bezár
 

zene

2007. 06. 03.
Rituális diszkóklub a MüPában
Ba Cissoko koncert a Művészetek Palotájában.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Rituális diszkóklub a MüPában Ha berozsdásodott a jégtartó, vészesen melegszik a törölközőnk és elromlott a légkondi távirányítója is – szóval ha kifogytunk a hőség elleni védekezés háztartásunkban föllelhető eszközeiből, forduljunk bizalommal az afrikai varázslókhoz: Ba Cissoko, a guineai művész és társai revitalizálták elnyűtt lényünket a MűPában.
Hatékony ellenszerrel bírnak mindenféle búra-bajra. A varázslók újabb nemzedékét képviselő Ba Cissoko, a guineai koraművész, illetve társai péntek esti zenével és tánccal élesztették újra elnyűtt lényünket a MüPában. A zenekar nemcsak a tompa elmét és a fáradt lábakat frissíti föl, egyben az afrikai hagyományt is updateeli: az nyitott közönség előtt egy europanizált rituálé bontakozik ki.

prae.hu

A részben francia illetőségű zenekar (a tagok jelenleg Marseilles-ben élnek) produkciója a Frankofón Fesztivál nyárindító, kánikulafelejtő világzenei sorozatának második darabja volt. Az utolsó felvonást Erik Marchand multikulturális (francia – román – szerb) quartetje jelenti majd június 2-án a MüPá-ban.

A hangversenyterem ülőhelyein korosztályban, nemzetiségben és habitusban egyaránt vegyes közönség gyűlt össze, akik türelmesen, ám érezhető kíváncsisággal várták a fél 8-as kezdést. A performanszot Ibrahima Bah néhány ütemnyi dobszólója vezette be, majd megérkeztek társai: Ba Cissoko akusztikus korájával a színpad közepére állt, jobbján egyik unokatestvérével, Sékou Kouyatével, aki elektromos korán játszott, jobbján pedig a másik kuzin, Kourou Kouyaté foglalt helyet, basszusgitárral a nyakában.

Ba Cissoko lírai kora-balladába kezdett, melyet a másik korás hasonlóan finom dallammenettel festett alá, a klasszikus hangzást egyúttal ellenpontozva is az elektronikával. Ezután szállt be a hangos, húzós basszusgitár, majd a dob. Az elektromos és akusztikus hangok különböző tulajdonságai kezdeti egységbe ötvöződve határozták meg a koncert hangulatát.

A 21-húros kora formája mandolinhoz hasonló, mérete azonban nagyobb. Az alsó fele jól megtermett, félbevágott tökre hajaz, mely hosszú, egyenes szárral nyújtózik fölfelé. A korások derekukra kötik a hangszer testét (oly módon, hogy húrok feléjük néznek). A húrokon két kézzel, főként hüvelykujjal játszanak. A hangzás és a hangulat az európai reneszánsz zenéjéből ismerős a felületesebb fülnek, ám jellegzetes afrikai tartalmakkal (a falu életének eseményei, a kényszerházasságok elleni felszólalás) egészül ki, hogy tradicionális dallamokká, ritmusokká formálódjék. A kiváltott érzelmek egyaránt alkalmasak a lírai-balladisztikus történetmesélésre, és arra, hogy a hallgatóságot táncra csábítsák. A koncert első felében ez a két forma, a lassabb tempójú, elgondolkodtató és a zúzósabb, vidámabb talpalávaló váltakozott az egymást követő számokban, és egy-egy számon belül is.

A finom, melankolikus, ám mégis határozott indításokat az Ibrahima Bah géppuska-kezei alól kikerülő, pergő táncritmusok vitték tovább, nyilvánosságra hozva a dallamok mögött dolgozó fizikai erőt. Cissoko énekmondása speciális ízt adott a standard és visszatérő formulákból végül popzenévé módosuló alaphoz. Ez nem utolsósorban a malinké, susu, és peul nyelveknek köszönhető, melyeken megszólaltak a számok, illetve amelyeken eleinte az átkötő szövegek is felhangzottak.

Cissoko 1999-ben alapította unokatestvéreivel a neve alatt futó triót, melyhez Ibrahima Bah nem sokkal később csatlakozott, hogy 2001-től teljes jogú tagként vegyen részt a munkában. A családi kötelékek azonban a zenekar keretein is túlnyúlnak: Cissoko a Kouyaté fivérek édesapjának köszönheti a korával kötött szoros és termékeny barátságát. Bár saját apja is a húrok mestere, az ő hatása nem volt elég ahhoz, hogy a 13 éves Ba elkötelezze magát a hangszer mellett.

A családon kívül a zenekar életét meghatározó hagyomány a grióké. (A griók hivatásos, afrikai törzsi énekesek, akik zenei kísérettel adnak elő epikus történeteket). A korával kísért énekes történetmondás jellegzetes elemei elevenen formálják repertoárjuk hangulatát és felépítését. Erre utal az idén megjelent második albumuk címe is, Electric Griot Land, mely egy másik hitvallást is rejt: a hagyományok korszerű, és egyúttal könnyebben fogyasztható európai formába öltöztetését az elektronika segítségével. (Debütáló albumuk 2003-ban jelent meg Sabolan címmel.)

Az említett „hangulatingadozásokról” a koncert során kiderül, hogy nem pusztán művészi funkcióval bírnak. A zenekar, egyre otthonosabban érezve magát a színpadon, lépésenként tapogatja ki a közönség igényeit, a kommunikáció lehetőségeit. Arra kíváncsiak, hogy mire – és mennyire –nyitottak a befogadók. A közönség pedig a színpadról érkező bíztatásokra mobilizálódik. Először csak a bólogató fejek és a dobbantó lábak szaporodnak – felhívva a figyelmet az állóhelyek hiányára. Majd a basszusgitáros tapsra bátorítja a hallgatókat, a sikeren felbuzdulva pedig Ba Cissoko kezdi énekeltetni őket. Ez után már nem kell sok ahhoz, hogy a közönség szinte egy emberként álljon föl és kezdjen táncolni. Igaz, maradtak néhányan, akik inkább elhagyták a helyiséget.

Nem csoda, hogy e fordulat megosztotta a hallgatóságot, mert – bár voltak előzményei, mégis – furcsán hatott szándékolt direktségével. Arról nem is beszélve, hogy az ezután következő számok egyre inkább egyértelműen a „diszkó-kompatibilitás” jegyében szólalnak meg. Mégis jóval többen maradtak, akik kitartóan táncolnak a koncert végégig.

A számok leegyszerűsödnek, rock és a dub stílusjegyekkel körítődnek. Az ötvenes, öltönyös úriember ugyanúgy ropja, mint a tizenéves lányka, az első sor pedig kissé felduzzad, besűrűsödik. Megállíthatatlanul sodródunk a klubhangulat irányába, a helyszín lehetne akár egy tengerparti szórakozóhely is. A zenészek együtt tombolnak a közönséggel: a számok közti szünetekben Cissoko átkötő szövegeit óriási tapsvihar és éljenzés kíséri – a hallgatók rajongóvá válnak. A számok rövidülésével és ritmusképletük leegyszerűsödésével egyre nő intenzitásuk és hangerejük. A folyamat a techno-partit idéző szélső pontig tart.

Ráadásként két slágert játszanak, így kerekedik ki a kétórás játékidő. A koncert második részének érezhető kimódoltsága és „konzumközpontúsága” kissé egyenetlenné tette a produkciót. A számokat néhol a laposság határáról kellett visszarántania a jellegzetes éneknek és a kora kellemes hangjának. A művi megnyilvánulások között azonban utat tört magának a felszabadult őszinteség is, és ez alapján elmondhatom: maradandó élmény részesei voltunk.

nyomtat

Szerzők

-- Fábián Emese --


További írások a rovatból

Avagy a svédek operába mennek – a Così fan tutte Uppsalában
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés