bezár
 

zene

2006. 12. 21.
Elidegenített fájdalomzene
Morton Feldman
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Morton Feldmant hallgatni fájdalmas. Figyelni kell rá, háttérzeneként nem működik, hiszen olyan halk. Mindennek nevezhetem, csak könnyednek és vidámnak nem: sokszor az az érzésem, hogy szándékosan bántja az embert. A hangszerek többnyire szokatlan összepárosítása, a kínzóan magas hangok szadisztikusan gyakori ismétlése a zéróhoz konvergáló hangerőn és nagyon-nagyon-nagyon hosszan…
A recept sok dronedoom metál bandának tetszene, sőt gyanítom, hogy a végeredmény is. Hideg, elidegenítő, befelé forduló és önmarcangoló hangulatot árasztanak ezek a darabok. Talán az egyetlen üdítő kivétel a Madame Press Died Last Weak At Ninety, ami egészen hagyományos és - urambocsá’ - majdnem dallamos tétel. A sors fintora, hogy a zeneszerző tanítónője halálára írta. Az élet súlyosabb és sötétebb zenékre inspirálta…

prae.hu

Nem hiába lógott együtt Beckettel. A lét értelmetlensége, a bezártság és reménytelenség érzete sugárzik zenéjéből. A játék, a kísérlet is tisztelni való: maga nyilatkozta, hogy egy idő után már csak a „csendes hangok” érdekelték. Vannak olyan tételek, amelyeket a csendtől csupán a bizonyos időközönként megszólaló - mit megszólaló, inkább felsuttogó! - hangszerekből kióvatoskodó hangok választanak el.

A becketti dráma azzal kísérletezett, hogyan lehet kivenni-kihagyni egy színdarabból a mozgást, a beszédet, a cselekményt, hogy ezáltal híven érzékeltesse az elidegenedést, a humán lét végső stádiumát. Morton hasonló kísérletet tett a komolyzenében: lehet valami zene, ha elhagyjuk a hangerőt, a dallamot, a megszokott struktúrákat belőle - és kényelmetlenül sok repetícióval helyettesítjük?

Abszolút laikusként úgy érzem, a kísérlet sikeres volt, és ismét egy kicsivel odébb tuszkolta a „zene” nevezetű fogalom határait. Viszont ahogy azt is nehezen tudom elképzelni, hogy egy vasárnap délután letelepedve a képzeletbeli kandallóm elé, lekapjak egy Beckett drámát a polcról, és puszta kedvtelésből azt olvassam, azt sem hinném, hogy Feldman valaha is népszerű lehet. Hiába, sanyarú a merészek, a bátran újítók sorsa.


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- csala bertalan --


További írások a rovatból

trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)
Einstürzende Neubauten az Akváriumban
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
irodalom

Beszámoló a Margó utolsó napjáról
Beszámoló a tavaszi Margó második napjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés