bezár
 

irodalom

2012. 04. 22.
Sjón: Izlandon már több évszázados a mágikus realizmus
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Magyarországra látogatott Sjón, az egyik legismertebb izlandi író, dalszövegíró, akinek A macskaróka című regénye a Magvető Kiadónál jelent meg. A szerző, akit a magyar közönség Björk vagy Lars von Trier alkotótársaként is ismerhet, az MTI-nek adott interjújában leghíresebb könyve születéséről, a múltba nézésről és a mágikus realizmusról beszélt.

prae.hu

Az író, aki a XIX. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválra érkezett Budapestre, az izlandi hiedelemvilágot megidéző A macskaróka születéséről elmondta, a történetre akkor bukkant, amikor egy másik könyvhöz végzett kutatásokat. "Izlandi vadászatokról kerestem leírásokat, aztán felfedeztem egy rókavadászatról szóló történetet" – mesélte, hozzátéve, hogy az izlandi róka különbözik az európai vörös rókától. "A hegyekben él, képes túlélni a legkeményebb fagyokat is. Különleges személyiség kell ahhoz, hogy erre a rókára vadássz" – fogalmazott Sjón.

Megjegyezte, őt nem is annyira a vadászat izgalma nyűgözte le, hanem az, ahogy a vadászok a rókáról írnak, mintha rokonságban állnának vele. "Olyan volt, mintha valami sámánista mesét olvastam volna, észak-amerikai indián mitológiát. Az emberek nagy tisztelettel viszonyultak az állatokhoz" - vélekedett az író, aki a regényéért elnyerte a neves Északi Tanács Irodalmi díjat. Izlandon sokan hiszik, hogy a rókák különleges erővel rendelkeznek, többen félnek tőlük - említette az alkotó. Szerinte a rókák a legrégebbi emlősök Izlandon, az ember az egyedüli riválisa. "Érthető, hogy nem igazán kedveltek meg minket" – tette hozzá.

"Amikor befejeztem az első rész írását, amelyben a róka a vadász elől menekül, arra jöttem rá, hogy a vadász valójában egy pap. És, ha adott egy róka, egy pap, már jön a különleges háttértörténet is. Számomra ez volt az ajtó a 19. századi Izland történetéhez" – magyarázta. A regényben két történetszál kapott helyet: az elsőben a falusi tiszteletes napokon át tartó vadászatába, a másikban egy kis közösség életébe, hiedelmeibe, babonáiba, pillanthat bele az olvasó, abba, miként érintette az izlandi embereket az európai modernizáció. Sjón arról is beszélt, hogy a könyv különös szerkezetét egy vonósnégyes, a Brodsky Quartet lemeze ihlette. "Arra jöttem rá, hogy egy novella és egy regény között pont olyan a viszony, mint a vonósnégyes és a szimfónia között. Úgy döntöttem, hogy a klasszikus vonósnégyes szerkezetét követem" – mutatott rá.

Arra a kérdésre, hogy a nosztalgia vezeti-e folyton a múltba a könyvei cselekményét, azt felelte, hogy szereti ütköztetni a múltat a jelennel. "Azért megyek vissza a múltba, hogy eleve adott gondolatokat kérdőjelezzek meg, és a jelen nehéz kérdéseiről beszéljek. Például A macskarókában szisztematikusan megölik és eltüntetik a Down-szindrómás gyerekeket. Izlandon ez nagyon aktuális téma, mert a beteg magzatokat elhajtják. Erről nagyon nehéz lenne egy jelenben játszódó regényben beszélni, az olyan lenne, mint az újságírás" – magyarázta.

A magyar kritikusok párhuzamot vontak a dél-amerikai mágikus realizmus és az izlandi író könyve között. Ezzel kapcsolatban Sjón azt mondta, ez boldoggá teszi őt. "Szerintem egy izlandi író számára az egyetlen lehetséges realizmus a mágikus realizmus. Mi ezt már a 13. században felfedeztünk, mert az izlandi mondakörben pontosan azt találjuk, amit az ötvenes évekbeli latin-amerikai regényben. Nagy narratívák, amelyek az egyik szinten valóságosnak tűnnek, de az álmok és más furcsa dolgok folyton felemelik a történeteket földről. Például a Njáls sagában a hosszú realista leírás után hirtelen véreső kezd ömleni, az emberek az égre néznek, ahol egy lovast látnak elvágtatni. Aztán a sztori folytatódik, és senki sem jegyzi meg, hogy ilyesmi nem történhet" – tette hozzá.

Sjón részt vett az izlandi művészközösség egyik legismertebb formációja, a Sugarcubes zenekar munkájában is. A kérdésre, hogy újra összeáll-e a Björk karrierjét is elindító együttes, azt felelte, hogy 2006-ban volt egy fellépésük ugyan, de a koncerttel a nemzedéküket, a művészek, zenészek, írók sikereit akarták megünnepelni. "Sosem voltam tagja az együttesnek, inkább csak a barátja. Tinédzser korunkban együtt indultunk el a pályán, egy baráti társaságként. Szerettünk együtt dolgozni, voltak közös projektjeink, performanszaink, és ez a nyitottság, együttműködés hozzájárult, hogy mindannyian erős művészekké váljunk. A koncert, ha úgy vesszük, egy generáció születésnapi bulija volt. Nem tudom, a Sugarcubes összejön-e még, de az nagyon fontos, hogy legyenek még közös munkáink" – tette hozzá.

Sjón arról is beszélt, hogy még ma is együtt dolgozik olykor a Sugarcubes tagjaival, például Björk legutóbbi lemezére három dalszöveget is írt, emellett részt vett az album koncepciójának kidolgozásában is. "Ez a kis csapat meg fogja változtatni a világot" – mondta nevetve. Björk legutóbbi albumáról, a Biophiliáról úgy vélekedett, hogy ugyanaz a koncepció szülte, mint például A macskarókát is, azaz a helyi kulturális örökséget "viszi játékba" az avantgárddal. "Játszunk a művészettel és a tudománnyal, a világ tudományos és hivatalos nézőpontját ütköztetjük az álmok és a vágyak univerzumával. Izlandi szürrealisták vagyunk, megtehetjük" – tette hozzá.

Sjón már új regényén dolgozik, amely 1962-ben kezdődik - abban az évben, amikor született - és 2012-ben ér véget. "Remélhetőleg nem ez lesz a halálom éve, de a könyv legalábbis ekkor fog befejeződni. Olyan dolgot csinálok, amit korábban még sosem: generációs regényt írok” – árulta el.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kritika Kukorelly Endre Ház, háború, halott című könyvéről
irodalom

Az örmény idő nyomában
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről

Más művészeti ágakról

Alex Garland és Ray Mendoza: Warfare
színház

Legyetek jók, ha tudtok. Zenés játék a Magyar Színházban
art&design

Bemutatták Győrffy László Poszthumán Stratégiák című könyvét
Beszámoló a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés