bezár
 

színház

2025. 11. 22.
Óriásláb
A Troilus és Cressida bemutatója 2025 őszén a Globe Theatre-ben
Tartalom értékelése (4 vélemény alapján):
A ködös Albionban jól ismerik a módszert, amellyel Shakespeare nehezebb darabjait is fogyasztóbaráttá varázsolják a legszélesebb közönség számára. Bodó Viktor és Alföldi Róbert „színpadi elemzésein” edződve, szemem nem rebbent az előadás ötletes és igen hatásos vizualitásától, a trójai háború friss, mai szemszögből való megközelítésétől. Tudom, hogy a London Southwark negyedében álló épület már nem az az épület, csak az egykori Globe alapjain áll, de előadás közben mégis mintha éreztem volna a „nagy ravasz” William óvó tekintetét hajdani színháza felett. 

Shakespeare mindent áthat az egyetemes kultúrában és oktatási rendszerben, de ez mégsem jelenti azt, hogy az összes darabját egyformán ismerjük, és talán csak a legnagyobb rajongói jutnak el a Troilus és Cressidáig. Saját tudásom alapját úgy kéttucatnyi műve olvasásán túl a BBC és Kenneth Branagh – filmes és színházi – feldolgozásai képezik, de a Troilus és Cressida eleddig fehér folt volt. A műnek nálunk százhúsz év alatt igen csekély számú bemutatójára került sor, és valóban csak a legjelentősebb színpadi mesterek merték – akár többször is – kézbe venni: Kazimir, Babarczy, Ruszt, Székely, és pár éve Nagy Péter István is nekifutott az Ódry Színpadon. 

A darab fő témája: a görög-trójai háború káosza közepén kibontakozó szerelem. A már hét éve zajló háborúban a trójaiak megkérdőjelezik, hogy ügyük megéri-e a tengernyi áldozatot, míg a görögök alaposan újragondolják taktikájukat. Eközben a trójai herceg, Troilus (Kasper Hilton-Hille) beleszeret Cressidába (Tilly Botsford) egy trójai, ám a görögökhöz átállt pap lányába. Shakespeare-nél sosem zökkenőmentes a szerelem, kell némi mészárlás, hogy a végén minden a helyére kerülhessen, vagy bekövetkezzen a tragikus vég. E darabjában a görögök hőse Akhilleusz (David Caves), és a szintén görög, de inkább manipulatív Ulysses (Jodie McNee) irányítja a színpadi történéseket, és mindenki odavan Trójai Helénáért (Lucy McCormick).

Troilus1

Magát a darabot lehetetlen műfajilag besorolni: egyrészt, mert kaotikus, háborús tragédia, amiben van romantika és nem kevés komikum. A cselekményszálak összevissza tekerednek, és még abban sem lehetünk biztosak, hogy van-e befejezés, hisz egyetlen darabbéli problémának sincs megoldása. Owen Horsley rendező előadását mai humor uralja, mivel az Erzsébet-kor óta alaposan megváltoztak a társadalmi kontextusok. A rendező a legtöbb karaktert „lekettőzte”

egy színész játszik több szerepet és ugyan fordítva, de alkalmazza a Shakespeare korában bevett színpadi nemcserét is, ám nála nem fiatal fiúk játszanak női szerepet, hanem színésznők férfi karaktereket. 

A hosszabb és mélyebb monológokat tréfákkal szakítja meg, amelyeket a 14 szereplő mesterien ad elő Eamonn O'Dwyer dalbetétei kíséretében és Daniel Hay-Gordon koreográfiájára (az általam látott estén az eredeti szereposztás Cressidája, Charlotte O'Leary színésznő kiesett a szereplők közül, és az addig az előadásban csoportos szereplő, Tilly Botsford szövegkönnyvvel a kezében ugrott be a szerepbe). 

Ryan Dawson Laight színpadát egyetlen óriási, omladozó aranyláb szobor uralta, rajta és előtte csatáztak a szürke ruhás görögök és a sötét barack színűbe bújt trójaiak. A jelenetek Trója városa és a görög tábor között váltakoznak, ám a díszlet változatlan, így a darabot nem ismerők – sajnos magam is – vélhetően örültek volna a helyszínek egyértelműbb elkülönülésének. Az sokat segített – hála Laura Rushton jelmeztervezőnek –, hogy a trójai parancsnokok előbb metálvörös műizmot imitáló dresszekben, később narancssárga melegítőruhában tűntek fel jelezvén, hogy a férfias harci kedv már elillant belőlük és sörhasuk fogta fel az egész nap majszolt chips törmeléket. 

David Caves mint Achilles – sörhassal

Az előadás középpontjában a történetmesélők álltak, így a szabadszájú Thersites szerepében Lucy McCormack, aki egyben Trójai Helenét, egy „rockistennőt” is megszemélyesített, a közönség lelkes kórusának kíséretével előadva a Love, love, nothing but love című számot. Jodie McPhee Cassandra szerepében – trójai királylány és jósnő – megafonba harsogta jövendöléseit, és ő játszotta Harry Potteres szemüvegben Ulysses szerepét is egy semmitmondó, unalmas, szürke kiskosztümben, de annál ötletesebb, színes játékkal. Pandarus, Cressida nagybátyja szintén nemet váltott, a narancssárga parókás Olivier-díjas Samantha Spiro – ha angol példát hozok, a Folytassa sorozatból Barbara Windsor figurája, ha magyar viszonyítási pontot keresek Lorán Lenke karaktere – elképesztő vehemenciával szorgalmazta a fiatalok szerelmének beteljesülését, mintha Júlia Dajkájának távoli rokona lett volna. Ráadásként ő játszotta a tolókocsis, infúzióra kötött agg görög, Nestor szerepét is, és a végén egy frivol dalocska keretében az összes betegségét a közönségnek ajándékozta. E három, dupla szerepes színésznő energiája vitte az előadást, nem lebecsülve ezzel a címadó szerelmespárt és a harcosok karaktereit játszó színészek pontos és lendületes színpadi munkáját sem.
samantha

Amúgy nemcsak a színpad, de az egész tér játszott. A Globe csak részben fedett, a tetőnélküli középrészen állóhelyek vannak, mint Shakespeare korában, olyan ma is, akár egy viktoriánus stadion. Az ülőhelyeket – három félköríves szinten – elfoglaló nézők sem zsöllyében ülnek, hanem fapadokon.

Ráadásul a színház felett egy légicsatorna húzódik, sűrűn zúgtak el előadás közben a már landolni vagy felszállni készülő repülők. Ennek dacára a kör alakú tér akusztikája kiváló, a színészeket mikroport nélkül is hallani, még akkor is, ha nemcsak a színpadon, hanem az állóhelyes közönség sorai között játszanak, két oldalról az erre rendszeresített faemelvényeken le-fel futva a színpadra. Simán belefért az is az előadásba, hogy az egyik görög előkapta mobilját, hogy szelfizzen a közönséggel, míg egy másik „applause" feliratú táblát magasba tartva irányította a nézői reakciókat, akár egy valóságshowban. 

Nem állítanám, hogy intenzitásában az előadás három órája nem ingadozott, és lévén szó a  háború hiábavalóságáról, pazarlásáról erős 22-es csapdája hatás uralta a színrevitelt. Gúnyos fricska volt ez a háborúskodás mítoszának, és talán nem véletlen, hogy az alkotók 2025-ben egy nihilista állóháborút ábrázoltak. Mégis különleges élmény eljutni a Globe Theatre-be. Lehet, hogy az itt bemutatott produkciók erősen turistacsalogatók is, ám hallatlan profizmussal színpadra varázsolják az angol bárd darabjait, és vele a korabeli színházat is. A színészek halálosan komolyan vették – ahogy egy angol színész mindenkori feladatát – a Shakespeare-missziót. Ráadásul kipipálhattam egy biztos nem közönségkedvenc darabot Shakespeare bakancslistámról és tényleg, mintha érezni véltem volna William jelenlétét.

 

Shakespeare’s Globe Theatre a Troilus és Cressida című darabot 2025. szeptember 26. és október 26. között játszotta. 

Szereplők
Troilus: Kasper Hilton-Hille
Cressida:Tilly Botsford
Hector/Calchas: Oliver Alvin-Wilson 
Akhilleusz: David Caves
Diomedes: Conor Glean
Ulysses/Cassandra: Jodie McNee
Thersites/Helena: Lucy McCormick
Pandarus/Nestor: Samantha Spiro
Agamemnon: Jonathan Livingstone
Patroclus/Alexander: Tadeo Martinez
Paris/Menelaosz: Matthew Spencer
Ajax: Ibraheem Toure 
Csoportos szereplő: Finn O'Riordain

Zenészek
Zeneszerző és a dalszövegek szerzője: Eamonn O'Dwyer
Tuba/Zongora/Nagybőgő/Basszus/Harsona: Richie Hart
Fafúvós: Rianna Henriques
Harmonika: Aine McLoughlin
Ütőhangszerek: Magnus Mehta
Trombita: Victoria Rule 

Alkotók
Koreográfus: Daniel Hay-Gordon
Látványtervező: Ryan Dawson Laight 
Jelmeztervező: Laura Rushton
Parókák, haj és smink: Gilly Church
Rendező: Owen Horsely 

Képek: Globe Theatre

nyomtat

Szerzők

-- Cseh Andrea Izabella --

Színházkedvelő ügyvéd vagyok. Tudom, nincs az az előadás, amelyet két ember egyformán élne meg. Amit látok, arról mindig van véleményem, erősen törekszem az ítélkezés nélküli megértésre. Néha talán sikerül is.


További írások a rovatból

A KÓDA csoport József Attila passiója című előadásáról
színház

A Punchdrunk Viola's room előadása Londonban
színház

A Katona József Színház DoKlub projektjének Lepjetek meg! című előadásáról
Beszélgetés Köles Ferenccel a közérzetéről, pályája sikereiről, kudarcairól és a színházi struktúráról

Más művészeti ágakról

Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 47. számáról
A KÓDA csoport József Attila passiója című előadásáról
A Szörnyű fülek harmadik felvonásáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 46. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés