bezár
 

art&design

2016. 02. 06.
A pohár félig üres/teli
Klenyánszki Csilla: Vízbontás
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Klenyánszki Csilla házi laboratóriumában a víznek alakja és színe van. A közvetlen környezetből válogatott, egyszerű tárgyakból épített konstrukciók a folyadék, a buborék viselkedését, a víz halmazállapot-változásának folyamatait manipulálják a molekulák működésmódját kutatva. A Trapézban most a legújabb kísérletekhez kapcsolódó fotódokumentációk és a Juan Carlos Ospina Gonzalez fejlesztőgrafikussal közösen tervezett, interaktív csokorapplikáció tekinthető meg.

Az antik materialista filozófia a világ alapjául szolgáló arkhé, vagyis az életet eredendően meghatározó ősanyag mindent felülíró elsődlegességét hirdette. A milétoszi gondolkodók közül Thalész volt az, aki az anyagelvűség princípiumát a természetben leggyakrabban előforduló anyagban, a vízben látta, gondolatait az embert körülvevő környezet szubsztanciáinak megfigyelésére alapozva. Évszázadokkal később az empirikus kutatások félig-meddig őt igazolták: a Földnek mintegy 71, az emberi testnek pedig több mint 50 százaléka víz, így hát ténylegesen minden földi élet alapjának tekinthető. Látszólag egyszerű, színtelen és szagtalan anyag, jelentősége mégis kardinális a biológiai működés, a gazdaság, a mindennapok szempontjából – talán pont e kettőség miatt válhatott érdekessé egy részben öncélú, részben kísérleti, de mégis inkább művészi szempontú vizsgálódás számára.

prae.hu

Klenyánszki Csilla Vízbontás című kiállításán

Klenyánszki Csilla a holland Willem de Kooning Akadémián diplomázott fotográfia szakon 2012-ben, képein általában hétköznapi tárgyak, állatok, énrészletek láthatók nem hétköznapi helyzetekben. Műteremben készült sorozatain a fotó, az installáció és a videó médiumán keresztül próbálja megragadni a vizsgálódásainak fókuszát adó viszonyokat és az egyensúly, az anyagmozgás, az akklimatizálódás efemer folyamatait. A víz anyagával és hordozóival való kísérletezést 2014-ben kezdte: palackok és poharak segítségével próbálta meg kiismerni ezt a láthatatlan és alaktalan matériát, ütköztetve annak állandó mozgását a hordozók statikusságával. Kutatásainak egyik kérdésfeltevése a gyakran hangoztatott kérdésből ered: megragadható-e a köztes állapot a félig üres és a félig teli pohár között? Hogyan idomulnak a víz öntörvényű hullámai a poharak és palackok statikus határaihoz? Hogyan alakítható át a buborék leheletvékony hártyája egy hiperkocka segítségével? A Trapézban kiállított fotókon – ha az egzakt válaszokat nem is, de – a kísérletek megörökített eredményeit láthatjuk.

A kisteremben egymással szemben elhelyezett két képet az életadó víz metaforája köti össze: a baloldali virágcsokor kifestőszerűen színehagyott, míg átellenben lévő variánsa életteli és tarka. Klenyánszki képei közül ez a páros az egyetlen, ahol csak közvetetten látjuk érvényesülni a víz valamely alapvető tulajdonságát – jelen esetben a minden organizmus alapját képező biológiai folyamatot, mely a nagyteremben található interaktív installáción (Csokor) a gyakorlatban is megelevenedik. Segítségével a művészhez hasonlóan magunk is megfigyeléseket végezhetünk egy szekvencia fázisain, szabadon léptetve vagy csúszva előre-hátra a kezdő- és végpont között, akár képkockánként követve végig a színbeborulás folyamatát. A kútinstallációk fotóin a víz kap hasonló életre: a CMYK és a Kút a folyadék megszínezésének lehetőségeivel játszik. Utóbbi egy hétköznapi tárgyakból aprólékosan megépített struktúra, ami a színek összevegyítését, a víz útjának lekövethetőségét vizsgálja.

Klenyánszki Csilla fotója

A Hiperkocka sorozat képei a négydimenziós kocka kereteihez alkalmazkodó buborék rövid pillanatait örökítik meg, mielőtt a felületét alkotó vízmolekulák elpárolognának, a hártya pedig szétpattanna. A kísérlet a folyadékok elemi tulajdonságát, a felületi feszültséget kísérli meg dekonstruálni – ennek eredménye a három kiállított furcsa idom, ami ideig-óráig képes volt felvenni a rákényszerített formát. A Buborék című munka ezzel szemben már nem a tünékeny és irányíthatatlannak látszó formát próbálja meg transzformálni, hanem a felületén kialakuló interferenciára – ami a buborékon rezgő színekért felelős – és hatalmasra növelhető méretére koncentrál. A fekete háttér előtt kavargó buborék egy eltorzult tükör szerepét is betölti, amennyiben ott dereng rajta a közvetlen környezet amorf képe.

A labilis, elillanó pillanatok és az ezeket megörökítő, statikus fotók közt húzódó feszültség Klenyánszki képeinek erőssége. Amellett, hogy egyszerre művésziek és tudományosak, a Vízbontás kísérleteiben van egy jó adag játékosság is: úgy tesznek fel fizikai törvényszerűségekre és konstrukciós lehetőségekre irányuló kérdéseket, hogy közben esztétikai élményt nyújtanak a befogadó számára.

Klenyánszki Csilla Vízbontás című kiállítása megtekinthető a budapesti Trapéz Galériában (1053 Budapest, Henszlmann Imre utca 3.) 2016. március 4-ig.

nyomtat

Szerzők

-- Komornik Eszter --


További írások a rovatból

art&design

Bemutatták Győrffy László Poszthumán Stratégiák című könyvét
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához

Más művészeti ágakról

Az Árnyak kertje című antológiáról
Megjelent Tandori Dezső Egyetlen című kéziratának hasonmás kiadása


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés