art&design
Az OFF-Biennále egy kétévente megvalósuló kortárs művészeti eseményként indul, ami teljes mértékben elrugaszkodik az eddig megszokott sablonoktól, a tradicionális formáktól: a hathetes programsorozat abszolút önszerveződő, nem áll mögötte semmilyen intézmény, és 100%-ban állami támogatás nélkül, önkéntes együttműködésekkel alakul. Az OFF nem "anti-", tehát nem valamivel szemben definiálja önmagát, hanem egyszerűen egy új színhez nyúl a kortárs művészet palettáján: saját útját keresi, kiépíti saját működését, megtalálja az embereit, forrásait, helyszíneit, és nem hagyja, hogy megkérdőjelezhetetlennek hitt protokollok irányítsák.
![]()
Az OFF egyik legnagyobb előnye, hogy programjai nem közpénzekből valósulnak meg. Somogyi Hajnalka, a projekt kezdeményezője úgy látja, hogy a kortárs kultúra államfüggése egészségtelen, ezért megpróbáltak alternatív megoldásokat találni a finanszírozásra. A magántámogatók és az alapítványok szinte azonnal a projekt mellé álltak, vannak, akik anyagilag segítik az OFF-ot, de olyanok is akadnak, akik különféle szolgáltatásokkal biztosítják a biennále gördülékenységét. Nagy Gergely kiemelte Spengler Katalin és Somlói Zsolt, illetve Pados Gábor galériások jelentős szerepvállalását, de megemlítette még a Higgs Field Galériát is, ami az OFF-Biennále pop-up központjaként fog működni, ahol a naponta változó programok mellett találkozhatunk a szervezőkkel és a művészekkel. A programot ezenfelül anyagilag támogatja a NORVÉG CIVIL Támogatási Alap és a Nyílt Társadalom Alapítvány is, amelyek lehetővé teszik, hogy a projekt a művészeti civil szféra építését segítse.
![]()
Somogyi Hajnalka kiemelte azt is, hogy az OFF-Biennále nem centralizáltan fog működni, a kezdeményezés alapja az önszerveződés és a hálózatos együttműködés. Egy ernyőszervezetről van szó, amely összefogja a kortárs képzőművészeti élet aktív és eleven szereplőit, akik önállóan hozzák létre projektjeiket, kiállításaikat, ez pedig lehetővé teszi, hogy a hathetes programsorozat alatt sokféle autonóm hang szólalhasson meg. A rendezvény helyszínei elsősorban galériák, de műtermekben, használaton kívüli ingatlanokban, magánlakásokban, szórakozóhelyeken, alkalmi helyszíneken és köztereken is lehet találkozni az OFF programjaival.
A decentralizáltságot erősíti az is, hogy habár a projekt nevében szerepel a Budapest szó, az OFF mégsem csak a főváros kortárs képzőművészetére koncentrál: a programok hat héten keresztül több tucatnyi helyszínen, vidéken és külföldön egyaránt várják a kortárs művészetre nyitott kultúrafogyasztókat. Magyar kurátorok Pozsonyban, Bécsben, New York-ban stb. valósítanak meg különféle kiállításokat, mialatt Budapesten néhány nemzetközi szakember is képviselteti magát. Az események 21 országban, 4 kontinensen pörögnek majd. A projekt globális jellegét erősíti az a tény is, hogy a Kurátorok Nemzetközi Szervezete idén Budapesten, az OFF-Biennále ideje alatt tartja éves összejövetelét.
![]()
Stepanovic Tijana a sajtótájékoztatón azt is elmondta, hogy az OFF céljai között szerepel az is, hogy a kortárs művészetnek egy szélesebb társadalmi bázist alakítsanak ki, hogy az emberek számára megvilágítsák, a kortárs művészet nem lila köd, hanem egy olyan entitás, ami érvényes megszólalási mód, a ma embere számára hordoz üzeneteket. Remélik, hogy a projekt kötetlensége és sokszínűsége lehetővé teszi, hogy azok is levetkőzzék a kortárs művészettel szembeni viszolygásukat, akik eddig ellenérzéssel vagy félelemmel közelítettek az ilyen munkák és kiállítások felé. Ha pedig ez megvalósul, akkor egyre több támogatója is lesz a hazai kortárs művészetnek, ez pedig lehetővé teheti, hogy a kortárs művészet finanszírozásában a magántőke is aktív szerepet vállaljon, aminek köszönhetően egy idő után talán teljesen független és szabad lehet ez a szcéna az állami tényezőktől.
OFF-Biennále Budapest (2015. április 24. – május 31.) sajtótájékoztató, Higgs Field Galéria, Budapest, 2015. január 27.
Fotó: Aknay Csaba



