bezár
 

irodalom

2014. 12. 17.
Találkozási pontok Závada és Halasi munkásságában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Találkozási pontok Závada és Halasi munkásságában December 10-én Veiszer Alinda a lehető legtöbb találkozási pontot igyekezett a tőle megszokott éleslátással felkutatni Halasi Zoltán és Závada Pál legújabb kötetében. A Szlovák Intézetben a múltunkkal való szembesülés jegyében tartott beszélgetés során kiderült, hogy számos párhuzam vonható az Út az üres éghez és a Természetes fény című könyvek, illetve a két alkotó munkamódszere és szemléletmódja közt.

A két fentebb említett kötetben mindkét alkotó olyan tematikát választott – a második világháború és a holokauszt –, ami nyugtalanítja, amit szégyenletesnek tart, ami emberként leginkább foglalkoztatja, és amit íróként legadekvátabb módon írott formában tud feldolgozni. A kérdező és a kérdezettek arra igyekeztek választ találni, hogyan lehet a második világháború és a holokauszt témakörét, a számtalan archívumban őrzött tömény iszonyatot olvashatóvá tenni, megtalálni a megformálás mikéntjét.

prae.hu

Mindkét szerző feltette a kérdést: milyen mechanizmusok működtetik azokat a rendszereket, ahol az ember elkövetővé válik? Hol az a pont, amikor az ember jobban fél a bűntudattól, mint a gonoszság megtételétől? Hogyan keveredik bele az ember parancsszóra tömeggyilkolásba?

Kitértek arra is, mennyiben tartalmaz fiktív és nem fiktív elemeket a két kötet. Mindkét alkotás mögött jelentős gyűjtőmunka és felhalmozott anyag áll: Halasi Zoltán kötetének fordítások során felgyűlő lábjegyzetek, függelékek, megvilágító fejezetek képezik az alapját, Závada pedig Weisz Sándor, a tótkomlósi fényképész sorsát visszaemlékezések sorából álló dokumentumfilmben is megörökítette. Más archív képeket nézegetni, más megnézni a filmet, és más elolvasni a regényt. Hiába hisszük, hogy ugyanarról a „szereplőről” szólnak, mind más embert tárnak elénk. Más-más mozzanatot őriz róla az emlékezet, más fényből mutatja őt a fényképész vagy a rendező. Az emlékezet is szelektál, elhagy és kiegészít, és maguk az írók is hozzáköltenek a „valósághoz”, elhagynak és módosítanak. Nemcsak párbeszédeket és monológokat teremtenek, de Závada egy testvérhúgot is, akinek kitalált egy több történetből kerekített saját történetet.

Veiszer Alinda továbbá megjegyezte, hogy a két regényben közös a nézőpontok váltogatása és a nem lineáris szerkezet.

Eltérő vonás azonban, hogy különböző helyszínen „játszódnak”: Halasi idegen környezetet választott és a lengyelországi zsidók életére összpontosít, Závada „otthoni” környezetből indít, bár az ő magyar katonái is eljutnak Lengyelországba. Závadát ezért is érdekelte a régi Lengyelország története, és nagy segítségére voltak Halasi (német nyelven is) felkutatott anyagai. Levéltárak gyűjteményei, naplójegyzetek és interjúk böngészése során megpróbálta elképzelni és megrajzolni, hogy a besorozott falusi magyar katonák hogyan kerültek a gazdag kulturális élettel büszkélkedő Lembergbe, ahol „térdig gázolt a katonaság a papírban”.

Az est során a kötetszereplők szempontjából is keresték a közöst és a különbözőt. Többek közt abban is eltérnek a kötetek, hogy Závadának hősei vannak, Halasi szereplői azonban a történelem alávetettjei (ahol a személyes elem jelen van, de a személytelen rendszer személytelen parancsai mozgatják).

A szerzők érintették a sorszerűség és a szerencse kérdését, amikor is a szerencse többnyire emberi formában jelent meg. Szót ejtettek a tudatos irodalmi eszközök használatáról, mint például a formai kötöttségekről (pl. Halasi kötetében a középkori trubadúrvers, az arab, perzsa, indiai stb. versmértékek következetes használata).

A komor témák ellenére is pezsgő hangulatban zajló beszélgetés végén elhangzott, hogy az est főszereplői mindhárman nyilasok, amire ebben a kontextusban az ember felkapná a fejét, ám nyilvánvaló volt, hogy születésnapi köszöntésre kerül sor. A beszélgetés résztvevői Veronika Šikulová Menettérti című kötetét kapták ajándékba Hollerné Racskó Erzsébettől, az Országos Szlovák Önkormányzat elnökétől, melyben a szlovák írónő három generáció történetét mutatja be három nő szemszögéből (Závada Pál utószavával, ford. Mészáros Tünde).

Fotó: Hizsnyai András

nyomtat

Szerzők

-- Pénzes Tímea --


További írások a rovatból

Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 45. számáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 44. számáról
Makai Máté mesél Andris Kalnozols regényéről
Az ismeretlen Gyóni

Más művészeti ágakról

Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
art&design

A „Jövő a Jelenben” MOME Photography MA diplomakiállításáról
Műfordítói kerekasztal-beszélgetés a Könyvfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés