bezár
 

színház

2017. 07. 19.
Lop, csal, hazudik
Múzeumok Éjszakája a Róth Miksa Emlékházban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nem indul túl jól. Késtem. Ideges vagyok, nehezen engednek be, ötvenkét fok, étlen-szomjan és már csak a tűző napon van hely. Hátul ülök, alig hallom az előadást, Dante Isteni színjátékából jut el hozzám némi hangfoszlány. Fontolgatom, hogy hazamegyek, a forró katlanhoz semmi kedvem. Visszatart, hogy Nádasdy Ádám az előadó, a kedvéért buggyosra is főhetek. A klasszikus drámák, melyeket újrafordított, mind hozzám beszélnek, ezúttal saját hangját is hallom. De más is történt a Tolvajlabirintusban, a Róth Miksa Emlékház Múzeumok Éjszakáján rendezett eseményén.

Nádasdy arról mesél, milyen volt a bűnök elosztása a Pokolban. Meggyőző, „sztorizós” a stílus, ha nem ismernénk, azt hihetnénk, volt már egy-két alászállása. Van Felső Pokol és Alsó Pokol (ez lenne a „Pokol feneke”?), minél lejjebb, annál reménytelenebb. Itt nincs is remény. Regisztrálnak bűnteleneket is: a közönyösek az Előtérben foglalnak helyet. Eggyel rosszabbak a kereszteletlenek, és utánuk beindul az „ördögi kör”: a 2-5-ben a mértéktelenség bűnébe esettek szerepelnek, a 6-9. körben a gonoszok fortyognak saját levükben. A hét főbűn (peccata capitalia) sem maradhat ki, a hét jellemhibával (testiség, falánkság, pénzimádat, tétlenség, harag, irigység, önteltség). Mindnek külön szekciója van az Alvilágban, de az is meg van adva, hogy az egyes bűnök hol tisztulnak a Purgatóriumban. Mindez az író szemüvegén keresztül nézve nem tűnik oly szörnyűnek, pedig de – hej, Pokolbéli víg napjaim.

Szkéné színház

Tovább a bűnök útvesztőjében: az Emlékház alkalomra készült kiállításán a lopás kultúrtörténetével ismerkedem, egyre jobb kedvvel. Már a Tízparancsolatban szerepel a „Ne lopj!” kitétel, de a rossz hír, hogy az istenek is lopnak. A titán Prométheusz Zeusz kérésére megalkotja az embert, de nem sikerül túl fényesen. Hogy az állatok fölé emelhesse fajunkat, Héphaisztosztól elcseni a tüzet és a kovács mesterséget, leviszi a Földre. Legalább jót akart, ám a Pokol útjai és a jó szándék! A többit tudjuk: jött Éva és Ádám, meg a lopott alma, és máris bűnbe estünk – valamennyien.

„Lent kígyók elképesztő tömegét

láttam, olyan sokféle alakút,

hogy emlékezni rá is vérfagyaztó.” (Dante Alighieri: Isteni színjáték, Pokol, 24. ének)

A nőrablás számos nép történetében megtalálható. Legismertebb a szabin nők elrablása, magyar megfelelője Hunor és Magor mondája. A testvérek a csodaszarvast üldözve Belár fiainak asszonyait és gyermekeit ragadták el. A kiállítás szokatlanul szórakoztatóan megírt feliratozásából vagyok jól informált: jól oldja a kiállított bűnesetek anyagaiból áradó negatív hangulatot. Például: „A gyermekek közt találták Dula alán fejedelem lányait, akiket Hunor és Magor rögvest feleségül is vett. Tőlük származnak a hunok, más néven hungarusok. De nyugi, mi finnugorok vagyunk!”

Szellemvasúton száguldok, megtudom, hogy a szomszédban, a Nefelejcs utca 44. alatt egykor állt kocsma felett, az egyik szobában gyűlt össze a Tolvajok asztaltársasága, Bódi András kocsmatulajdonos – másodállásban orgazda – vezetésével. De a tárlat e ház névadójáról is megemlékezik. Róth Miksa 1895. február 26-án felkérést kap, hogy pályázzon a Lechner Ödön és Pártos Gyula tervei alapján épülő új városháza ablakainak megfestésére. A zsűriben helyet kapó középszerű ablakfestő, Kratzmann Ede nemcsak megfúrja a tervet azzal, hogy a birtokába jutott információk alapján kevesebbet kér saját munkájáért, de még a projektet is lemásolja – tettét ma pályázati mutyinak definiálnák. Azonban elszámítja magát, tervét nem képes megvalósítani, végül Róth kapja a megbízást. Az ügy pikantériája, hogy a „mutyizás” nem minősült bűntettnek, a plagizálás sem lopásnak, a visszaélésért Kratzmannt nem bűntették meg.

Következik ismét kis külföldi kitekintés. 1940. júniusában, miután Párizs elesik, Hitler parancsot ad, hogy Franciaország valamennyi műkincsét „biztosítani kell”. A rekvirálásnak esik áldozatul Marianne, a francia köztársaság allegorikus nőalakja, egyben az ország jelképe. A mellszobrot egy-egy korszak ottani nőikonjáról, főleg színésznőkről (például Brigitte Bardot-ról, Catherine Deneuve-ről) mintázták.

A labirintusban bolyongva korabeli újságcikkeket olvasgatok, ilyen szalagcímekkel: Margitka elfogta a betörőt vagy Visszakerült a bitó alá a megugrott Hekus Dönci. A Ludas Matyi 1 forintért árult számának címlapján az Első korrupció című rajz díszeleg – tetszetős, vidám illusztráció a kiábrándító témához. A bordélyházak sem maradhatnak ki, a vonatkozó fotográfiák jóféle westernek hangulatossá ügyeskedett piroslámpás házait idézik fel. A különböző korok hazai egyenruhás bűnüldözőinek beöltöztetett fekete bábuk bezzeg elég riasztóra sikerültek, bár ez aligha hiba. Egyik kis helyiségben bűnügyi szakértő magyarázza egy technika- és kémiaszertár hibridjéből született, régi „helyszínelős” szobaberendezés eszközeinek használatát. Kémcsövek, fiolák, csavarhúzók, ollók, ragasztók, jelölők, fóliák, fültisztító pálcikák és még ki tudja, mi.

Ugorok és a 19. század után megint ugrunk az időben. A labirintusban nincs ugrás, a kacskaringót kell nyomon követni, csak én gyorsítok. Kezdek rosszul lenni, az éhségtől is. 2014. áprilisában a nigériai Chibokban a Boko Haram fegyveresei elraboltak 276 középiskolás lányt. 2014. augusztus óta az ISIS fegyveresei a jazidiek által lakott Szindzsár régióban több ezer nőt vetettek rabságba.

És ezekkel a borzalmakkal el is érkezünk napjainkhoz. Meg a becsületkasszás svédasztalhoz. Éhes vagyok, de vajon becsületes is? Két banántól és egy pohár almalétől feltöltődve, élénken ülök le újra a múzeumkertben. Miért van az, hogy mikor minden adott, hogy jókedv legyen, ok nélkül is jöhet rosszkedv, míg borús időben gyakran fakad édes-bús kedély? És mi ez a filozofikus hangulat? Az viszont papírforma, hogy ha jobban van az ember, a szerencse is pártolja: árnyékban is terem hely, pedig Heller Ágnes és Gábor György közös előadása iránt tömeges az érdeklődés. A Bibliában található, csalással kapcsolatos részeket fejtegetik a filozófusok, például Ráchel esetét, mikor asszonyi fortélyt bevetve ellopja apja szobrocskáit. Szó esik arról, hogy bűnnek számít a csalás, megcsalás, árulás, cserbenhagyás, ahogyan a közvagyon ellopása, vagyis a korrupció is. Mindig mennyi bűn! És a bűnhődés?

Mindezek után nem zárhatom máshogyan a nyáresti, immár kellemesen langymeleg múzeumi látogatást, mint igenis pozitív hangulatban, optimistán nézve félig teli almaleves poharamat. Idefelé jövet a trolin olvastam: „Oxfordi tudósok grafikont rajzoltak arról, 1300 és 2010 között hogyan változott a gyilkosságok száma Európában. Eszerint az 1300-as években Anglia számított a legkevésbé biztonságos országnak, évente százezer főre 55 emberölés jutott, ami a 15. század közepére még fel is ugrott 73-ra. Mára ez az arány a nézett országokban szinte nullára csökkent.” (Elle, 2017. áprilisi szám) Ezek az oxfordi tudósok…

 

Fotó: Kiss Annamária

nyomtat

Szerzők

-- Kiss Annamária --

Független újságíró vagyok. Történelem és francia nyelv szakos bölcsészként végeztem, tanulmányaim során újságírással is foglalkoztam. A Prae-nek 2015 óta rendszeresen írok színikritikát. Külső munkatársként dolgozom a Glamournak. Blogom: My Little Walhalla. Mottóm: a kultúra nem hab a tortán, hanem maga a torta.


További írások a rovatból

KIBORULT – színház, vacsora, pótSzilveszter! a Kettőspont Színházban
Richard Strauss: Ariadne auf Naxos a Bécsi Állami Operaház előadásában

Más művészeti ágakról

gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről
Halasi Zoltán válogatott verseiről beszélgettek a Három Hollóban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés