bezár
 

zene

2006. 11. 19.
Sötétség a fedélzeten
– Bohren Und Der Club Of Gore koncert az A38-on, 2006. nov. 14-én
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Sötétség a fedélzeten El tudjátok képzelni, milyen az, amikor súlyos metált és darálós hardcore-t játszó fejek egyszeriben beleunnak a dologba és elhatározzák, hogy a dzsesszre nyergelnek át?
A német Bohren Und Der Club Of Gore tökéletes példa erre és a helyzet az, hogy megy nekik. Súlyos zene ez, a basszusgitár gerjedésig torzítva, a dob - ha nagynéha megszólal - elementáris erejű, a melankolikus elszállást pedig a szinti/zongora és a szaxofon biztosítják. Azonban ha semmit sem tudnánk a zenekarról csupán azt, hogy dzsesszt játszanak, az olyan számcímek, mint a Destroying Angels (Pusztító angyalok) vagy a Midnight On Black Earth (Éjfél a fekete földön) mégis keltenének némi gyanút.

prae.hu

Az A38 állóhajó gyomra szépen megtelt kedd este: voltak ott black metál pólós rockerek ugyanúgy, mint már messziről felismerhető bölcsészek és egyéb hasonszőrű népek. Az esemény „ülős buliként” szerepelt a szórólapokon és megdöbbenésemre az is lett. Kilenc óra körül kijött egy fószer és közölte, hogy „az előadás” perceken belül kezdődik.

Odabent a felkészültek már az otthonról hozott párnákon csücsülve iszogattak, teljes sötétségben. Aztán kisvártatva előkerültek Bohrenék, némi derültséget okozva azzal, hogy elemlámpával keresik a helyüket a színpadon. Aztán szó szerint belecsaptak a húrokba. Az egész koncert alatt a Black Earth lemez borítóján szereplő koponya volt az egyetlen megvilágított dolog a teremben.

A széttorzított basszusgitár minden egyes akkordnál gyomron vágta az embert, a szinti pedig üzembiztosan hozta azt a nem evilági kriptahangulatot, amit a lemezekről már megszoktunk. Valahogy lassan indult az egész és nem azért, mert a Bohren Und Der Club Of Gore-nak nincsenek „gyors” számai - egyszerűen nem állt össze.

Aztán a harmadik tételnél - egyszeriben – sötéten lekúszott a színpadról az a fenyegetően kísérteties és mégis szomorú hangulat, ami a Bohren erőssége. Néha, amikor ugyanazt a témát ismetelték már vagy a harmadik perce, belémnyilalt a kétség, hogy ez az egész tulajdonképpen kamu, egy morbid poén, de ilyenkor mindig jött olyan rész, amire az egészen giccses „hideglelés” a legjobb kifejezés.

A zenekar fogadtatása lényegesen kedvezőbb volt, mint első itteni koncertjükön (az Ultrahang fesztiválon), ahol a koncert felénél kiürült a terem hetven százaléka. Itt legalább nagyjából tudták a népek, hogy mire jönnek; persze, kivételek is akadtak, mint az a lány mellettem, aki a második dal körül indignálódva megállapította, hogy ez milyen hangos zene. Azokat sem értettem, akik a koncert alatt ellenállhatatlan késztetést éreztek, hogy hangosan csillogtassák ganajtúró-szagú humorukat.

Voltak különösen durva pillanatok, amikor inkább éreztem magam egy Godflesh koncerten, mint egy dzsessz-eseményen. Pedig a Bohren zenéje dzsessz: önmagából kifordult, sötét, vontatott, szomorú dzsessz. Keveset konferáltak, de ezek élményszámba mentek: a csúcs az volt, amikor a dalt azoknak dedikálták, akik csontokat gyűjtenek.

Két ráadás és decens, felének sem tűnő másfél óra után távoztak. Az emberek azonban kissé agyonverve tántorogtak ki a hirtelen megvilágosodott hajógyomorból, szemmel láthatóan nem tudván eldönteni, hogy ez most pokoljárás volt vagy szellemvasút.

nyomtat

Szerzők

-- csala bertalan --


További írások a rovatból

Heo Yoon-jeong koreai citeraművész koncertje az Eiffel Műhelyházban
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje
Danczi Csaba László emlékére

Más művészeti ágakról

Az orosz barát az Örkény Színházban
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
Park Chan-wook: Nincs más választás


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés