bezár
 

art&design

2009. 06. 17.
A homokba rajzolt arc
A Szép és a Jó. Kazinczy és a művészetek, PIM
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A homokba rajzolt arc A Petőfi Irodalmi Múzeum május 26-án nyílt új tárlata arra vállalkozott, hogy a 250 éve született Kazinczy Ferenc életművének új vagy eddig kevésbé méltányolt oldalával ismertesse meg közönségét. Az irodalomtudomány kiszélesedése kultúratudománnyá, az intermedialitás és/vagy művészetköziség kutatásának előtérbe kerülése miatt a kiállítás valóban azzal az ígérettel kecsegtet, hogy a művészet szerelmeseként elénk tárt Kazinczy életműve a kultuszkutatás képviselőin túl az irodalomtudomány elméletileg megalapozottabb művelőiben is érdeklődést kelthet.

Már a kiállítás címe sem túl bizalomgerjesztő azonban, hiszen a Szép és a Jó esztétikai kategóriái a romantikától kezdődően a posztmodernig gyakrabban képezték a kritika tárgyát, mint ahányszor a megdönthetetlen értékkategóriák szerepében tetszelegtek volna. 

Ami mégis kíváncsivá tett, és rábírt, hogy megnézzem a kiállítást, az volt: milyen módszerekkel igyekeztek a kiállítás összeállítói betáplálni ideológiájukat, miszerint „a »Szép« érvényre jutásának morális tétje van: az eszmei »Szép« jelenlétét a »Jó« megszületésének feltételéül szabja”. Máskép megfogalmazva: hogyan törekedtek a – Susan Sontag kifejezésével élve – „bitorló fogalmak” elfojtására. Kézenfekvő volt, hogy a Szép trónfosztásához elegendő lesz olyan fogalmakhoz nyúlnom, mint a Fenséges, melynek pályafutása Edmund Burke-től és Immanuel Kanttól egészen Lyotard-ig ível, vagy a Grácia, melyet Winckelmann és Schiller a nem-szép esztétikai értékelésének lehetőségeként értelmezett, majd Ungvárnémeti Tóth László, illetve Heinrich von Kleist teljesített ki, vagy az unheimlich (kísérteties), melynek újszerűségét a 20. század elején Sigmund Freud abban látta, hogy képes lehet a Szép azon hegemóniájának megdöntésére, mely az esztétikatörténetet meglehetősen egyoldalúvá tette.

Orlai Petrich Soma: Kazinczy Ferenc és Kisfaludy Károly találkozásaA kiállítás termein végighaladva viszont már egyértelművé vált, hogy nincs szükség a tekintélyérvek felvonultatására, hiszen a bemutatott anyag önmagát dekonstruálja. Bár Kazinczy kommentárjaiból nem áll össze semmilyen szisztematikus művészetelmélet (kivétel nélkül minden esetben alkalmi írásokból kiemelt, a közhelyesség szintjét aligha meghaladó mondatokat olvashatunk), és az egyes termekhez szánt rövid bevezető szövegek sem pályázhatnak a meggyőzés ambíciójára (kedvencem: „a fennkölt művek … szépsége”-paradoxon), mégis figyelemre méltó, hogy még ebben a nyilvánvalóan koncepciózus válogatásban is szinte ugyanannyiszor találkozunk a Fenséges és a Grácia fogalmaival, mint a Szépével.

Először fussunk végig az összes olyan kísérőszövegen, ahol Kazinczy a látvány szépségéről ír: szép Wesselényi „mellyének tüze”, szép egy ló és szép egy nő, szép ifjú Szentirmay, mert „szálas, sugárnövésű, szőke, s liliomfehérségű, rózsapirosságú, délceg járású” (Fogságom naplója), szép Balkay Lédája, szép egy ház kerítése. A szép és a fenséges megkülönbözetetésének legnagyobb hatású teóriáiban (Burke-nél és Kantnál) a szép olyan társadalmi harmóniával azonosítódik, mely az együttérzés, a lágyság stb. női princípiumaira vezethető vissza; meglepő tehát, hogy a Szépnek elkötelezett Kazinczy miközben az egyik töredékben Pyrker egri érseket „kolosszális nagyságú férfinak” (azaz fenségesnek nevezi), másutt a nőiességet a társadalom hanyatlásának tüneteként diagnosztizálja: „Édes álom é vagy Valóság amit látok? Buda utcáin nem az az elasszonyosodott, elpuhult nép tolong, mellyet még tavaly nap-paizsok alatt, levont süvegekkel, feltornyozott, tarka strimfliben láttam sétálgatni” (Prónai Lászlóhoz, 1790).

A kiállításból megtudjuk, hogy Kazinczy egyik legkedvesebb képe Franceso Batolozzi metszete, a Mária a gyermek Jézussal (Carlo Dolci nyomán), melynek kommentárja így hangzik: „Mely báj! mely fenség! Mely isteni bánat” – a fenségről szóltunk, a báj pedig egyik, a korban elterjedt magyar változata a Grácia fogalmának, mely már az antik művészeti gondolkodásban is jól megkülönböztethető volt a Széptől, az itáliai reneszánsztól kezdődően pedig a „je ne sais qui” (nem tudom mi) kategóriájával rokonítják. Árulkodó, hogy Kazinczy kellőképpen óvatos volt ahhoz, hogy Mozart zenéjét Szépnek nevezze, ezért úgy fogalmazott: „hol az a szó, mely azt fesse?” (Alighanem a kiállítás legizgalmasabb elméleti kérdése is ez ez ellentmondás, nevezetesen hogy a zene leírásához keresett szavakat a festés szóképével hozza összefüggésbe Kazinczy). A Szépség hatalomra segítésének mechanizmusa az idealizálás, ez „nemesíti” széppé a rút Csokonait Ferenczy István mellszobrán, és ez teszi a Gráciák kegyeltjévé Kis Jánost, a „vad idők teológusát” a róla készült metszeten. A mintakép, Füger „nem azt festi, amit szeme lát, hanem abból, amit lát, elhagyja, ami a képet nem tenné széppé, s ami benne szép, még szebbé teszi” (Wesselényi Miklóshoz, 1814). Hogy a Photoshop technikával előállított konzumszépség elődje miért vezetne a morális Jósághoz, számomra korántsem egyértelmű. Sőt a kiállítás utolsó műve, Ferenczy István virtuálisan körbenézegethető szobra, a Pásztorlányka (A szép mesterségek kezdete), aki kedvese arcát a homokba rajzolja, inkább Michel Foucault jóslatát juttatja eszembe a Szavak és a dolgok végéről, hogy a Szép és a Jó normáját kötelezővé tevő felvilágosult Ember-fogalom eltűnőfélben van, akár a tengerparti homokba rajzolt arc.

Mégiscsak a fenséges lenne a széphalmi vezér ideálja? Talán nem függetlenül Burke-től, elismeri a francia forradalom fenségességét: „Nagy és szép dolgok, s még több rútak, undokok, borzasztók, rettenetesek, bár nagyok” (Pályám emlékezete), vagy az emlékirat egy másik töredékében: „örül a tünemény látásának: mert az nagy” – ugyanakkor ellenszenvét újra a hübrisszé fajult elpuhultság váltja ki: „egy elaljasodott, egy elpuhult, de most oroszlán dühre ébredt nép”-ről ír (Pályám emlékezete).

A kiallítás 2010. február 28-ig tart nyitva.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Benkő Krisztián --


További írások a rovatból

A magyar művészet külföldi népszerűsítéséről Bukta Imre és Samu Géza példáján keresztül
Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról
Tudósítás egy dél-koreai irodalmi estről Stockholmból
Fenyő D. György Költőiskolájának bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés