bezár
 

színház

2009. 10. 31.
A legenda tovább él
KakasKakasKakas Goda Gábor társulatának előadásában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A legenda tovább él A KakasKakasKakas című előadás egy XIX. századi japán történetet vesz alapul a század egyik jeles festőjének az életéből. A tökély elérése, a tökéletes mű elkészítése, ha egyáltalán létezik ilyesmi, komoly munkát, rengeteg tanulást, gyakorlást igényel még a zseni számára is.

A japán festő, Kacusika Hokuszai egy kakas megfestésére kapott felkérést, ám csak tíz év után készítette el  a képet, méghozzá a megrendelő szeme láttára mindössze pár perc alatt. A kérdés rögtön adódik: miért kellett erre ilyen sokat várnia? Mire a művész egy szobába vezette a megrendelőt, ahol kakast ábrázoló képek tömkelegét látta, amelyek az elmúlt évek „próbafolyamatának” voltak a produktumai.

Mi is hosszú próbák eredményét láthatjuk a színpadon, tele olykor bravúros, olykor gyenge ötletekkel, profi tánccal, olykor rossz színészi alakításokkal, gyönyörű zenével (dghzwalk, Nagy Ágoston) és videotechnikával (Bodóczky Antal, Korai Zsolt, Téri Gáspár). A darab egy fekete ruhás táncos előadásával indul, aki aztán a háttérben egy pillanatra sem hagyja abba a mozgást, s mintegy keretet adva a műsornak, a legvégén újra feltűnik. S elkészül sajnos a nagy mű, a kakas is. A kezében lévő és mozgó bot, ami lehet túlméretezett ecset, varázspálca vagy bármi egyéb, úgy tűnik, mindvégig vonalakat rajzol a háttérben álló kivetítőre, szemet gyönyörködtető kettős látvány. Ám az utolsó képként megjelenő kakas túlzottan kiszámítható, mindvégig erre várunk; bárcsak nem elégítették volna ki a elvárásainkat.

Szkéné színház

KakasKakasKakas

A többi táncos mind fehér ruhát visel, különböző fazonú, mégis hasonló jelmezeket, erős kontrasztban állva a háttérben táncoló férfival, az elnyomott tudattalannal, a gondolatok forrásával. A díszlet pedig egy tehetségkutató show díszleteinek felel meg, ahol a zsűritagok minden produkció után feltartják a pontozótáblát, miközben ők maguk a szereplők is. A monotonitást középpontba állító darab az újra és újra megismétlődő hajszárítással, vasalással, papírgyűrköléssel utal a cselekedetek állandóságára, azok unalmas mozzanatainak felcserélhetőségére, amit az összekuszálódott párbeszéd darabjai is kiemelnek. Az állandóan megállított és újrakezdett tánc is a tökéletességre való törekvés, s egyben a darabjaira hullott folyamat példája. A töredezettség a próba sajátja, az „egész” csakis a folyamat végén érhető el. Ám mindezt túlzottan rám erőltetik; viszonylag kevés teret hagy az előadás az asszociációknak.

Tény, hogy gyakran játszanak a türelmünkkel, viszont kifejezetten tetszik a szerzői utasításként tálalt jelenet, amelyet mindig megszakít a háttérben működő narrátor. Ő minden alkalommal kicsit több információt ad, ha újrakezdi az utasítássorozatot. Mindig csak egy kicsit tovább, minden napra csak egy új ecsetvonás, egy új lépés, s egyszer megismerhető lesz az egész, ami sajnos mégsem ok a megnyugvásra, hiszen van egy önmagunkból ki nem irtható belső kényszer, ami hajt még előrébb. Így a tökéletesség mindig relatív és utópia marad.


A tehetségkutató show-k világát megidéző díszletezés pedig önmagunk megmérettetés-kényszerére utal. Hogy honnan származik ez vagy egyáltalán az állandó alkotásra és újraalkotásra kényszerítő vágy, arra nincs válasz. Velünk születik, egyszerre áldás és büntetés. A folyamatosan ismétlődő motívumok és mozgássorozatok pedig, talán túlzottan szájbarágósan is, nem a végleges, az elkészült mű, hanem az odáig vezető út szépségeire hívják fel a figyelmet. Valójában viszont soha nincs befejezett mű, éppen a tökéletesség utopisztikus és viszonylagos volta miatt. S ha valamilyen kánon vagy bármilyen mérce alapján van is, az ugyanúgy az újdonságra, valami más megismerésére késztet: éppen azért, mert magát az utat szeretjük, nem a célt. Az utat a teljesség felé.

Artus – Goda Gábor társulata: KakasKakasKakas

Bodóczky Antal
Goda Gábor
Kocsis Gábor
Nagy Csilla
Nádor Tibor
Oldal István
Réti Anna
Téri Gáspár
Virág Melinda


Fény: Kocsis Gábor

Jelmez: Lőrincz Kriszta

Tér: Bodóczky Antal, Goda Gábor

Zene: dghzwalk, Nagy Ágoston
Videó: Bodóczky Antal, Korai Zsolt, Téri Gáspár


Rendező, koreográfus: Goda Gábor

2009. október 15.
Trafó Kortárs Művészetek Háza

Budapesti Őszi Fesztivál

nyomtat

Szerzők

-- Antal Nikolett --


További írások a rovatból

Beszélgetés Kovács Tamás színművésszel a KultúrArc eseményén
A Tér 12 Kulturális Egyesület Leláncolt Prométheusz című előadása a Szkénén
Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon

Más művészeti ágakról

Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
Visky András Illegalisták című új regényének bemutatójáról
Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány című kötetéről
Műfordítói kerekasztal-beszélgetés a Könyvfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés