bezár
 

film

2020. 06. 26.
Meztelen a király – de nem zavarja
Judd Apatow: Staten Island királya
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Édesbús generációs közérzetfilm a szerethető szerencsétlenek történeteit megéneklő Judd Apatow és a fiatal kora ellenére már markáns és jól megjegyezhető stílussal bíró főszereplő–alkotótárs, Pete Davidson együttműködése nyomán.

Judd Apatow-t hagyományosan a hétköznapi, „lúzer” hősök krónikásaként ismerjük az 1999-ben induló Különcök és stréberek (Freaks and Geeks) óta. Forgatókönyvírói munkái, valamint A 40 éves szűz és a Felkoppintva sikerei után gyors ütemben intézménnyé vált Apatow jelentős hatással volt arra, hogy a humornak mely regiszterei elfogadottak vagy éppen meghatározóak Hollywoodban, mi több, arra is, hogy általában mit gondolunk ma a vígjátékról, annak kereteiről, lehetséges témáiról és tipikus szereplőiről. Emellett egy ideje mentorként is egyengeti az új, felnövekvő író–rendező generáció munkáját (Superbad – avagy miért ciki a szex című filmtől a Megborulva című HBO-sorozatig). A Staten Island királyával egyébként az Amy Schumer markáns alkotói jelenléte által meghatározott Kész katasztrófa (2015) óta először megint személyesen ült a direktori székbe, hogy nagyjátékfilmet rendezzen. Ilyenformán a tét ezúttal nem kevesebb, mint hogy képes-e ma, 2020-ban is érvényeset mondani a kora ezredforduló meghatározó krónikása.

Staten Island királya - jelenet a filmből

A híres „Apatow-istálló” nem egy eredeti alkotót nevelt ki (Seth Rogen, Lena Dunham), akik mára meghatározó hangjai lettek a korszellemnek – kérdés volt azonban, hogy a téma nagy öregje is képes-e ezzel lépést tartani, megújulni, érvényes maradni. Szerencsére nem teljesen egyedül vág neki a feladatnak: alkotótársul szegődik mellé a Saturday Night Live legfiatalabb üstököse, a sajátos humorú, önmagát előszeretettel élveboncoló Pete Davidson. Az ifjú komikus jelenléte a kreatív alkotásban nagymértékben hozzájárult a történet hitelességéhez. A személye és az általa behozott valódi, megélt tapasztalatok (édesapa tragikus elvesztése, a felnövés ellen való hiábavaló küzdelem) által kerülte el a produkció a „mai fiatalokról” felülről fogalmazva elmondott tanmese kínos csapdáját.

Staten Island királya - jelenet a filmből

A történetünk középpontjában álló Scott tehát afféle korunk hőse, kicsit az Y-generáció Nagy Lebowskija: a húszas évei elején járó srác, aki gyermekkori traumáját, a tűzoltó édesapa elvesztését képtelen feldolgozni, ehelyett a mellette elszaladó életet a folyamatos füvezéssel kívánja valamelyest lassítani. Még azt is túlzás volna állítani, hogy Scottból hiányzik az ambíció – a film elején inkább úgy tűnik, mintha főhősünk egyáltalán nem tudná, hol van és mi történik vele, viszont egykedvű közönnyel fogadna el bármit, ami megesik.

Staten Island királya - jelenet a filmből

A tökéletesen egyforma napok sorjázását egy váratlan és őrült esemény akasztja meg, amikor a hobbi-tetoválóművész Scott hirtelen ötlettől vezérelve egy lelkesen ajánlkozó kilencéves kisfiúnak is megpróbál tetoválást készíteni. Nem sok időbe telik, míg megjelenik a családi ház küszöbén a kisfiú őrjöngő apja (Bill Burr), mérge azonban hamar elpárolog, amikor a Scott bájos, özvegy édesanyjával (Marisa Tomei) randizni kezdenek.

Hősünket az új férfivel kapcsolatos ellenállás lendíti ki az apátiából, mintha az apja emléke körüli kérdések volnának az egyetlenek, amelyek képesek elérni az ingerküszöbét. Kishúga elköltözése, a barátnőjével való szakítás és a jövőre vonatkozó, légből kapott ötleteinek kudarca nem hatolhattak át az eltompultságból és érdektelenségből emelt érzelmi pajzson, a hősi apafigura trónjának bitorlása viszont felrázza a szétfüvezett Staten Island-i Hamletet.

Staten Island királya - jelenet a filmből

Staten Island egyébként nem puszta couleur local a filmben, hanem maga a probléma eleven szimbóluma: ahogy a helyi fiatalok megjegyzik, „ez a hely az egyetlen, amit még New Jersey is lenéz”. Scott maga éppolyan bizonytalan szégyenérzettel lézeng a saját életében, ahogyan Staten Island zöldövezeti, kertesházas, „földszintes Amerikája” sem találja magát a sosem alvó, világközepe New York Cityben. Mintha a környezet épp olyan identitászavarban szenvedne, akár ez a mi eltévedt „királyfink”.

Staten Island királya korának kimerevített pillanatképeként könnyen válhat az utókor számára is meghatározó generációs közérzetfilmmé, kiváltképp, mert nem zárja be a kapukat, hanem fenntartja az alakulás és a fejlődés lehetőségét. Megengedi, hogy néhány évtizeddel később, történelmi távlatból visszanézve is érvényesen értékelhessük e film mentén a kétezres évek második évtizedében még az elkerülhetetlen felnövéssel küzdő, lassan, de biztosan eszmélő generáció jellegzetes történeteit.

Staten Island királya - jelenet a filmből

Képek: © 2020 UNIVERSAL STUDIOS. All Rights Reserved. 

 

Staten Island királya, amerikai vígjáték, 136 perc, 2020. Rendező: Judd Apatow, Forgatókönyv: Judd Apatow. Producer: Judd Apatow, Barry Mendel. Operatőr: Robert Elswit. Szereplők: Pete Davidson, Bel Powley, Bill Burr, Marisa Tomei, Ricky Velez, Lou Wilson. Bemutató: 2020. augusztus 6. Forgalmazza a UIP Dunafilm. Korhatár: besorolás alatt.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, társadalmi témájú esszéket, alapítója a kortárs magyar divatot szemléző Sikk Projekt portálnak, illetve a gasztronómiai és belföldi turisztikai témákkal foglalkozó Kalandjárónak. Érdeklődési területe a feminista kritika, a narratológia és a rituális művészetek.


További írások a rovatból

Lóth Balázs: Pesti balhé
Andrew Rossi: Az igazság nyomában: Félretájékoztatás és az álhírek ára
Lichter Péter – Máté Bori: A horror filozófiája
Hajdu Szabolcs: Békeidő

Más művészeti ágakról

színház

Vendégségben Patikánál Vendégségben Patikánál
4. emelet, 66-os csengő
Eszmefuttatás a iamyank Ensemble Live at CAFe Budapest lemezéről
Interjú Rohmann Dittával oktatásról, médiáról, motivációról
irodalom

Agyadra megy az irodalom Agyadra megy az irodalom
Nézzünk bizakodva a múltba! – Alternatív Trianon. Szerkesztette Cserna-Szabó András és Fehér Renátó. Cser Kiadó, 2020.


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés