bezár
 

zene

2011. 08. 12.
Tarolt a Szigeten a Judas Priest
Judas Priest-koncert, Sziget, 2011. augusztus 11.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Valami teljesen varázslatos dolog történt az Epitaph elnevezésű turnéján Budapestet is elérő Judas Priest koncertjén csütörtök este. Soha korábban nem voltam még JP koncerten, a klipeken kívül koncertfelvételekkel sem szórakoztattam magam soha, így csak sejtéseim, részleges információim voltak a fellépéseikről, elvárásom semmi.

20.40-kor hullott le a turné logójával díszített vászon a színpad előtt, s vette kezdetét a mintegy 140 perces előadás, ami teljesen odaszögezett a színpad elé. Zene, látvány, profi előadásmód – nem modoros (mint az Iron Maiden esetében) – összhangja kápráztatott el. Kiváló volt a hangzás, minden jól hallatszott, kellő hangerővel, arányosan. Ian Hill szokásához híven beleolvadt a rendezői jobbon a hangfalakba, Tipton szintén ezen az oldalon 10 m²-en mozogva, jól ismert vöröscsíkos bőrdzsekijében nyűtte a gitárját. A dobemelvényen a nagyszerű Scott Travis pörgette a verőket, nem kevésszer föl-földobva, majd elkapva őket. A rendezői balon az új fiú, Richie Faulkner jelentős vehemenciával és energiabedobással villantott – K. K. Downing egy percig nem hiányzott… És Rob… hol bőrben, hol kabátban, hol farmerben, hol Nostradamusként csuklyás köpenyben, széles taglejtésekkel kísérve, igazi előadóként jelenítette meg a számokat. Frontemberek gyöngye. Igen, a Judas Priest nemcsak koncertet ad, de előadást, show-t is. Lézerfények, lángcsóvák, füstköd, háttérvetítő, logók, színpadi kellékek, öltözetek, díszletek – mind összhangban a muzsikával. Rob legalább annyit öltözött át, mint fénykorában W. Axl Rose, de ez itt természetes volt, semmi erőltetettség. Remekül kommunikált a közönséggel, sikolyai üvegrepesztőek voltak, a vokálokban néha a gitárosok is beszálltak. Lenyűgöző volt! S akkor még a Harley–Davidsonon való begurulásról, vagy a magyar trikolór iránti tiszteletadásról nem is ejtettem szót. A közönség imádta! Még ha kevesebben is voltunk, mint előző nap a Motörheaden…
Judas Priest
És akkor a zenéről! Bár az általam a kánon csúcsának tartott Painkillerről csak a címadó és a Night Crawler hangzott el, azért kellemes hátborzongatást okozott a Victim of Changes, a Joan Baez feldolgozás, a Diamond and Rust, a The Sentinel, vagy a Blood Red Skies is. A „Brékinduló” karaoke változata megmosolyogtatott, a The Green Manalishi és az Electric Eye szólói remekek voltak, koncerten még a Judas Rising és a Nostradamus lemez Prophecyje is bejött. A zenekar természetesen a You’ve Got Another Thing Comin’-nal és a Living After Midnighttal búcsúzott.

Nagyszabású, emlékezetes heavy metal koncert volt, ösztönző, kedvcsináló hatással bírt a zenekar teljes repertoárjának (ismételt) elővételére, fölfedezésére.

 RIP



A RIP kolléga és köztem lévő korkülönbségből a Judas Priest tegnapi teljesítményét tekintve több belátás is megfogalmazható. Jómagam koromnál és zenei szocializációmnál fogva sohasem voltam különösebben megérintve a New Wave of British Heavy Metal kétségtelenül nagyhatású klasszikusaitól, mint a Priest, s innen nézve az is igen különös – és bevallom, picit megmosolyogtató – volt számomra, hogy Halford tegnap este úgy hivatkozott az NWOBHM-ra és vezető csapataira, mintha ma is 1980-at írnánk. Nekem csak történeti-írásos ismereteim vannak arról, hogy Lars Ulrich ugyanezekben az években az említett hullám új bandáit mutogatta James Hetfieldnek a Metallica megalakulásakor, s bár a Metallica elég hamar közeli barátom lett, az ő inspirációik engem már nem értek el. Ismertem és többé-kevésbé hallgattam is őket – éppen a történeti ismeretek gazdagítása, a rétegzettebb befogadása végett –, de sohasem leltem kedvencekre köztük. Újkori követőikre, az ún. true- vagy neoklasszikus metálosokra a kilencvenes években vagy az ezredfordulón túl pedig még annyira sem voltam kíváncsi.

Aztán 2011-ben, a Szigeten Priest-koncerten szembesülök azzal, amit eddig is tudtam: hogy nemcsak az újkori követők, de vélhetően annak idején is mindenki innen merített, természetesen azok a magyar metál bandák is, melyek a rutinszerű másolás, a klisék reflektálatlan átvétele okán már akkor is inkább önparódiába fullasztották a műfajt. (Így tekintve minimum különös, és egy zenei színtér és szubkultúra ízlésvilágáról, sőt világízléséről sokat elárul, hogy e kópiazenekarok a mai napig igen nagy népszerűségnek örvendenek.) Hogy a Priest erre rámutatott tegnap, számomra a koncert nagy értékei közé tartozik.

De persze több is történt ennél az este. Mégpedig az, hogy az élő fellépés megtekintése közben egyszer csak elkezdtem érezni, ahogy a zenei szocializációból fakadó „távolságok” hirtelen megszűnnek, az előadás és a zene egyszeriben közel kerül hozzám és megérint. (Ebben még a buliba egy idő után veszettül bepörgő hullarészeg németek sem szolgáltak gátként.) A műfaj valamennyi teátrális eleme elő lett vezetve: a két gitáros közös, egymás melletti játéka gitárdöntögetéssel, a szegecsek és bőrszerkók, a motor és a piró, a heroikus szólók és a színpadias dob. A zene élvezetében nemcsak az nyújtott maximális élvezetet, hogy – megítélésem szerint – gyönyörű tisztán és hangosan, ám arányosan szólt a Priest, hanem Halford elképesztően profi performansza és vezénylete. Ugyan nem spórolt a kommunikációval és a köszönetnyilvánítással, mégsem ez lendített a zenekar megjelenésén, hanem az a színpadi mozgás, melyet Halford kivitelezett. Dinamikailag tökéletes pontokon hátat fordított a közönségnek, fejét lehajtotta, majd így kezdett bele hihetetlen témáiba; nem mosolygott, nem közvetlenkedett – előadott. Jelentőségteljességet sugárzó ide-oda vonulása, hátat fordításai, bedőlései óriásit dobtak az egyébként sem mindennapi énekén, sikolyain, melyek innen nézve bizony cseppet sem tűntek megmosolyogtatónak, sőt hangsúlyosan elemelte a zenét a mindennapiságtól. Ezeken a pontokon mutatkozott meg végérvényesen a különbség esztétikai élmény és az azt kiváltó teljesítmény, valamint annak paródiája között.

A csúcspontnak ezek közt is az első zárásként elhangzó, brutálisan megdörrenő Painkiller volt tekinthető – ha eztán abbahagyják, és nem jönnek ki még többször, számomra akkor is, sőt dramaturgiailag akkor lett volna tökéletes a koncert. Ugyanakkor – teljesen más szempontból – a klasszikus himnusznak tekintett Breaking the Law előadása jelentett különös élményt: a zenei szekció játszott, Halford pedig nem énekelt, még a verzéket sem. Körbejárkált, s mintha a közönséget biztatta volna kórusra, de azt sem igazán. Minthogy a dal a zene „törvényszegő” erejét viszi színre a metálnak abban a korszakában, amikor ez meglehetős hitelességgel társadalmi-politikai tettként volt meghatározható (ezt támasztja alá a dal mai szemmel már inkább vicces, de történetileg érdekes videoklipje is), és a színrevitelben épp a dalszöveg irányítja a jelentés képződését, Halford koncert közbeni elnémulása, a zenének hagyott kizárólagos terep több szempontból is beszédesnek tűnt…

E különös, megkésett élménnyel és tapasztalattal gazdagodva, azt kell mondjam, sajnálom, hogy elviekben a Priest búcsúturnéja zajlik. Bár a 140 perces műsor messzemenőkig teljesnek és kielégítőnek bizonyult, örömmel megnézném őket újra, önálló fellépés keretében.

prae.hu

LVP

nyomtat

Szerzők

-- Scriptum Metallum --


További írások a rovatból

Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje
Az ország legismertebb előadóival énekel együtt a gyermekkórus
Ki marad, ha Shady eltűnik?

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés