és ugyanúgy üldözni kezdi a vele egyet nem értőket, az már alapvetően ilyen státuszra készült mindvégig.

Visky azt feleli, hogy rá a legnagyobb hatással mindig is azok voltak, akik egész életük során illegalisták voltak, nem engedvén a hatalmi kísértésnek. Fontos kérdés volt számára regényírás közben, hogy miért lépi át ilyen könnyen az ember a határt üldözött és gyilkos között. „Egy absztrakt hatalom-fogalomra próbáljuk áthárítani a saját gyöngeségeinket, gyávaságainkat, hatalomakarásunkat – kezdi. – Vagy az önmegváltásunkat a hatalomban. Vagy a történelem általi megváltásunkat.”

Kitér arra is, nem biztos benne, hogy a történelem mindig igazságot szolgáltat, a győzelem pedig utólag mindent legitimizálhat. „Ez egy önfelszámoló projekt, hiszen megszűnik a minimális etikai megközelítése annak, hogy mit tehetünk meg, merthogy győznünk kell. Tehát brutalizálhatjuk a társadalmat” – egészíti ki.

Kormos Lili említi az Illegalisták azon részét, ahol jóformán le sem tartóztatták még a szereplőt, a falu népe már megegyezett arról, hogy ki mit visz el a házából. „Ameddig a nekem-ez-járnak ez a sértett, dühös elgondolása ott él bárkiben is, […] addig mindig lesz, aki illegalistából hatalmi pozícióba kerülve nem fog arra gondolni, hogy éppen azt üldözi, aki egyszer ő volt egy másik életben vagy élethelyzetben” – fogalmazza meg. Visky hozzáteszi, hogy egyes korokban akár a szabadság, a szeretet vagy a befogadás is illegálissá válhat – műve mai problémákat feszeget az egyén szabadsága és a hatalom viszonyában is.

visky_illegalisták_könyvbemutató_1

Belebukni az olvasásba

Kormos Lili arra kéri a közönséget, mondjanak egy számot, és azt a számozott fejezetet olvassa fel a szerző. Az ötvenhatos részhez kapcsolódva folytatja a moderátor: megjegyzi, hogy a regény mondatai számára könnyen képpé alakultak át, illetve álom- és víziószerű hatást keltettek. Hivatkozik Visky egyik interjújára, mely alapján a Kitelepítést lélegzetregénynek, az Illegalistákat pedig légszomj-regénynek nevezi. A szerző megjegyzi, hogy ő a költészet és a drámaírás felől jön, így írói az attitűdjét a dramatikus gondolkodás, az éles váltások és metszetszerűség jellemzi, és csak reméli, hogy a különálló részek is képesek a befogadó számára összekapcsolódni. „Nekem olyan olvasókra van szükségem, akik kitartóak – akik az olvasásba is képesek belebukni – jegyzi meg. – Belebukni az olvasásba sem rossz végkifejlet. Jutunk valamire önmagunkkal.”

Visky András „ezeregyéjszaka-regényként” is hivatkozik az Illegalistákra. Ezt a felvetést roppant izgalmasnak találom, fentebb ülök a székemben, hiszen az arab mesegyűjtemény is tartalmazza a fizikális bezártság és a képzelet szabadságának kettősségét, melyet Visky regényében a börtönhelyzet jelképez, ahol a színház, az ünnep, illetve a vasárnapi úrvacsora visszaadják a szereplők emberségének egy részét.

A humor szerepére is kitér a moderátor, mely a Kitelepítésben a gyermeknézőponton keresztül válik hangsúlyossá, ugyanis a gyermek ki tudja nevetni az abszurditást. Visky úgy véli, az Illegalistákban sötétebb a humor, de akkor nem, amikor a „nagyon tiszta, áttetsző” emberek a saját helyzetükre reflektálva élnek ezzel az eszközzel.

„Én ismertem ezeket az embereket, a legtöbbjüket személyesen is – jelenti ki. – Amikor elkezdtem a könyvet írni, rájöttem, hogy igazából nem az embereket, hanem szenteket ismertem. El voltak tűnve a glóriájuk fényében, amely megvakít. Én kiemeltem őket ebből, és az emberségüket próbáltam megírni.”

Kormos Lili egyetért abban, hogy Visky visszaadta az emberségüket, további dimenzióikat, és a regény megírásával „felszabadította őket.”

A moderátor a saját érintettség általi közelségek és távolságok működéséről kérdez. A szerző kiemeli, hogy ő a román kommunizmus történetét meséli el a regényeiben az üldözöttek szempontjából – ez pedig azért fontos számára, mert úgy véli, a mintázatok mai napig erősen bennünk élnek. Állampolgári felelősségének érezte, hogy az emberek valóságos történetein keresztül mutassa meg a történelemnek ezen korszakát, emellett pedig önismereti, önmegértési célt is szolgált számára a regényírás.

Ennek kapcsán Kormos Lili az elsődleges referenciák kikopásáról beszél, miszerint lassan lesz olyan generáció is, akiknek már a 20. századi diktatúrákról nem lesz primer forrásuk. „Mi lesz akkor? Katasztrófa lesz.” – fogalmazza meg, majd Krasznahorkai László Nobel-díjának indoklására utal, melyben az „apokalipszis” szó szerepel. Visky szerint ennek az aktualitása is állhatott a Svéd Akadémia döntése mögött, és hozzáteszi: az apokalipszis nemcsak negatív konnotációval bír, benne rejlik a helyreállítás és az igazság létrehozásának a lehetősége is. „Közénk szakad az igazság.” – foglalja össze az apokalipszis „függönyelhúzását.”

visky_illegalisták_könyvbemutató_2

A legjobb védekezés a feltámadás

A feltámadás visszatérő motívum a regényben.

„Ez a regény nem a holtak feltámadásáról szól, hanem arról a lehetőségről, hogy az élők is feltámadhatnak.” – vélekedik a szerző, hozzátéve: az élők feltámadása a mi feladatunk is egyben.

A szereplők történetei mind „feltámadás-történetek”, olyan emberek, akik „a saját életük irányába menekülnek, magukhoz ragadják saját életüket.” Azt is elárulta, hogy sokáig kereste a helyét „A legjobb védekezés a feltámadás.” (7.) mondatnak, míg végül a prológusba illesztette be. A feltámadás során egyben egy új ember is születik, állítja a szerző, kiegészítve azzal, hogy aki ezen keresztülesik, az „beleszületik a saját életébe”. Ezek azonban nem individuális, hanem közösségi tettekként jelennek meg.

A beszélgetés Visky András felolvasásával, a 149. számú Óceán című fejezettel zárul.

A közénk szakadt igazság

Még napokkal később is visszhangoznak a fejemben a beszélgetés egyes mondatai. Magammal viszem őket a magán- és szakmai tereimbe, belefogalmazom üzeneteimbe; velem maradnak október 23-án is, amikor véletlen vagy direkt érintem a kommunista rendszer elnyomása elleni küzdelem legfontosabb helyszíneit, vagy amikor belépek a Bem Moziba megnézni Nemes Jeles László új filmjét. Az Illegalisták borítóját nézem – még nem olvastam végig, mégis úgy érzem, mintha már ismerném, mintha tükröt tartana a múltról, a jelenről és a jövőről is – arról a „közénk szakadt igazságról”, amit ki tudja, hogy elbírunk-e majd egyáltalán.

Fotó: Oláh Gergely Máté / Jelenkor Kiadó Facebook-oldala

nyomtat

Szerzők

-- Barkóczi Eszter --


További írások a rovatból

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 42. számáról
A 2025-ös Őszi Margó Irodalmi Fesztivál harmadik napjáról
irodalom

A 2025-ös Margó második napjáról
Szombathelyi és agyagosszergényi napló

Más művészeti ágakról

art&design

A „Jövő a Jelenben” MOME Photography MA diplomakiállításáról
Interjú Gunnar Helgasonnal
Az Oscar-jelölt A zuhanás hangja című filmről
Kiss A. Kriszta A fiú, aki mindent el akart mesélni című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés