bezár
 

film

2013. 01. 17.
A vágy titokzatos tárgya
Sarah Polley: Volt egy tánc
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Sarah Polley revizionista romantikus filmje szokatlan őszintességgel néz szembe egy szerelmi háromszög történet zavarba ejtő, kusza drámájával és elkerülhetetlen szomorúságával. Megtekintése mindenkinek ajánlott, aki volt már párkapcsolatban, vagy szeretne egyet. Ha kettőt, akkor pláne.
Tulajdonképpen semmi gond nincs Margot és Lou házasságával. Reggelente bolondoznak, főzés közben hancúroznak, hétvégenként pedig kis kertvárosi banzájt csapnak a barátokkal. Megvan a napi rutin, a párkapcsolati rituálék, a visszatérő belsős poénok. Mindössze öt éve házasok, még kicsit gyerekesek, főleg Lou, a csirke-szakácskönyveket író férj, akinek kommunikációja kimerül a közös hülyéskedésben. Ha nem tudnak miről beszélni, az se baj: elvégre házasok, tudnak mindent egymásról. Margot is jó képet vág a dologhoz, hiszen felnőtt, és nem hagyja, hogy a feje fölött néha átcsapó melankóliahullámok megingassák. A fásultság természetes, a rutinszex belefér, a folytonos csirkefőzés elviselhető, a komolyabb beszélgetés hiánya – nos, arra ott vannak a barátnők.

Egészen addig, amíg Margot össze nem ismerkedik – véletlenül, hogy máshogy – a szembeszomszéddal, Daniellel, aki nappal riksázik, hogy este a festésnek szentelhesse idejét. Hogy van valami ösztönös erotikus vonzalom Margot és Daniel között, az egyértelmű. Ahogy az is hamar kiderül, hogy Margot legbelső félelmeiről is könnyedén tud beszélni Danielnek. A reptéri megismerkedés és az első jól sikerült beszélgetés után csak véletlenül futnak össze legközelebb. Aztán úgy intézik, hogy az a véletlen biztos megtörténjen. Aztán jön egy kis Martini, és a fojtott szexualitással, óvatos flörttel kísért beszélgetések. Majd a realitást feledtetni kívánó, közös nap eltöltése: a tengerparton, a vidámparkban, a körhintán, a villogó fényekben, a föld felett. De egyszer csak lekapcsolják a lámpát, a zenét, s a miriádnyi szivárványszín és diszkófény és pillanatnyi féktelen, zabolátlan boldogság koppan s szertefoszlik a szürke járdán. Mint mindig Sarah Polley filmjeiben.Volt egy tánc
Ahogy az Egyre távolabb, úgy a Volt egy tánc is légies melankóliával színezett romantikus film. Nem hollywoodi, de még csak nem is amerikai függetlenfilmes műdarab. Nincsenek idealizált szereplők, tökéletesre sminkelt nők és délceg férfiak, csak csetlő-botló, valami megfoghatatlan után vágyakozó nők és érett meg éretlen férfiak. Ugyanakkor a Volt egy tánc nem is öncélú különcségével, bizarr humorával tüntet: ami azt illeti, ki is forgatja az amerikai mainstream partvonalán tevékenykedő Seth Rogen tipikus personáját. A színész hozza a maga gyermeteg, bárgyú, vicceskedő, mégis kedves és szerethető karakterét, mint minden filmjében. Csak ez most nem elég a nőknek, hiszen itt fel sem merül, hogy az amerikai álomgyár által propagált gyermek-férfi olyan idilli házastárs lenne a valóságban. Működni azért működik a dolog, akadozva, kedves semmitmondással, és persze sok humorral. De nem elég érzelemmel és komolysággal. Fűzzük hozzá: a felállás, a két férfi kínálta alternatíva azért nem fekete-fehér. S emiatt képes gyengéden katartikussá válni a kiélezett drámai csúcspontokat kerülő Polley-film. Mert nem ítélkezik és nem fáraszt azzal, hogy megmondja, mi a jó és mi a rossz. Csak döntések vannak, és az ebből fakadó következmények súlya, ami alatt még a boldog párkapcsolat mosolya is félig lefelé görbül.
Volt egy tánc
A romantikus filmek mítoszai hamar elpárolognak a filmből: elég csak pár hónappal tovább mutatni, mi történik a "boldogan éltek, míg meg nem haltak" happy end felirat után, és a párkapcsolatok dinamikája is működésbe lép, a szerelem kivillantja vasfogát. Mert ebben a filmben a szerelem se valami eszményített idea és létállapot, amibe ha egyszer belép valaki, már soha nem eshet ki belőle. Meg kell érte dolgozni, egy közös vacsorán beszélgetéssel, egy átlagos reggelen a rutint kikerülő szexszel, mosakodás közben egy jól irányzott poénnal. Polley láthatólag tudja, miről beszél, mert képes ezeknek a banális pillanatoknak súlyt adni, s közlendőjét nem nagyzoló kijelentésekbe zsúfolja (közhely üdítően kevés akad a filmben), hanem apró rezdülésekbe, elmaszatolt gesztusokba, amiket a szereplők elejtenek, mikor egy-egy közeledési kísérlet félresiklik, mikor egy bohóckodás során valaki mégis megsértődik. Hiszen a dráma nem a vehemens veszekedésekben, a művi félreértésekben rejtőzik, hanem az apró repedésekben, a pici hibákban, a csendes változatlanságban.
Volt egy tánc 
Tagadhatatlan, a filmnek is vannak hibái, de ezek is minimálisak. Néha talán túl egyszerűnek tűnik a választás, hiszen az amúgy példásan hűséges Margot őrlődése során kevés figyelem övezi a férfiakat, így felskiccelt karakterük nem hízik kerek jellemmé. Ez a vázlatosság jót tesz az egyiknek, aki a fantázia, az új, az ismeretlen, s rosszat a másiknak, aki a túlságosan ismerős, a visszatérő, a megszokott szerepet alakítja. És igen, a film kicsit lassú, néha megdöccen, ám mégis, olyan végtelenül bájos és szomorú, kedves és kegyetlen, olyannyira jól eltalált, érzelmileg precízen meghangszerelt mű, hogy könnyedén feledteti a részhibákat. Önmagukban is kompakt jelenetek sorjáznak a filmben, melyek természetesnek ható feszültségükkel, az erotikába humort keverő pajkosságukkal, a túlzástól tartózkodó melankóliájukkal legalább olyan emlékezetes maradnak, mint a Blue Valentine képsorai. Élükön a filmvégi montázsjelenettel, amely során egy kapcsolat első pár hónapja sűrűsödik egy szédítő körsvenkbe az őrült szeretkezésektől a közös langyos tévézésekig, miközben Leonard Cohen Take This Waltz című balladája búsítja a hangulatot.Volt egy tánc
Ráadásul a Volt egy tánc szituációi bárki számára átélhetőek: magja egy szimpla szerelmi háromszög történet, amiből azonban sokkal több sarjad ki egy drámai románcnál. Az újdonság iránti vágyakozás, az ismeretlen gerjesztette fantáziák, az újrakezdés utáni sóvárgás alapvető emberi tulajdonságok – ám annak megválaszolása, hogy az ezeket valóra váltó Margot a végén vajon boldogan (boldogabban?) lép ki a történetből, az már a nézőre van bízva. A befejezés hasonmód ambivalens, mint az Alzheimer-kór házastársi kapcsolatra gyakorolt hatásával szembenéző, Egyre távolabb című Polley-filmben.

A happy end különben is puhányoknak való; nevetnivaló gyermetegség, amire egy olyan egészségesen cinikus író-rendező, mint Sarah Polley, nem fanyalodik. Ad helyette mást, súlyosabbá tett, emésztenivaló drámát, és a megvalósult vágyakat övező kétértelműséget. Félig borúsan s félig derűsen cseng a kérdés: milyen is lesz az a szerelem, amelyik beteljesül?
 
Volt egy tánc (Take This Waltz)
Színes, feliratos, kanadai párkapcsolati/romantikus dráma, 116 perc, 2011.
Rendező és forgatókönyvíró: Sarah Polley
Szereplők: Michelle Williams (Margot), Seth Rogen (Lou Rubin), Luke Kirby (Daniel), Sarah Silverman (Geraldine)
Forgalmazó: Cirko Film
Bemutató dátuma: 2012. december 27.
16 éven aluliak számára nem ajánlott!
nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz
A legkülönbözőbb természetű titkok a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Interjú Dér Asiával a Nem halok meg című filmje kapcsán

Más művészeti ágakról

Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés