bezár
 

irodalom

2017. 05. 17.
Noé bárkájában
Inkognitó 3 in 1. Kötetbemutató, kiállítás, koncert (2017. május 9. Trafó)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kiss Tibor Noé Inkognitó című kötetének megjelenése a kortárs irodalom egyik legizgalmasabb bemutatkozása volt néhány éve, írja a Trafó Inkognitó 3 in 1 című programjának ajánlója.

A kereken száz percre szabott műsor magában foglalta az első ízben a Kalligramnál, 2010-ben, majd tavaly a Magvetőnél új kiadást megért regényről szóló beszélgetést Németh Gáborral, a regény világához kapcsolódó képzőművészeti alkotásokból válogatott tárlatot (melyet Bartók Imre nyitott meg), valamint az önmeghatározása szerint szecesszionista punk-rockot játszó Gustave Tiger koncertjét. Túl azon, hogy 2014-ben, immáron a Magvetőnél megjelent Kiss Tibor Noé második kötete is, Aludnod kellene címmel (és a kiadói stratégia miatt logikusnak tűnik az első munka új kiadása), adódik a kérdés, hogy mennyiben lett más az Inkognitó fogadtatása? Mit jelent hét év egy regény, mit egy író és mit a magyar kulturális nyilvánosság számára? Voltaképpen erre kereste a választ Németh Gábor íróval folytatott rövid beszélgetésében Kiss Tibor Noé.

prae.hu

Hét évvel ezelőtt szinte megkerülhetetlen volt az, hogy az Inkognitó-t pont annyira regénynek, fikciónak olvasták, mint amennyire egy transznemű személy „előbújása” dokumentumának. Bárhogyan is van, a regény fogadtatása elválaszthatatlan környezetétől, s bizony a 2000-es évek politikai atmoszférája (a máig tapasztalható manifeszt nőgyűlölet, az LMTBQIA-közösségek, a hajléktalan és mélyszegénységben élő emberek nyílt megvetése stb.) nem kedvezett annak, hogy ez az irodalmi szöveg irodalmi szöveg tudjon maradni. A közélet gügyögő egyszerűsége és egyre gyakrabban nyílt erőszakossága nem igazán tette lehetővé azt, hogy megjelenése pillanatában az Inkognitó-t ne politikai dokumentumként olvassa a közönség egy része. Mint Kiss Tibor Noé elmondta, ez nemcsak a kötet korai recepcióját, de saját írói szerepét is kijelölte a nyilvánosságban: szándékán kívül egy időre – talán a 2016-os nevezetes Pride-megnyitóig – ő lett a transzneműek szószólója. A média kulturális logikája szerint elsősorban transznemű lett, s csak másodsorban – ha egyáltalán – író. Egy hónapja egy hosszú és meglehetősen kínos beszélgetésben a riporter a vécéhasználatától, a focin keresztül a családi erőszakig mindenről kérdezte Noét – kivéve a regényeiről. Innen nézve teljesen konzekvens, hogy Németh Gábor nyitókérdésére azzal reagált, hogy ezt a helyzetet egészen egyszerűen: unja. Nem transznemű író szeretne lenni, hanem magánéletében transznemű, foglalkozását tekintve pedig író. Ezért a korábban megjelent beszélgetésekhez képest sokkal több szó esett a regénypoétikáról, az írói módszerről és a saját elbeszélői hang megtalálásáról, valamint a képszerű, fotografikus atmoszférateremtésről. A feszes ritmusú program miatt a beszélgetést mintegy háromnegyed óra után le is kellett zárni.

Következett az est második része, az Inkognitó tematikájához kapcsolódó vagy a szerzőhöz közel álló, felkért művészek (kiállító művészek: Balogh Tünde, Biacsics Renáta, Bodor Anikó, Csató Csenge, Győrffy László, Losonczy István, Maros Lili, Ódor Bence István, Szüts Miklós, Vojnich Erzsébet) képeiből összeálló alkalmi kiállítás, melyet Bartók Imre nyitott meg. A szöveg a regény címében, valamint a portréábrázolásokban rejlő értelmezési lehetőségeket hozta mozgásba, nevezetesen az arc, az én, a másik, a szerepek, a titkok megmutatásának vagy éppen elrejtésének tétjét; többször utalt Görföl Balázs pécsi vernisszázsára, mely inkább a szöveg és a képek közötti hangulati analógiákra (bensőségesség, szorongás, kitettség, sebzettség) helyezte a hangsúlyt. Bartók Imre megnyitóját és a Gustave Tiger zenekar kezdése közötti rövid idő adatott meg a szép számú közönségnek, hogy a kiállított képeket megszemlélje, illetve vásároljon a könyvekből. A zenekar zúzós, punk ritmusképlete, azt hiszem, kicsit az est ritmusának sűrítménye is volt egyben, s a rendelkezésére álló bő félórában a Gustave Tiger igazolta is, hogy Noé miért éppen őket kérte fel. A koncert végén az énekesnő, Szurcsik Erika megköszönte a lehetőséget.

Ahogy álldogáltunk ott, majd szépen lassan elindultunk kifelé, azon tűnődtem, hogy szinte mindenki ismert mindenkit. Túl azon, ami elhangzott, amit láttunk és hallottunk, azért volt jó ott lenni a Trafóban, mert Noé ezredszerre is önmagát „hozta”; szeretem, ahogy belebonyolódik a mondataiba, melynek végéről rendszerint egy-egy szótagot mindig leharap, hogy olykor kiveszi a beszélgetőpartner kezéből az irányítást, majd elnézést kér, hogy ezt tette, s közben kajánul mosolyog, a közönség pedig hálásan kuncog ezen. Élvezem, ahogyan felépítette ezt az írói szerepet, majd amikor a médiaszereplések szükségszerűen kilúgozták belőle azt, ami ő, és – ahogy ő maga írta nekem – „dísztransszá” akarták formálni, akkor ledobta magáról ezt a maszkot is. Kis túlzással a Trafóban Kiss Tibor Noé barátai voltak jelen. Olyan írók, művészek, zenészek, olvasók szálltak be Noé bárkájába, akiket nem egyszerűen inspirált, hatott rájuk, hanem akik – kicsit félve írom, mert nehéz hitelt érdemlően mondani – szeretik őt. Van is miért. Kiss Tibor Noé egy igaz ember. Jelenlétével segít megtartani a világot.

nyomtat

Szerzők

-- K. Horváth Zsolt --


További írások a rovatból

Szubjektív esszé egy koreai költészeti könyvbemutatóról
irodalom

Bemutatták Závada Péter Éngép című verseskötetét
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben

Más művészeti ágakról

színház

Az Egy nyár című komédia a Katona József Színházban
Alex Garland és Ray Mendoza: Warfare


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés