bezár
 

színház

2009. 09. 04.
A gazdasági világválságra adott fabre-i válasz
Jan Fabre az ImPulsTanz Fesztiválon
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A bécsi ImPulsTanz Fesztiválon naponta több rangos táncprodukcióból, fiatal koreográfusok bemutatóiból, ingyenes táncfilmvetítésből és workshopból lehet válogatni. A több helyszínen futó fesztiválra igaz a fő helynek számító Kunsthalle újabb szlogenje: „Több, mint amit el lehet viselni." Sokak számára a Toleranciaorgia (Orgy of Tolerance) című előadásra ez a jelmondat önmagában is áll.
A táncvilág egyik nagy öregjének számító belga Jan Fabre igazi összművészeti alkotással rukkolt elő. Az anarchisztikus világot képviselő Toleranciaorgia című produkció több mint koreográfia: a tánc mellett a prózai színház, a rock- és punkzene, a performanszművészet elemeivel él. A kilenc táncos és színész a keretes dramaturgiai szerkezetbe rendezett előadáson a gazdasági világválságra adott fabre-i választ hihetetlen intenzitással artikulálja. Nyerészkedés, luxus, konzumerizmus, terrorizmus, rasszizmus, mindenféle szexuális perverzió a főbb vonalai a mindenféle politikai korrektséget nélkülöző, erősen provokatív, pregnáns képi világú előadásnak.

A nyitóképben spanyol milicistákra és századfordulós bokszolókra emlékeztető szereplők jelennek meg. Nők és férfiak vegyesen, a milicisták kötött pulóverben és szövetnadrágban, micisapkában, hátukon puskával figyelik a nagy meccsre készülő bokszolókat (fehér alsó, fehér trikó, színes kötött térdzokni). Az obamai szlogent idéző bíztatások („Yes you can") azonban nem akármilyen mérkőzéshez, hanem együttes, mégis magányos onanizáláshoz adják meg a kellő löketet.

Itt azonban a karikírozott szexuális éhségnél fontosabb a klimax hiánya és az ezt követő kétségbeesett próbálkozás a kielégülésre. A gyönyörre való képtelenség nemcsak a meglepő módokon történő (például fenékbe szúrt puskával élvező, ondót köpő) élvhajhászás mögötti kiszolgáltatottság metaforája, hanem az örömtelen magány, az elszigetelődés – mégoly durva – jelképévé is nő. A „sokan vagyunk kevesen“ jegyében zajló tömeges, mégis egyedüli maszturbációt nem az öröm, hanem a düh, a kudarc, az elkeseredés, az akarás hangjai kísérik; a nyögésekbe rendre lemondó sóhaj és sírás vegyül.

A gyönyörre való képtelenség mellett az előadás másik vesszőparipája a túlfogyasztás. A shopaholic így Fabre-nál francia, párizsi divatházak reklámtáskáival érkezik, affektál. A vásárlási kényszer ismét a szexuális élvhajhászásnak feleltethető meg: Fabre ezúttal a koituszra talál egy merész metaforát: a kanapé helyettesíti az ölelő férfit. Éles a kontraszt a nagyon is élethűen élvező, ismert pozitúrákban fetrengő nő és a fölé tartott, nekitolt hatalmas bőrkanapé között. Az elélvezés egyetlen sikoly: Csinálj nekem gyereket – ami egyben átkötés a fogyasztást és a gyerekvállalást összekapcsoló következő jelenetre.

Ahol is három terhes nő szupermarketes bevásárlókocsin kucorogva „szül“ nem gyereket, nem is ötletet, hanem árucikkeket. A szülés provokatív képénél dermesztőbb, ahogy aztán egyikük a bevásárlókocsit ringatni kezdi. A kommercializmusra újabb fricska lesz, amikor a Kék Duna keringőre bevásárlókocsikkal keringőznek, ezúttal a bécsi kontextusra játszva rá. (Érdekes lenne tudni, vajon a januári chilei bemutatón is szerepelt-e ez a betét.)

Közben falloszarcú férfiak a drogkulturát karikírozzák: a felszívott kokain nemcsak hatalmas orrukat, hanem a fél testüket is beborítja. A kokain-fehérség egyben átkötés a feketéket is kifehéríteni képes plasztikai sebészet iránti őrületre és a rasszizmusra: egy fehér nő talán A púpos című opust idéző módon átalakul – na, nem épp hőssé, hanem Ku-Klux-Klán-taggá, és borotvahabbal kifehérített bőrét fehér csuhába rejtve eltáncolja a néhai popisten holdsétáját. A rasszizmusra egyértelmű utalás is történik a neonáci mozgalom felidézésével – ami itt újra szexuális kontextusba ágyazódik, kétszeresen is. Egy orosz örömlány szerelése a náci egyenruha néhány darabja („csak a halott kommunista a fess kommunista" és „a nácizmus szexi" jeligére), a másik a szadista korbácsolás, amely katonai és szexuális kínzásokra egyaránt emlékeztet.

Remotiválódik az agyonhasznált káromkodások rég elfelejtett jelentése – Fabre „szövegkönyve“ jobbára indulatszavakra korlátozódik. Ezek különböző szinteken ismétlődnek az előadásban, hol nyelvi játékká nőve, hol a vulgaritást erősítve. Az előbbire példa az „elmegy“ szó banális kétértelműségével való játék: mintha szellemi vetélkedő lenne, ki tud olyan mondatot mondani, amelyben a szó az alapjelentésében szerepel – miközben a poén éppen az, hogy ebben a kontextusban ekkorra már csak mellékjelentésnek értelmezzük: sajnos nem tudok elmenni, a gyerekek nem mehetnek el, a karácsonyra elmegyek (valahová), minek is mentem el stb.

Ez odáig fokozható, hogy az obamai szlogen újabb kifordítása tetőzi be néhány jelenettel később a kétértelmű, illetve a durván egyértelmű vazzegolás kombinációját: „Yes we come“. A fesztiválirodát, a közönséget, a rendezőt, a heterókat és melegeket, na és az eszkimókat (bármivel szabadon behelyettesíthető etnikai csoport, nálunk Mohácsi János rendezéseiben találkozhatunk rendre ezzel az eszközzel) egyaránt – az eszkimók esetében szó szerint – a melegebb égtájra küldő szitkozódás minden ellen irányul akár illik, akár nem. A performanszkultúrából merítő előadás végén a zárszó kétségbeesett kiáltás, ha úgy tetszik, sikoly: Mit akarsz te? Orgazmust!

Az előadást időnként rockkoncertbetétek szakítják meg, a klasszikus vagy modern tánc helyett előtérbe kerül a pogó. Tehát sokkal inkább túlírt, összművészeti performansz ez, mint táncszínház az érezhető gondos dramaturgiai munka ellenére. De a zárlat zenés újrakezdés-ígérete („This is a new beginning“) a műfaj megújításáról szóló ars poeticává válik.

Jan Fabre: Toleranciaorgia (Orgy of Tolerance)

2009. augusztus 5., 26.

Bécs, Akademietheater

ImPulsTanz Fesztivál

Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Cseicsner Otília --

Anglista-műfordító-szerkesztő-dramaturg


További írások a rovatból

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
színház

Szabó Magda Az a szép, fényes nap történelmi drámája a Csokonai Nemzeti Színházban
Beszélgetés Köles Ferenccel a közérzetéről, pályája sikereiről, kudarcairól és a színházi struktúráról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés