bezár
 

film

2017. 05. 04.
A Magnum ereje Magyarországon
Pacskovszky József: A tökéletes gyilkos
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Örvendetes, hogy az utóbbi néhány évben felfedezték a magyar filmkészítők a bűnügyi filmműfajokat, még ha nem is mindig képesek megbirkózni a thriller- és noirkészítés nehézségeivel, miként az Pacskovszky József legújabb sötét krimijén, A tökéletes gyilkoson is érződik.

A magyar alkotók felfedezték, hogy kis ország és kis filmkultúra lévén a hiperköltségvetésű kosztümös filmek nem opciók Magyarországon (a Kincsem inkább szabályt erősítő kivétel), ám a vígjáték mellett a valamivel olcsóbb bűnügyi filmek, azaz thrillerek, krimik és film noirok tökéletesen használhatók hazai közegben. Sőt nemcsak izgalmas bűnfilmes sztorik elmesélésére alkalmasak a magyar krimik és thrillerek, hanem alkotóik politikai (A vizsgaA berni követ, A martfűi rém) és társadalmi kérdésekkel is foglalkozhatnak, mint az elvándorlás kérdését feszegető Hurok vagy a pályakezdők nehézségeit taglaló lelkes amatőr heistfilm-kísérlet, a Vakfolt.

A legújabb bűnügyi film Pacskovszky József munkája, A tökéletes gyilkos, mely sokat merít nyugati, hollywoodi krimikből és thrillerekből (a Piszkos Harry-széria, különösen A Magnum ereje, Paul Verhoeventől az Elemi ösztön vagy Dennis Villeneuve Fogságban című filmje is eszünkbe juthat). Sőt, Pacskovszky József munkája túlságosan is elrugaszkodik a magyar valóságtól, és inkább tűnik amerikai vagy skandináv bűnfilmnek (A tetovált lány és a Fácángyilkosok is felmerülhet bennünk A tökéletes gyilkos nézése közben), semmint hazai bűnügyi drámának. Pedig A vizsga vagy A martfűi rém épp azért voltak ütős alkotások, mert alapkonfliktusaik mélyen a magyar társadalmi-politikai közegbe voltak ágyazva.

Pacskovszky József: A tökéletes gyilkos. Fotó: Szlovák Judit, Fórum Hungary

A tökéletes gyilkos viszont szinte teljesen univerzális történetet mesél el, a korrupció és az önbíráskodás problémáit nem sajátosan magyar jelenségként ábrázolja. Jóllehet, már kicsit elcsépeltté is vált a kortárs magyar műfajfilmekben az urambátyám rendszer ostorozása vagy a fehérgalléros bűnözés bemutatása (gondoljunk csak az arcpirítóan klisés Aranyélet című sorozat második évadjára), így nem feltétlenül válik kárára egy sztorinak, ha nem a jelen magyar viszonyokat ostorozza. Ám sajnos Pacskovszky József éjsötét thrillerjének vannak sokkal kritikusabb hibái.

A tökéletes gyilkos főhőse, Kamenár kiégett rendőrnyomozó, aki elvesztette drogtúladagolás miatt balesetet szenvedő lányát, felesége pedig Klára nővérként zárdába vonult. A férfi maga sem veti meg a kábítószert, gyötrik is víziói, melyeknek főszereplője lánya, illetve annak barátnője, Petra, aki iránt Kamenár gyengéd érzelmeket táplál. Pedig topon kellene lennie, mert gyilkosságsorozat veszi kezdetét, mely miatt nemcsak Petra, hanem a férfi kollégája, Ormos és barátja, és a fegyvermániás kriminológus Zengő is gyanúba keverednek. Ráadásul a nyomozás előrehaladtával kiderül, hogy a gyilkos nem véletlenszerűen választja ki áldozatait, hanem bosszúálló angyalnak képzelve magát olyanokat tesz el láb alól, akiknek előéletüket tekintve nem éppen patyolattiszta a lelkiismeretük.

Pacskovszky József noir-thriller keverékének az atmoszférateremtés az erőssége. A tökéletes gyilkosban Budapestről újfent bebizonyosodik, hogy remek helyszín bűnügyi sztorikhoz zsúfolt utcáival, az egyén fölé magasodó épületeivel, s ha leszáll az est, sötét árnyaival még inkább Kamenárra és társaira nehezedik a főváros. Ráadásul az amerikai film noiroktól megszokott módon Pacskovszky József azonosít minket a főhős kiégett zsaruval, és gyakran kerülünk Kamenár szubjektív nézőpontjába. A rendező kicsit túlzásba is esett e téren, mert van jelenet, melyben percenként villannak be képek a múltból. Alapvetően azonban hangulatossá és még nyomasztóbbá teszik A tökéletes gyilkost a múlt torzított, víziószerű képei.

Külön ki kell emelni a főszereplőt megformáló László Zsoltot, aki tökéletes noir-főhősnek bizonyult. A külföldi filmekben jobbára szinkronszínészként hallható László Zsolt remek választás volt a szerepre, már a Kontrollban nyújtott nyúlfarknyi alakítása is meggyőzhetett minket arról, hogy ez a férfi egy saját noirt érdemelne. A színész idősebb korára még inkább megérett a kiégett nyomozó szerepére, hiszen szikár kiállása miatt A tökéletes gyilkosban abszolút hitelesen formálja meg a karaktert.

Egyébként László Zsolt hőse, Kamenár is jó. A betonkemény külső mögött ugyanis egy bizonytalan és megtört ember rejtőzik, akinek jócskán vannak hibái. Lánya halála miatt önmagát hibáztatja, és Petrához fűződő ambivalens kapcsolata (a fiatal és rámenős lányt egyszerre tekinti nőnek és elvesztett gyermeke helyettesítőjének), valamint a droghasználat a törvény embereként törvényenkívülivé teszik őt.

Kár, hogy a többi karaktert nem sikerült ilyen jól kidolgozni. Petra nagyjából a femme fatale és a tipikus damsel in distress típusfigurái között mozog, Szabó Győző Ormosa és Szervét Tibor Zengője pedig egyszerűen nem kapnak elég teret, nincsenek kellőképp kibontva ahhoz, hogy mellékszálaik felkeltsék érdeklődésünket. A titokzatos Angel (Szabó Kimmel Tamás karaktere) érdekes lenne, ám  a szexuális irányultságát bemutató epizódokon bizonyára sokan fel fognak háborodni, mivel pszeudo-homoerotikus jelenetekben környékezi meg Kamenárt ez a nem éppen pozitív karakter. Avagy e sötét thriller a maszkulin identitásra nézve veszélyesnek és zavarónak mutatja be a szexuális másságot, s e homofób felhangokat később semmi sem ellenpontozza a játékidő során.

Pacskovszky József: A tökéletes gyilkos. Fotó: Szlovák Judit, Fórum Hungary

A tökéletes gyilkos legfőbb problémája pedig karakterei elnagyoltságából is következik. Miként túl sok a szereplő, túl sok a mellékszál is, melyeket egy bő másfél órás filmben nem lehet kellő mélységben kibontani. Így a két főbb cselekményvonulat, a gyilkossági ügy és a Kamenár-Petra kapcsolat lerontják egymást. A férfi és a lány viszonya túl hirtelen váltásokon esik át: egyik jelenetben a nyomozó még bilincsbe verve tartja fogolyként a megszeppent Petrát a lakásán, gyermeke meggyilkolásával vádolja őt, majd egy másik képsoron már hevesen szeretkezik vele, aggódik érte, gondoskodni akar róla. Döcög tehát a Petra-Kamenár kapcsolat, ráadásul még meglehetősen szexista és hímsoviniszta beütésű is.

A gyilkosság és a gyilkos személye pedig könnyen kitalálható, kiszámítható. Suta módon Pacskovszky József kvázi elárulja a cselekmény közepén, hogy ki a tökéletes gyilkos, így a feszültség onnantól kezdve gyakorlatilag elillan a sztoriból. Mindennek tetejébe pedig Pacskovszky nem tud mit kezdeni azzal sem, hogy a sorozatgyilkos egy önbíráskodó bosszúálló, pedig a már említett A Magnum ereje című Piszkos Harry-film bemutatta, miként lehet ezt a témát jól kifejteni és hasznosítani. Ám míg ott az öntörvényű Harry Callahan és a renegát zsaruk között párhuzamot teremt Ted Post rendező, addig A tökéletes gyilkos Kamenárjának és a rejtélyes bosszúállónak nincs túl sok közös vonása, s ezt a keveset  sem sikerül jól összehangolni. Hiszen annyiban a főhős is öntörvényű, hogy a sztori elején foglyul ejti a lánya halálért felelőssé tett Petrát, de mivel kettejük konfliktusa elég hamar feloldódik, Kamenár mint önbíráskodó megszűnik létezni, s a férfi a játékidő hátralevő részében inkább a klasszikus, maszkulin nyomozóhős szerepét ölti magára.

Kihagyott ziccer tehát A tökéletes gyilkos, melyben adott a kiváló noir hangulat, de ez nem társul egy összeszedett, igazán ütős történettel. Meg kell hagyni persze, hogy piszkosul erősre sikeredett a végső, nagy éjszakai leszámolás egy vidéki várromban, azt leszámítva, hogy néhány buta fordulat majdnem elrontja ezt is. Így sajnos A tökéletes gyilkos legfeljebb bizonyos jelenetei miatt emlékezetes noirkísérlet, ám nem egy jó magyar noir-thriller.

Pacskovszky József: A tökéletes gyilkos. Fotó: Szlovák Judit, Fórum Hungary

 

A cikkben szereplő képek a Fórum Hungary weboldaláról származnak! Fotó: Szlovák Judit

 

A tökéletes gyilkos

Színes magyar thriller, 98 perc, 2017.

Rendezte: Pacskovszky József

Forgatókönyv: Pacskovszky József, Pacskovszky Zsolt

Zene: Bacsó Kristóf

Operatőr: Gózon Francisco

Producer: Hábermann Jenő

Szereplők: László Zsolt (Kamenár), Hőricz Nóra Lili (Petra), Szabó Győző (Ormos), Szabó Kimmel Tamás (Angel), Szervét Tibor (Zengő), Nagypál László (Lajkó), Hábermann Lívia (Liza), Rudolf Teréz (Klára nővér), Karácsonyi Zoltán (Szórádi), Tóth Ildikó (Anasztázia nővér

Bemutató: 2017. április 27.

Forgalmazó: Fórum Hungary

Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott!

nyomtat

Szerzők

-- Benke Attila --

Benke Attila az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett 2012-ben filmtudomány mesterszakon, ugyanitt 2016-ig a Filozófiatudományi Doktori Iskola Film-, média- és kultúraelmélet programjának hallgatója volt. Jelenleg filmkritikusként, újságíróként, szerkesztőként tevékenykedik számos kulturális folyóiratnál és portálnál, valamint filmes műfajelméleti kutatást végez, és magyar filmtörténettel is foglalkozik.


További írások a rovatból

A 74. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál
Jonathan Glazer: Érdekvédelmi terület
Beszélgetés Hevér Dániel rendezővel és Kertész Zsanett forgatókönyvíróval a Valami madarak című filmjükről
Hayao Miyazaki: A fiú és a szürke gém

Más művészeti ágakról

Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
kabai lóránt el sem kezdett versek kötetbemutató és kiállításmegnyitó Miskolcon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés