bezár
 

zene

2014. 11. 19.
Egy kis schubertiáda - lépcsőzés közben
Az Óbudai Danubia Zenekar a Budapest Music Centerben, 2014. november 8.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egy kis schubertiáda - lépcsőzés közben A késő őszi nap még aranyba boruló naplementével hajtja álomra a fejét, ahogy a kiskörúton baktatok a BMC felé: nem is gondoltam volna, hogy ilyen gondtalan estben, felhőtlen álmodozásban lesz ott részem…

Nem csak a belvárosban, a koncertterem előtt is sokan lézengenek, sőt még egy régi ismerős is akad köztük, aki egykori szülővárosom felől érdeklődik, illetve meglepődik Schubert iránti érdeklődésemen. Nem világosítom fel arról, hogy rajongok a zeneszerzőért, arról meg végképp nem ejtünk szót, hogy elsősorban az Óbudai Danubia Zenekar teljesítményére vagyok kíváncsi, s a kedvelt zeneszerző már csak hab a tortán.

prae.hu

A terem megtelik, s ezúttal korábbi rutinom vezet félre, minthogy nem az ülőhelyemet keresem, hanem egy kényelmes, szabad széket és kétszer is arrébb kell ülnöm, amíg végül rálelek a nekem kirótt térszeletre (amely még véletlenül sem az a szék, amelyre jól láthatóan az én ülésszámomat írták – úgy látszik a szervezőket is váratlanul érte a szigorú ülésrend).

Nem panaszkodhatok: elül ülök, a műsorvezetőtől nem messze, ahonnan világosan látom és jól hallom a zenekart, sőt még a hatalmas kivetítőre is jó szögből nézek. A kivetítőn látható Schubert-kép azonban egy picit meglep: mai szóval úgy mondanám, mintha Photoshopolva lenne;-)

A műsorvezető is végre szóhoz jut, és némi diavetítéssel vegyített élményszerű betekintést nyerünk a művek születésébe, a zeneszerző mindennapjaiba. Az élményszerűt ezúttal valóban szó szerint lehet venni: a történetben szereplő figurák megszemélyesítve jelennek meg, mint az úr a hetedik sorban, jobb felől, a hölgy kalapban... Illetve a diavetítés során is látunk nem csak épület és tájképeket, festményeket és használati tárgyakat, az újra és újra szembesít a web jelenlétével, a posztmodern használattal, használati tárgyakkal.

Egészében humoros, szórakoztató és felhőtlen a bevezetés, valóban egy schubertiádához illő. Valószínűleg a céljának is különösen megfelelő, hiszen a közönség nem feltétlenül a szerző szenvedélyei, szenvedése és problémái iránt érdeklődik a leginkább.

Aztán a zenekar is szerephez jut végre, legalábbis egy oktett belőlük egyetlen vendégjátékossal, a klarinétossal. Amit talán nem is említenék, ám a zenemű nagyrészt az ő játékával kezdődik, és ezúttal rövid idő után feladja, s újra kezdi a zenekar. És nem akarom ezzel a vendégzenész érdemeit kisebbíteni, hiszen ha ő nem állítja le az együttest, én észre sem vettem volna a hibát - inkább az egyébként felhőtlen esten belül egyedülálló igényességet szeretném kiemelni.

Ugyanakkor a zenészek kiválóan játszanak: Schubert F-dúr oktettje - a fentiek kívételével - minden különösebb esemény nélkül zajlik. A szünet után aztán az egész zenekar játszik, Héja Domonkos vezénylésével, és újra csak azt tudom mondani, hogy az est nem tartogat különösebb izgalmakat.

Talán csak én fantáziálok a karmester személyiségéről, de a lelki szemeim előtt igazi Don Giovanninak látom, az érzékiség par excellence megjelenésének. A zenekar dinamikusan, érzékenyen játszik, a diverdimento szórakoztat, a szólamok és a zenei részek a helyükön, megfelelő arányban és időzítéssel szólalnak meg.

Csak a plussz. Nem tudom, érthető-e az, amit mondani szeretnék: a Danubia Zenekar kiváló együttes, és a karmester is szakmája csúcsán áll. Van még néhány ilyen kis hazánkban. Ahogy a világban még annyibb…

Felhőtlen szórakozásban volt részem, ezért én is a közönséggel  együtt ünnepeltem. Ugyanakkor nehezen tudom elnyomni magamban a hiányérzetet Schubert szenvedélye, a zene szenvedélyessége iránt. Azt hiszem, ez a Danubia következő lépcsője lesz…

Franz Schubert - fiatalkori kép

Schubert: Der Tag - az Óbudai Danubia Zenekar Bérletsorozata

2014-11-08

A műsoron:

Franz Schubert: F-dúr oktett, D.803

Franz Schubert: V. szimfónia, B-dúr, D.485

Közreműködik:

Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Héja Domonkos

Mi lehet egy tizenkilenc éves bécsi zeneszerző napi elfoglaltsága 1816-ban, ha néhány sarokkal arrébb egy Beethoven nevű komponista él? Szimfóniát ír. Schubert immár az ötödiket. Magabiztosan, derűsen, zseniálisan összefogottan. Beethoventől éppúgy inspiráltan, mint Haydntól vagy a legújabb divattól, Rossinitől; a menüettben pedig egészen nyíltan hódol Mozart szelleme előtt.

Néhány évvel később, amikor megrendelést kapott egy oktettre, a munkát egy nagyszabású szimfóniához vezető út egyik állomásának tekintette és tudatosan követte Beethovent: nem is leplezte, hogy verseng idősebb pályatársával. Miként negyed századdal korábban Beethoven az Esz-dúr szeptettben, ugyanúgy Schubert is a szórakoztató kamarazene, a divertimento muzsika dimenzióinak kiszélesítésére törekedett. S hogy ki jutott messzebbre? E kérdésben az utókor véleménye meglehetősen egyöntetű: Schubert.

Der Morgen, der Tag, die Nacht – ez a tematikája a Danubia őszi Schubert-ciklusának. A Budapest Music Centerben színpadra kerülő három hangversennyel a zenekar nagysikerű Beethoven-sorozatát folytatja.

A sorozat házigazdája: Eckhardt Gábor

(A Schubert-kép forrása: http://www.classicfm.com/composers/schubert/guides/discovering-great-composers-franz-schubert/ - a szerk.)

nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 51‒52. számáról
art&design

Diki Luckerson: Haladás labirintus szája felé
art&design

Szomatikus felfogás a képzőművészet és táncművészet határán
Műhelykonferencia a Pesti Vigadóban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés