bezár
 

art&design

2008. 11. 07.
Eszményi kiállítás
Ferdinand Hodler: Egy szimbolista látomás
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Eszményi kiállítás Az ember és a természet közti harmónia, a női szépség, az ifjonti tisztaság, a gondolatokat szülő szemlélődés, a testi és lelki szerelem bensőségessége, az öregség és az elhagyatottság, és természetesen a színek varázslatos világába röpít minket a Hodler kiállítás. Megbabonáz és nem enged el: olyan élmény, melyre jó, ha több órát szánunk.

A Szépművészeti Múzeum néhány éve kezdett abba a programjába, hogy a 19-20. század fordulójának egy-egy korszakot meghatározó, jelentős művészét bemutassa. Ennek keretében láthattuk már például Monet és Vincent van Gogh műveit. A mostani kiállítást szervezői eszményinek vallják: a mintegy kétszáz festmény között Hodler legjelentősebb műveit is megtalálhatjuk, szinte a teljesség igényével. Több mint ötven év óta itt kerülnek Svájcon kívül először a nagyközönség elé központi jelentőségű, nagyméretű berni képei is.

prae.hu

Tíznél is több termen keresztül, adott tematika szerint ismerkedhetünk meg a svájci festő századfordulós, a szecesszió, a szimbolizmus, de a romantika jegyeit is magán hordozó, mégis egyedi, újító világával. A kiállítás elején olvashatjuk Hodler festői tízparancsolatát, és láthatjuk fiatalkori önarcképét, A tanulót, aki bal kezében vinklit és függőónt tart. E két műből kiderül, hogy a pontosságnak és a mérésnek különösen nagy jelentőséget tulajdonított a művész. Képeit mindig mérőeszközök segítségével készítette.


Az öregség és a szenvedés központi témái közé tartoznak: pl. az Egy szenvedő lélek és a Töprengő paraszt című művein az emberi testet - kéz, arcvonások, ruházat - fájdalmas precizitással ábrázolja. A képek a lehangoló téma ellenére mégis harmóniát sugároznak. Hodler egy kortársa, Cuno Amiet, így írt Az életunt című képéről: „Volt azonban egy kép, amelytől nem tudtam elszakadni. Nem volt szép (…). Nem értettem, miért kellett újra meg újra megnéznem.” A festő szimbolista költő és író barátjának, Louis Duchosalnak pedig Heine egy sora jut eszébe, amikor a magányos öregembert ábrázoló képet megtekinti: „Egyedül a boldogtalan ember isteni és érdekes, mert minden tagja szenvedéstörténetet beszél el.”

A virágzó gesztenyefákat, erdőrészleteket ábrázoló képek kiegyensúlyozott színvilágukkal (komplementer színek használata pl. kék és narancssárga), a parallelizmus elvét követő, ritmusos, részleteket itt is alaposan kidolgozó ábrázolásukkal előkészítenek a kiállítás központi témájának, a hatalmas méretű, szimbolikus festményeknek a befogadására.

A kiállítás elején nőportréinak világába is betekintést nyerhetünk. A legszembetűnőbb közös vonásuk, hogy a gyengébbik nem szépségét és a vágyat, érzékiséget különféle virágfajtákkal hangsúlyozza (pl. Hélene Weiglé képmása, Lány pipaccsal), kihasználva az általuk nyújtott szimbolikát (pipacs, rózsa, margaréta, nárcisz).
Az éjszaka

A Párbeszéd a természettel című, első nagyméretű, figurális, szimbolikus képe már világosan tükrözi Hodler panteista világszemléletét. Még sok további, mind nőket, mind pedig férfiakat a tájban ábrázoló festményein kutatja az ember és a természet közti kapcsolat mibenlétét. A természet mintegy hangulathordozóként, benne az ember pedig a nagy egység, a kozmosz részeként értelmezhető.

A nagyméretű szimbolikus képek sorát a férfiakat ábrázolók nyitják. Az Eurythmia és A csalódott lelkek, az úgynevezett „díszhodlerek” közé tartoznak, a festő kiállításra készítette őket. Közös vonásuk, hogy Hodler a keresztény ikonográfiára való nyilvános utalás nélkül úgy ábrázolja az öt férfi alakját párhuzamosan, hogy azok a halálba menetelnek, azzal mintegy szembenéznek, ám mégis erőt ad nekik egy felsőbbrendű hatalomba vetett hit. Hodler így ír erről egy levelében: „A halál gondolata roppant erővé válik, ha tudatában vagyunk mindennek.” A képsorozat előzménye az Éjszaka című festmény, mely Párizsban és a bécsi Secession kiállításon meghozta a festő számára a sikert és a hírnevet, a századvég szellemi áramlataival rokonítható, amennyiben az alvás nem az életerő megújulását, de lidércnyomást jelent.


Az érzés
, a Nappal, a Tavasz és A kiválasztott című szintén nagyméretű képei folytatják a szimbolikus alkotások sorát, és a női szépség illetve természetimádat dicshimnuszát zengik. Újból megjelenik a pipacs az ábrázolásban, mely az ókorban az álom és a halál, de a mámoros életerő szimbóluma is, és a tövistelen rózsa, mely Mária attribútuma. Az Érzés 1. című kép két darabját pedig most láthatjuk először együtt kiállítva. Ahogy az Éjszaka nyomasztó világát férfiakkal ábrázolta, úgy világítja most meg a Nappal a női szépséget, mellyel a központi figurán kívül, egyik nőalak sem tud szembenézni. Érdekes megfigyelni a mozdulataikat is, mert Hodler nagy rajongója és nézője volt a századvégen kialakulófélben levő, emberi test mozgását felszabadító táncirányzatoknak.

A szerelmet vitálisan, bensőségesen, drámától, konfliktusoktól mentesen ábrázolja (lásd A Szerelem című kép). Bár a két festő stílusában van közös vonás, Hodler mégis távol áll a magyar Gulácsy világától, aki festményein a férfi és nő közti kapcsolatba majd mindig feszültséget és vibrálást vitt bele.
Hodler: A genfi tó

A kiállítás nagy részét a svájci tájakat, tavakat, hegycsúcsokat, lavinákat nappal, naplementekor, holdfényben, és ködben ábrázoló képek teszik ki, melyek a külső látványról egyből befelé is fordítják a befogadó figyelmét, és Hodlernek azt a felfogását tükrözik, hogy a művész „egy leegyszerűsített természetet mutat be, megszabadítva minden semmitmondó részlettől.” Az emberi alakokat korábbi tájképeiről is eltávolította, hogy a néző figyelmét ne vonja el semmi a természetről.

Megrendítő képsorozattal találjuk magunkat szemben a kiállítás vége felé. A téma: a beteg, a haldokló és a halott Valentine Godé-Darel, a festő szerelme, akitől kislánya is született. Az ugyanazt a témát körüljáró számos kép azt érzékelteti, hogy a festő szinte szembe akart szállni a halállal, annak mibenlét kutatva. S a betegség szinte összes stádiumát bemutatva mintha annak megértését tűzte volna ki céljául.


Végül pedig Hodlertől, A művész küldetése című írásából idéznék nemcsak az ő képei, de általában a művészet megértéséhez vezető sorokat:
„Az elragadtatottság az egyik legfőbb ok, amely a festőt alkotásra készteti. Meg akarja ismételni azt a csodát, amely azon táj, azon ember láttán a hatalmába kerítette (…). A külső természetből nyert benyomások tartós, többé-kevésbé mély nyomokat hagynak bennünk, s az alkotásnak, tehát a művésznek is az adja lényegét, ahogy ezekből válogat.”

Ferdinand Hodler: Egy szimbolista látomás
Szépművészeti Múzeum, december 14-ig

 

 

nyomtat

Szerzők

-- Kovács Rita --


További írások a rovatból

A Knoll Galéria Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben című kiállításáról
art&design

Megnyitóbeszéd Vigh Levente Léptek nyomán című kiállításához
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról

Más művészeti ágakról

Danczi Csaba László emlékére
színház

Székely Csaba Az igazság gyertyái című drámája a Budaörsi Latinovits Színházban, Alföldi Róbert rendezésében
Nagy László és Weöres Sándor egy-egy versének kapcsolatáról
Fodor Veronika kalandkönyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés