bezár
 

irodalom

2011. 09. 30.
Nemcsak a szexről szól
2011. szeptember 20. Szabad az Á...
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mitől szexi az irodalom? Hogyan kapcsolódik a szex az irodalomhoz? Tényleg performansszal? Alsónadrág, alma, gázmaszk és Algoflex. Berka Attila és Székelyhidi Zsolt felváltva olvasnak, és amíg az egyik a szöveget adja elő, a másik különféle tárgyakat pakol egy fehér lepedőre a színpad előtt. Vagy egy meghatározás – "a szex két egészséges ember között jön létre" – segít bennünket az eligazodásban? A Szabad az Á...-ban megpróbálkoztak a magyarázattal.

Az irodalom szexi címszó alatt idézte fel a nyarat és vele a VOLT fesztivál hangulatát 2011. szeptember 20-án az Irodalmi Sátor Egyesület két tagja, Somogyi Aranka és Palágyi Ildikó Brigitta Áfra Jánossal, Berka Attilával, Simon Mártonnal és Székelyhidi Zsolttal a Szabad az Á…-ban. A fellépőket és a közönséget az Irodalmi Sátor Egyesületből Hegedűs Ágota, Kerber Balázs, Korom Bori, Palágyi Ildikó Brigitta, Somogyi Aranka, Szőcs Henriette, Tallér Edina és Vécsei Rita Andrea látta vendégül.

Ahogy a VOLT Fesztiválon, a Szabad az Á…-ban is közös versolvasással indul az est, amelyet Vécsei Rita vezényel. A két vers Erdős Virág A Trabantfejű nője és Havasi Attila Dal a rézfaszú bagolyról című alkotása. A közönség nagy része szégyenlősnek bizonyul, pedig még semmi forró téma nem került szóba. Mégis, a megjelenteknek is csak körülbelül fele olvas (persze én sem, de nekem legalább van mentségem, ugyanis jegyzetelek).

A műsor második részében tudjuk meg, mitől szexi az irodalom, azaz, hogyan (hány szálon) kapcsolódik a szex az irodalomhoz. Elsőként Berka Attila és Székelyhidi Zsolt performanszát láthatjuk: felváltva olvasnak, és amíg az egyik a szöveget adja elő, a másik különféle tárgyakat pakol egy fehér lepedőre a színpad előtt. A tárgyak szimbolikusak, persze: a kirakodóvásár utolsó darabja egy alsónadrág, szép, nagy, piros almával a közepén, egy gázmaszk és egy doboz Algoflex mellett.



Somogyi Aranka a szex.lap.hu-n talált definícióval indít: a szex két egészséges ember között jön létre; mi a véleményük a meghívottaknak erről, azaz, hogyan definiálnák azt, hogy egészséges? Fogas kérdés, persze, a fellépők bele is zavarodnak, felmerül a perverziók témája, élcelődnek egy kicsit, majd az egészségre kimondottan káros „fojtós szex” kapcsán Simon Márton felveti, hogy tartsunk egy perces csendes megemlékezést David Carradine emlékére.

Áfra János a soros: ő koncepciózusan beszéltet nőket a szövegeiben, női hangon szándékozik megszólalni. A hangnem vagy a nyelvezet durvasága sem csak a férfiak kiváltsága, merül fel a beszélgetés folyamán, és két „lágyabb” vers után felolvas egy „durvább” (a közönség szerint: „keményebb”) szöveget. Elhagyott, dühös, vagy éppenséggel betegesen féltékeny nők monológjai ezek, amelyek lehetnének belsők, csak maguknak bevallottak is, vagy néha, mintha a barátnőjüknek mesélnék őket. Ezek azonban inkább a gender, mint a szexualitás témáját feszegetik, úgyhogy a moderátorok igyekeznek kiugrasztani a nyulat a bokorból, azaz rávenni a megjelent literátorokat, hogy beszéljenek a szexről, azaz, hogy írnak-e a szexről, és ha igen, hogyan? Hiszen, ha a világon bármibe bele lehet magyarázni a szexualitást, akkor az irodalmi szövegekben is utalhat bármi a szexre – mondja Somogyi Aranka. Csakhogy ennek az a hátulütője, hogy gyengébb szövegek feltupírozására is alkalmas akár a szex tematizálása, akár a szókimondóbb stílus és nyelvi regiszter, veti fel Palágyi Ildikó Brigitta. Székelyhidi Zsolt szerint ez akkor probléma, ha funkciótlanul, öncélúan jelenik meg a szex a szövegekben. Simon Márton hasonlóan vélekedik: Németh Gábort idézi, miszerint „a baszásról nem lehet írni”, és így van, őt mint szerzőt a szexualitás önmagában nem foglalkoztatja, a szavak súlya viszont annál inkább, amivel meg az a baj, hogy a legfrissebb, internetes pornóoldalakon edződött korosztályt elég nehéz volna megdöbbenteni a szexualitást tematizáló szövegekkel, akármilyen szélsőségesen pornográf az a szöveg. És nem feledkezhetünk el a Sade márki-féle borzalmakról: a testiség, az extrém pornográfia Sade-nál például egyértelműen puszta eszköz egy sajátos világlátás és társadalombírálat felvázolására, és nem feltétlenül az öröm vagy az élvezet forrása.



A fiatal szerzők lelkesen tépkedik ki egymás kezéből a mikrofont, ami heves vita látszatát kelthetné, pedig nagyjából egyetértenek: elég a szexről akkor írni, ha muszáj, azaz kontextusfüggő. Pozitív példaként Spiegelmann Laura, Aaron Blumm, Csobánka Zsuzsa és Németh Zoltán írásai vetődnek fel, melyek a szexualitást középpontba helyező, ám azt nem hatásvadászat vagy polgárpukkasztás céljára alkalmazó szövegek. És nem is maga a szexualitás a lényeg, mondja Áfra János, hanem azzal kapcsolatban a test vagy a testiség tematizálása, az intimitás megragadása, azaz az emberi kapcsolatok bensőségesebb megélése a szexualitás által. Megemlíthetném Simon Márton Dal a magasföldszintről vagy a Még ma is című szövegét, akár Áfra kivonulás című, női hangra írt belső monológját (melyet végül e sorok írója olvasott fel, kísérletképpen, hogyan is hangzik egy nő vallomása egy megromlott kapcsolatról), akár Székelyhidi Zsolt és Berka Attila játékos versolvasós performanszát: mind csak érintőlegesen szól a szexről, mint két ember kapcsolatának egyik tényezőjéről, de a hangsúly mindig a kapcsolaton marad, írjanak bár ismerkedés nehézségeiről, a nők teljesíthetetlen elvárásairól, féltékenységről, megcsalásról, szakításról – még ha ennek ellent is mond, hogy Berka Attila, miközben jólnevelt performerként a műsorzáró felolvasás alatt összepakolja a színpad elé szórt rejtélyes tárgyakat, hangosan kiáltja, hogy „előre hát mind, aki bátor, / Bele a nőkbe!”

Fotó: Vécsei Rita Andrea

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Nagy Márta --


További írások a rovatból

Blended Intensive Programme Pozsonyban
Szubjektív esszé egy koreai költészeti könyvbemutatóról
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés