bezár
 

irodalom

2017. 01. 19.
Make stuff (and think stuff) – Csináld és gondolkodj!
Jussi Parikka: On Practices of Theory – Labs and Trans(versality) (előadás), CEU, Budapest, 2017. január 17.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Make stuff (and think stuff) – Csináld és gondolkodj! Jussi Parikka finn kultúratudós, a médiaarcheológia elméletének egyik megalkotója és kutatója nyílt előadást tartott a CEU-n a digital humanities, valamint a laboratóriumi (bölcsész) tudományos módszertan aktuális kutatásairól a tudományos kérdésfelvetés és gyakorlat összefüggésében.    

Az előadás azért is tarthatott nagy érdeklődésre számot a bölcsészképzésben (is) részt vevő hallgatók körében, mert arra igyekezett válaszokat adni, hogy a szellemi-elméleti gondolkodásnak milyen új praxisai, azaz gyakorlatai keletkezhetnek az intézményi és technológiai környezet dinamikus változásának eredeményeként. A digital humanities horizontjában mindez nem csupán a textológia vagy a filológia új kihívásait érinti, de a kutatás-módszertan és az elmélet alkotásfolyamatának alapvető módosulását vonja magával. A technológiai eszközök és a kutatóterületek (laborok) átalakulása révén nem pusztán a technológia “történik”, hanem általa maga a teóriaképződés is.

prae.hu

Parikka tézisei a következők voltak:

  1. A gondolkodásnak, a konceptuális (elméleti) munkának gyakorlata van, és ennek a gyakorlatnak a terepe a labor (Lab) lesz.
  2. A labor terepén létrejövő praxisok az elmélet áramoltatásának (létrejöttének, forgalmazásának) helyszíne lesz, a teória ily módon nem megelőzi vagy követi a kutatómunkát, hanem e munka közben, mintegy a munkával együtt keletkezik.
  3. A laborokban az együttműködés és az interperszonális kapcsolatok hálója alapozza meg és viszi végbe a kutatást és az elméletet. (A collaboration és az in-formation szavakkal való játék a folyamatok egyidejűségére, közösségére és a módszer közbeni formálódás eseményére utal.)

Az előadás kiindulópontját az akadémiai tér időbeli változásának belátásai adták: egykor az előadóterem a hatalom terének is számított, mely küllemében és berendezésében a fül, a hallgatás és a tekintély egységét alapozta meg (lásd Nietzsche és Foucault munkáit), majd a hatalom és a vágy átvitelének tereként szolgált (lásd a tudományt és a hatalmat a fehér férfi felségterületeként). Kulcsszavakként említhetők: feed, reproduce, regulate, power – vagyis az akadémiai tér nemcsak önmaga szimbolikus instanciáit termelte újra, de konkrét regulatív helynek is számított, ahol a tudás és információ áramlása szabályozott volt. A “tudás akadémiai testei” (academic bodies of knowledge) egészen más jelentéssel bírtak, mint a jelenkori laborok összefüggésében. Ma az egyetem (mint tág értelemben vett laboratórium, mint kutatóegyetem) a következő potenciállal bír:

  • a kísérlet (kutatás) tere
  • az elmélet tere
  • az informális érintkezések tere (cafeteria, társalgó, és így tovább)

A humán tudományok esetében (is) a munka elvileg a laborokon kívül kezdődik, mégpedig az adminisztrációval: szerződések, megbízások, alkalmazások, adminisztratív textusok alakítják ki a kutatás keretét. E feltételek institucionális megteremtését követően a laborokban, kutatóhelyeken az intézményi praxis a technológiával kapcsolódik össze, azaz a munka szubjektumai “bekötődnek”, belépnek a technológia hálózatába. A digital humanities számára szintén elérhetőkké váltak az úgynevezett ACTLabek (Advanced Communication Technology Labs). Sikerük vagy működésük nem egyértelmű, de kialakításuk eredményeként a “bekötött”, technológiával összekötött test, a fizikai tér és a technológia alapozza meg az elmélet “áramlását”. Az esemény neve: “act of making (theory flows)”; a mottó: “make stuff (and think stuff)”.

jp1

A teória keletkezésének eme praxisa révén nem pontszerű kiáramlási helyek jönnek létre (mint mondjuk frontális oktatás során), hanem vektorszerű vonalak, amelyek egyes helyei, szakaszai felcserélhetők, illetve felcserélődnek. A digital humanities, vagy általában a digitális kultúra “helyeinek” ehhez hasonló laboratóriumi kutatása tulajdonképpen a virtuális térben is kiterjedhet, ily módon megkülönböztethetünk, illetőleg jellemzőkkel ruházhatunk fel olyan laborokat, mint a speclab, a deeplab vagy a senselab. A labor a kutatás (research) megtestesülése lesz, a nietzschei “machine of education” fogalma/folyamata pedig a “productions of situations” eseményeivé válik: a laborok projekteket hoznak létre. Technológiájuk és kialakításuk, valamint a digitális horizont révén tudományközi szemléletmód és kutatások válnak jellemzőkké, aminek eredményeként egyfajta keresztirányúság lesz természetes a módszerben: a “transzverzalitás” mintegy mozgósítja a transzdiszciplináris törekvéseket, és megteremti a “social commitment” lehetőségét.

jp2

A mindig formálódó, áramlásban lévő elmélet, ahogyan fentebb már szóba került, dilemmatikussá teszi, illetve destabilizálja a teória kiáramlási pontját: kérdés marad, ki beszél pontosan, ki gondol és mit gondol. A kollaboráció ugyanakkor aktivizálja “az egy időben együtt jelen lenni” effektusát, a “jelenlét- és élet-alapú diskurzus” (“present- and life-based discourse”) stimulációját, és alighanem a régi professzori individualitás és módszer végét jelenti. Azt, hogy a labor jelenleg – fogalmi értelemben is – milyen népszerűségnek örvend, mutatja, hogy manapság ismerünk például “kávélaborokat” (vagy “gitár- és dobklinikákat”), ahol a jelenlét-alapú kollaboráció és kooperáció teremti meg a tudás keletkezésének eseményét.

nyomtat

Szerzők

-- L. Varga Péter --


További írások a rovatból

Esszésorozat Juhász Ferencről – második rész
irodalom

Műfajok, művészeti ágak, médiumok keveredése Milosevits Péter életművében
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét
Bemutatták Nyerges Gábor Ádám Vasgyúrók című kötetét

Más művészeti ágakról

Kiss Judit Ágnes: Tujaszörny és nyírfakobold, Pagony, 2024
Kulturális hanyatlás?
Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés