bezár
 

irodalom

2012. 11. 26.
Holokausztemlékezet a tanúk kora után
Kékesi Zoltán: Haladék - könyvbemutató, 2012. 11. 14.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Sokan sokféleképpen írtak már a holokausztról, azonban Kékesi Zoltán Haladék című írása különösen egyedi módon közelít a problémához, amikor azt kezdi el vizsgálni, hogyan jelenik meg a holokauszt-emlékezet a kétezres évek művészetében. A kötet hiánypótló mű, hiszen meglehetősen új oldalról közelít a holokauszt problémájához: más szempontokat vizsgál és más kérdéseket feszeget, mint a korábban megjelent holokauszt-írások.
A könyv Kékesi 4 éves kutatómunkáját foglalja össze esettanulmányok formájában. Nem közismert művekkel dolgozik, jórészt külföldi alkotásokkal, képzőművészeti munkákkal és dokumentumfilmekkel operál, melyek képesek minket kimozdítani a megszokott sémákból és egy másfajta megközelítésmódot kínálnak a holokauszt problémájához. Kékesi Zoltán könyvének kiindulópontja Claude Lanzmann klasszikus filmje, a Shoah. A film visszaemlékezések segítségével kíván beszélni a holokausztról. E tíz éven át készült alkotás Kékesi szerint jól mintázza a “tanú korának" emlékezettörténeti paradigmáját, mely a 70-es évekbeli nyugati világot jellemezte. Ennek lényege, hogy a túlélői beszéd eleve feltételez egyfajta empatikus figyelmet. Kékesi könyve azonban állítja, hogy ma már ez a fajta “érzékeny" hallgatóság nem evidens, nincs egyértelműen jelen, így a művészeknek radikális gesztusokkal kell a figyelmet megteremteniük.

Kékesi könyve az állítás igazolása végett vizsgálja többek között Eyan Sivan A specialista, Romuald Karmakar A Himmler-projekt, Artur Żmijewski 80064 és Harun Farocki Haladék című munkáit. Olyan művészeti stratégiákat elemez, melyek eltérő kulturális, szociális, mediális és politikai kontextusokban születtek meg, ezzel rávilágítva arra, hogy a kétezres években milyen jelentős mértékben módosul a holokauszt művészeti reprezentációja. Kékesi könyvének állítása tehát nem más, mint hogy a kortárs művészetben mélyreható módosulásokon ment keresztül a túlélői elbeszélés, de ugyanígy megváltoztak a trauma helyszínei és maga a radikális képkritika is. A kötet írásai e három elem módosulásait vizsgálják az említett alkotások szoros olvasatán keresztül, és megpróbálják rekonstruálni e módosulások tágabb összefüggéseit, azaz a hátterükben álló emlékezettörténeti, társadalmi, kulturális és politikai folyamatokat.


A könyvbemutatón Turai Hedviget, a Ludwig Múzeum munkatársát leginkább az érdekelte, hogy a könyvben miért nem szerepelnek magyar művek és, hogy ezek helyett miért választ Kékesi nehezen beszerezhető és nehezen befogadható alkotásokat. Kékesi szerint Magyarországon a tudományos diskurzus még nem igazán képes összekötni a holokauszt-emlékezetet a jelen kontextussal: még nem ismerték fel, hogy nagymértékben megváltozott a holokauszthoz való viszonyunk, így a magyar művek sem igazán tudnak reagálni e változásra, ezért Kékesi nem is tudta felhasználni őket elemzései során. György Péter szerint az a legnagyobb baj, hogy a magyar társadalomtörténet nem képes kezelni a megváltozott helyzetet, így itthon csak pszeudo-kényelmetlen kérdéseket feszegetünk és ezáltal nem érvényes a holokausztról való gondolkodásunk és beszédünk, ami a művészetben is érezteti a hatását. Az esztéta éppen azért tartja Kékesi művét egyedülállónak, hiszen kényelmetlen, nyomasztó kérdéseket vesz elő, azt vizsgálja, hogy mik lehetnek azok az elemek a holokausztban, amelyek a művészetben ma még felkelthetik az érdeklődést és botrányt implikálhatnak.


Kékesi végkövetkeztetése, hogy a holokausztot ki kell terjeszteni jelen korunkra is és a kortárs diskurzusokba kell illeszteni. A holokauszt-emlékezet kérdéseit tehát nyitottá tenni, illetve univerzalizálni kell, mert csak így leszünk képesek relevánsan gondolkodni róla. Megváltozott a holokauszthoz való viszonyunk, a tanúk korának vége és ezt fel kell ismernünk.



Kékesi Zoltán: Haladék. Holokauszt-emlékezet a kortárs művészetben, könyvbemutató, 2012. 11. 14. Ludwig Múzeum

Fotó: Bach Máté

 

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról
Négy verseskötetről, amelyeket nagyon vártam
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 47. számáról

Más művészeti ágakról

Az orosz barát az Örkény Színházban
Interjú dr. Béres Judittal
Verdi Nabuccója a Nemzeti Filharmonikusok előadásában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés