bezár
 

art&design

2016. 04. 20.
Minden a szemnek, csak a szemnek
Mészáros László: Modulus, avagy a véletlen rendező ereje
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az újlipótvárosban található TOBE Galéria kiállításán Mészáros László Modulus sorozatának öt darabja tekinthető meg. A sorozat nagyméretű fotóin a hulladékbálák rétegezettségével és véletlenszerű elrendeződéseivel játszik a fotós, ezt a kiállítás kísérőszövege (s talán maga a művész is) valamiféle teremtő újraelrendeződésként interpretálja.

A sorozat a hulladéklerakóban talált szemetet – ami önmagában egyszersmind ready made és akkumuláció – absztrahálja tisztán a formaélvezet tárgyává. Valóban értelmezhetőek a fotók egy ilyen esztetizáló gesztusként, de hangsúlyt kellene, hogy kapjon a képek témájául választott környezetnek a megrendítő eleme is. Ez nem a formaélvezet, pusztán patetikus alapjainak eltörlését jelentené.

Mészáros László: Modulus

A képek kapcsolhatóak a kortárs diskurzusokban jelentékenynek mondható ökológiai gondolkodáshoz, és emellett nagyon jól egybevágnak az anthropocén hívószavával, vagyis azzal, hogy olyan földtörténeti korban élünk, ahol az emberiségnek a Földre gyakorolt hatása akkora, hogy kivívta magának a jogot egy olyan névre, amelyben utal saját magára. A képeken látható, tömörített szeméttömegek olyan mintázatokat rajzolnak ki, mintha egy földtani réteg vetületei lennének, és valóban: a szemétlerakásból kifolyólag már mondhatjuk, hogy kialakult egy olyan üledékréteg, amely abszolút mesterséges és az emberi nyomhagyás egyik évezredekig el nem tűnő példája marad – a távoli jövő archeológusainak ásatási terepe.

Mészáros László: Modulus

A képek komponáltsága nem sok teret ad a szociálisan elkötelezett, vagyis inkább ökológiailag elkötelezett interpretációnak. (Holott Mészáros más sorozataiban látható egyfajta szociofotós érdeklődés, bár rendre erős esztétizálással párosul mindez.) A kiállítás Facebookra feltöltött képeinél olvasható is egy komment, amely arra kérdez rá, hogy ezek absztrakt festmények-e. Könnyen lehet, hogy ez az egész csupán túlinterpretálás a részemről, de nem kívánnám beérni annyival, hogy amit látunk, az „harmóniába olvadó, az eredeti funkcióktól teljesen elváló, új értelmezést nyerő tárgyak vibráló tánca”. Épp ellenkezőleg, ezen kéne továbblendülni és a forma-tartalom összefüggés közötti, szinte groteszknek nevezhető minőséget megragadni, ahelyett, hogy a pejoratívnak vehető esztetizálás fokán megrekedve, csillogó szemmel bámuljuk a szép(?) képeket, bármi is legyen rajtuk.

Mészáros László: Modulus

Az ehhez kapcsolódó másik fontos téma lehetne az a tomboló anyagiság, amely a folyamatosan hangsúlyt kapó virtualitással és látszólagos anyagtalansággal párhuzamosan létezik. Gondolok itt arra, hogy a virtuális világainkat létrehozó és fenntartó gépek maguk hatalmas energiaráfordítással és számos ritka anyag felhasználásával készülnek, olyan anyagokéval, melyek kibányászása szintén az anthropocén egyik jellemző átalakító ereje lett.

Mészáros László: Modulus

A kiállítás pozícionálása és a képek kompozíciója kevés teret enged az ilyen szélesebb konceptuális értelmezésnek, mondhatni ellene megy, illetve megragad annak egyik komponensénél – a formailag élvezhető látványnál –, és így nem vállalja fel azt az értelmezési oppozíciót, amely gazdagítani képes a műveket. El lehet játszani a gondolattal, hogy mennyivel lenne erősebb a kiállítás, ha ugyanennek a motívumnak a jegyében a kiállítás tapéta méretben került volna megrendezésre, vagy ha – a kontextust tágítandó – objektként elhelyezésre kerül egy a képeken láthatóakhoz hasonló hulladékbála, felvállalva annak anyagiságát és tárgyiságát, nem pedig csak felhasználva annak felszínét, síkbeli dekorativitásként.

Mészáros László Modulus, avagy a véletlen rendező ereje című kiállítása a budapesti TOBE Galériában látható 2016. május 13-ig.

Fotók: TOBE Galéria

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Margl Ferenc --


További írások a rovatból

art&design

Hova tűnt a lakástextil? Hova tűnt a lakástextil?
Vélemény az idei Texhibition című kiállításról
art&design

Közös pontok keresése Közös pontok keresése
Utóhang a „Having no common past, let’s have a common future” című kiállítás kapcsán
art&design

Emléktereink Emléktereink
Kontha Dora legújabb sorozatán keresztül egyedülálló módon nyúl témájához
art&design

Realista mágia és objektum-orientált művészet Realista mágia és objektum-orientált művészet
Halász Péter Tamás SOL+ című kiállításának megnyitóbeszéde

Más művészeti ágakról

gyerek

Lépesméz, zseléprint és papírszív Lépesméz, zseléprint és papírszív
Trogmayer Éva és Egervölgyi Lilla Medvemese című első kötetéről
irodalom

Hétköznapi diskurzusok Hétköznapi diskurzusok
Kovács Viktor és Kovács Dominik voltak a Kötetlenül sorozat vendégei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés