bezár
 

film

2016. 02. 14.
Azt hitték, focit jöttek nézni?
Összefoglaló az elmúlt hét fontos filmes eseményeiből
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ezzel a kérdéssel konferálták fel az idén ötvenedszer megtartott Super Bowl félidei koncertjét, egyértelművé téve, hogy az amerikai futball legnagyobb eseménye egyre kevésbé szól a sportról. Viszont nagy nap ez a szórakoztatóipar számára. A Super Bowl tévéközvetítése kiválóan működik hirdetési felületként, nem csak a fellépő zenészeknek, de ekkorra tartogatják a cégek a legmenőbb reklámjaikat, a stúdiók pedig a nyári blockbusterek előzeteseit. Ezeken kívül még két fősodorból kieső, ígéretes sci-fi közeledő bemutatója miatt lelkesedhetünk. Összefoglaló az elmúlt hét fontos filmes eseményeiből

Amikor az Így jártam anyátokkal még üdítően újszerű sorozat volt, az egyik részben a Super Bowl vasárnapját a baráti kör alkotta család egyfajta ünnepként kezelte, amit bármilyen módon is, de együtt kell átélni. Mivel nem sikerüt élőben nézni a meccset, a következő napon a szereplők mindent megtettek, hogy ne tudják meg az eredményt, amíg nem tudnak leülni közösen a tévé elé, sörrel és gyorskajával felszerelkezve. Ez nem jött össze persze, de az élmény ugyanúgy megmarad. Az idős Ted visszaemlékezései szerint később rég elfelejtette, ki nyerte a meccset, de még arra se emlékszik, ki játszott egyáltalán. 

Azokat, akik egyébként nem követik az amerikai focit, feltehetően már a döntő másnapján is hidegen hagyta, ki nyerte a meccset (egyébként az Denver Broncos). A múlt vasárnap lezajlott sportesemény után a közösségi hálókon és a neten sokkal inkább beszédtéma volt, hogy a stúdiók melyik nyári blockbuster előzetését mutatták be, és melyik volt a legviccesebb reklám. Az ötvenedik mérkőzés az amerikai tévé történetének harmadik legnézettebb műsora volt, 30 másodpercnyi reklámért 5 millió dollárt kellett fizetni. De mivel ezek a tartalmak, leválasztva a sportközvetítéstől, a YouTube-on egyébként is terjednek, ez a vitathatatlanul amerikai intézmény egyre inkább globálissá válik. Sokak szerint Ridley Scott nyolcvanas években készült Apple-spotja indította a hullámot, és onnantól fektettek egyre nagyobb odafigyelést és pénzt abba a hirdetők, hogy a frappáns reklámjaikat ekkorra időzítsék. Nekem idén ezek voltak a kedvenceim. 

A győztes városokban kilenc hónappal a Super Bowl után megugrik a születésszám. Ezt szövi dalba októberi gyerekekből verbuvált kórus a szuperaranyos NFL-reklámban.  

Egymáshoz tartozik a hotdog, a ketchup és a mustár. Nem is lehetne szebben szemléltetni, mint egy mezőn futkározó tacskófalkával, akik végül megtalálják a boldogságot.

Egy olyan teljesen felesleges termék megvásárlására, mint a beszédfelismerő multimédiás eszköz, az Amazon Echo, még Alec Balwin és Jason Schwartzman se vesz rá, de az önirónia értékelendő. 

A rém egyszerű, mégis szuper Budweiser reklámban Helen Mirren teszi a helyükre a részegen autóba ülőket.  

Idős, szofisztikált angolokkal bármit el lehet adni? Igen, vagyis pont, hogy nem. Anthony Hopkins remek poént csinál abból, hogy soha nem adná fel a színészi integritását azért, hogy reklámozzon valamit. De mivel a szolgáltatás ingyenes, így nem is ad el semmit. A Turbotax.com nevű kutya felbukkanását már tényleg nem lehet prüszkölő nevetés nélkül bírni. 

A folytatásfilmek közül az X-Men: Apokalipszis, az Amerika kapitány: Polgárháború, Bourne 5, A függetlenség napja 2 és az Alice Tükörországban jelentkezett be új előzetessel. De mégse ezeknek a moziba kerülését várom türelmetlenül, hanem sokkal inkább a High-Rise (kritikánk a filmről itt) és az Equals bemutatóját, remélhetőleg magyarországi moziforgalmazásban. 

A High-Rise a hetvenes években kiadott J. G. Ballard regényen alapul, amiben a Robert Laing nevű orvos (Tom Hiddleston) beköltözik egy felhőkarcoló-komplexum egyik lakásába, és felfedezi a társadalmi hierarchiában élő lakók világát. A felsőosztály luxuskörülmények között, a szegényektől elzárva él, amíg egymásnak nem esnek. A rendező, Ben Wheatley legutolsó munkája a Titanic Filmfesztiválon is bemutatott Valahol Angliában (kritikánk a filmről itt) atmoszférikus történelmi fantázia volt, aminek viszont a vaskos brit dialektusa és az elszabaduló szürrealizmusa miatt valószínűleg csak az egynegyedét értettem. A High-Rise is hasonlóan kidolgozott és stílusos képi világot és elborult sztorit ígér, tehát kötelező lesz megnézni.

Az Equals cimű sci-fi szintén új előzetest kapott. Bár a Drake Doremus (Őrülten hiányzol) rendezte film kifejeztetten rossz kritikákat gyűjtött be, a téma még mindig izgalmasnak tűnik. Doremus egy totalitárius világot képzel el, melyben betiltják az érzelmeket. De egy férfi és egy nő mégis egymásba szeret. Kristen Stewart és Nicholas Hoult fogják kifejzeni az egymás iránt érzett szerelmüket. 

Rövidhírek:

> Natalie Portman is csatlakozott az elképesztő munkatempójú kanadai rendező, Xavier Dolan első angol nyelvű filmjének szereplőgárdájához. A The Death and Life of John F. Donovan egy amerikai tévés személyiség és egy nála jóval fiatalabb színész levelezését és az ebből fakadó botrányt örökít meg. A Trónok harcából ismert Kit Harington és Jessica Chastain kapta a főszerepet, de feltűnik majd Kathy Bates, Susan Sarandon és Nicholas Hoult is. Dolan most fejezte be Marion Cotillarddal az It's Only the End of the World forgatását, a film valószínűleg Cannesban debutál majd.

> Bár a hivatlos nevezés még március elejéig tart, de cannes-i bemutatót jósolnak még az új Almodóvar-, Nicolas Winding Refn-, Olivier Assayas-, François Ozon-, Dardenne-testvérek, Ken Loach-, Andrea Arnold- és Jim Jarmusch-filmeknek is.

> A friss rotterdami beszámolók ismét eszembe juttatták a Helmut Berger, Actor című dokumentumfilmet, ami John Waters kedvenc 2015-ös filmjei közé sorol. Berger, az egykor ünnepelt mozisztár, Luchino Visconti szeretője és múzsája volt, ma pedig lepukkant salzburgi otthonában vesztette el a kapcsolatot a külvilággal, és a filmben válogatott ocsmányságokat csinál, valamint kirohan az őt filmező rendező ellen. Velencében mutatták be először, de remélhetőleg idén még több fesztiválra eljut a fájdalmasan tragikusnak és komikusnak tűnő portré.

> Kisebb kritikai bukás Ryan Reynolds anti-szuperhős filmje, a Deadpool, ennek ellenére már most bejelentették, hogy készülőben a második rész.

> Johnny Depp egyáltalán nem emlékeztet saját magára a Funny or Die nagyszerű áldokumentumfilmjében. Depp Donald Trumpot parodizálja, aki az üzleti élet trükkjeire tanít – mindezt a nyolcvanas években. A teljes film itt és az előzetes itt nézhető meg. Ezen kívül bejelentették, hogy Depp fogja alakítani a magát láthatatlanná tévő tudóst az  H.G. Wells regényén alapuló The Invisible Manben, amit először 1933-ban vittek filmre

> Az Ex-Machinával befutó Alex Garland második rendezése ismét sci-fi lesz, a Jeff VanderMeer regénytrilógiáján alapuló Annihilation. Natalie Portman, Gina Rodriguez, Tessa Thompson és Jennifer Jason Leigh alakítják majd a négy női szereplőt, akik a misztikus Area X nevű területet mennek felfedezni.

Heti bemutatók: Carol  (Todd Haynes), Deadpool (Tim Miller), Egy szobalány naplója (Benoît Jacquot), A pince (Ulrich Seidl), Norm, az északi (Trevor Wall), Hogyan legyünk szinglik? (Christian Ditter), Szűkölő kamaszkor (Duccio Chiarini)

nyomtat

Szerzők

-- Bartal Dóra --


További írások a rovatból

A 14. Frankofón Filmnapokról
Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz
Az idei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválról

Más művészeti ágakról

irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója
Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről
Paweł Pawlak: Ancsa, avagy vázlatok tüsszögő svájcisapkával, Pagony, 2024


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés