bezár
 

art&design

2011. 03. 10.
Aminek nincs stílusa, az nincs
Interjú Réz Andrással, a Werk Akadémia alapítójával
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A címbeli mondat különösen érvényes, ha egy XXI. századi vállalkozásról van szó. Napjainkban egyre jellemzőbb tendencia a művészetek, a divat, a dizájn és a trendek különböző elemeinek alkalmazása, újraértelmezése az üzleti szférában. Egy cégről, vállalkozásról kialakított kép nagymértékben attól függ, hogy az mennyire képes egyedi, egyedülálló és vonzó lenni. A Werk Akadémia Stílus Weekendek elnevezésű képzései erre az attitűdorientációra kívánják felhívni a figyelmet. Hogy hogyan képes a képzés efféle gondolkodásmódra nevelni, arról Réz András alapítót kérdeztük.
PRAE.HU: Miért nevezhető egyedülállónak a 2007 óta sikeresen működő Werk Akadémia idei, 3 modulból álló képzése? Mennyiben alkalmas piacképes munkaerő képzésére? Oktatóként miben látja a képzés előnyeit (esetleg hátrányait)?

A Werk Stílus Weekendek alapvető szándéka, hogy azoknak nyújtson korszerű ismereteket, akik érdekeltek valamilyen vállalkozásban, vagy éppen bele szeretnének fogni egy új vállalkozásba. Főként olyan vállalkozásba, amelynek eredményességét nagymértékben meghatározza, hogy képes-e alkalmazkodni a trendekhez. A három modul együttesen ezt szolgálja. Az első modul segít abban, hogy minden hallgató fel tudja mérni a saját lehetőségeit, erejét és gyengeségét. Ez a modul segít az önismeretben, megvilágítja, mi is a homlokzat, az arculat, a márkaépítés (a cég brandjétől a personal brandingig). Ennek a modulnak az előnye/különlegessége abban rejlik, hogy nem kínál mindenhatónak tűnő recepteket, mivel ilyenek nincsenek is, hanem szemléleti modelleket mutat be. Alapvetően a soft marketing gondolatai mentén halad, és kiemelten foglalkozik a kultúrák és trendek összefüggéseivel. Amire nem képes, az a personal brand megteremtése, hiszen ezt csak egyedi, egyéni, személyiségre szabott módon lehet tisztességgel végezni, és ehhez coach/tréner/mentor közreműködése is szükséges. Előnye, hogy megmutatja a gazdasági, jogszabályi környezetet, de minden egyes egyedi esetre nem tud kimerítő választ adni.
WERK AKADÉMIA
A második modul középponti gondolata a divat, a trend, a stílus. És ez nem csupán az öltözködés divatját, azaz a szűken értelmezett divatot jelenti. Bőségesen foglalkozik azzal a kérdéssel is, hogy melyek a divatos értékek, milyen meghatározó minták, témák köré rendeződik ma a világ. A harmadik modul magja a térszervezés, térteremtés, a környezet formálása, megteremtése. Nem a lakás vagy az iroda berendezéséről szól, hanem arról, hogy mit üzennek a terek, beleértve még azt is, miként lehet megformálni egy egyszeri történés terét oly módon, hogy az üzenete tiszta, világos legyen, egyben pedig olyan tér legyen, amelyben jó lenni.

Általánosságban: ez a három modulból álló képzés egyfajta logikát, rendszert mutat be, gondolkodási formákat és mintákat, amelyek ismerete nélkül vállalkozásba fogni, vagy egy vállalkozást megújítani nehezebb és kockázatosabb lenne. Az időpontok pedig azt segítik, hogy a vidéken élők is részt vehessenek a képzésben, ugyanis a WERK szokásos képzései számukra nehezebben elérhetőek, mint a budapestiek számára.
Légy, aki lennél
PRAE.HU: A jelentkezők számára meglehetősen érdekes és divatos képzéseket tartalmaznak a modulok. Mennyire jellemző a művészeti orientáltság a felvételizőkre, hiszen alapvetően felnőttképzésről van szó? Kik és milyen célokkal, elképzelésekkel lépnek be a képzésbe?

A WERK alapvetően nem művészképző. Mesterséget tanítunk. Úgy gondoljuk, hogy azoknak, akik művészi pályára szeretnének lépni, szintén nem haszontalan, ha megismerik az adott szakma működését, belső szerkezetét, ha tájékozódnak róla, milyen a „backstage”, milyen gazdasági, jogi, szervezeti keretek szabják meg az adott tevékenységet. Ennek a tudásnak a birtokában tudatosabban léphetnek tovább azok, akik művészi pályát szeretnének befutni. A jelentkezők között többségben vannak azok, akik valamely művészet hátországában szeretnének dolgozni (stylistok, művészeti menedzserek, enteriőrstylistok), vagy szakfeladatokat szeretnének ellátni (filmesek), vannak, akik saját vagy családi vállalkozásukban szeretnék hasznosítani, amit a WERK-ben tanultak, néhányan szeretnének művésszé válni, vannak, akik pályát kívánnak váltani, és akadnak olyanok is, akik egész egyszerűen új impulzusokra, újszerű szemléletre vágynak.
     
PRAE.HU: Több interjújában is megemlíti, hogy az Akadémia célja, hogy művészeti háttérmunkásokat képezzenek. A most induló képzés szintén erre fekteti-e a hangsúlyt? Véleménye szerint a hazai és nemzetközi művészvilágban milyen lehetőségekkel indulnak az Akadémia tanulói?

Vannak olyan hallgatóink, akik a WERK elvégzése után már megtalálták a helyüket: stylist asszisztensként működnek neves stylistok mellett, vannak, akik magazinnál találtak munkát. Művészeti menedzsereink között van, aki már önálló kulturális vállalkozásba kezdett, van, aki egy művészeti szalon mellett bábáskodik, vannak, akik egy-egy művészt segítenek, más színházban talált izgalmas feladatot, vagy éppen a filmforgalmazásban, néhányan pedig a reklámszakmában helyezkedtek el. Az egyik vizsgafilmet decemberben bemutatta a Duna TV, egy volt hallgatónk nemrég nyert meg egy nemzetközi music clipversenyt… Hosszú lenne felsorolni. De egy stílist az első évfolyamunkról már tett lépéseket az ausztrál divatszakmában. Most dolgozunk az alumni programon, remélem, hamarosan ennél részletesebben is beszélhetünk volt hallgatóink sorsáról.
Réz András és Lakatos Márk a Werk Akadémia oktatóiként
PRAE.HU: A kommunikációs, PR és marketinges márciusi modul mellett alapvetően kiemelt szerepet kap a divat és környéke, valamint az enteriőrstyling képzés. Véleménye szerint a 21. századi vállalkozások számára mennyire hasznos a kortárs művészet és a divatirányzatok követése, alkalmazása? Milyen stílusok, trendek lehetnek meghatározóak egy sajátos dizájn kialakításában?

Aminek nincs stílusa, az nincs. Tehát nem egyszerűen a divatirányzatok követéséről van szó. Sokkal inkább stílusteremtésről. Az pedig, hogy milyen stílusok, trendek a meghatározók, állandóan változik. Mi azt mondjuk a hallgatóinknak, hogy bátran tárjanak fel olyan forrásokat is, amelyek a nemzetközi forgásban ismeretlenek, hiszen ismerünk olyan magyar divattervezőt, aki jellegzetesen magyar elemek újraértelmezésével teremtett újat.

PRAE.HU: Az áprilisi modul témai között szerepel a hazai és nemzetközi divatlapokhoz kapcsolódó ismeretek elsajátítása is. A hazai divatlapok között kitüntetett szerepű Stílus Magazin szintén része-e a képzésnek?

Örülnénk, ha a Stílus Magazin még mindig ott állna mellettünk. A gazdasági krízis azonban elsodorta a Stílust. Utoljára 2009 májusában jelent meg. Nagyon szerettük volna újraindítani a WERK keretei között, de a reklámszervezéshez nem értünk, és a szponzorok felhajtásában sem jeleskedünk. Tanítani, lapot csinálni, értéket átadni tudunk, de ebből még a nyomdai számlát sem lehet kifizetni.
A Werk Akadémia szakemberei
PRAE.HU: A Werk Akadémia egyik jellegzetes vonásaként a sztároktatók közreműködését szokták megemlíteni. A most induló képzések esetében is ez a helyzet?

Gyakran mondják, hogy ők sztároktatók. De ez nem egészen pontos. A WERK oktatói nem tanárok. Azok a szakemberek tanítanak nálunk, akik a maguk szakterületén aktívak, eredményesek, ismertek és elismertek. Így indultunk, és így kívánjuk folytatni. Meggyőződésünk, hogy a tanáraink hitelessége éppen abból fakad, hogy amit tesznek, látható, hallható, jelenlévő. Ők tényleg azokkal a problémákkal, feladatokkal foglalkoznak, amelyek itt és most aktuálisak. Fontos, hogy munkájuk látható legyen bemutatókon, a médiában, hogy a belsőépítészeink által tervezett helyekre be lehet menni, hogy filmes tanáraink filmjei ott vannak a moziban, a televízióban. A színházi menedzserek által szervezett darabokat megnézhetjük. Ettől hitelesek és fontosak számunkra. Remélem, hallgatóink is így látják.
nyomtat

Szerzők

-- Szücs Erika Kiersten --


További írások a rovatból

art&design

Koleszár Stella kiállítása a Kis Présházban (1111 Budapest, Bartók Béla út 44.)
art&design

Interjú Révész Emese művészettörténésszel
„Határtalan Design”/ Design Without Borders a FUGÁban

Más művészeti ágakról

Paweł Pawlak: Ancsa, avagy vázlatok tüsszögő svájcisapkával, Pagony, 2024
színház

A Vígszínház Ármány és szerelem bemutatójáról
Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz
A 74. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés