bezár
 

irodalom

2012. 07. 18.
Budapest Nyugati
Závada Péter: Ahol megszakad. Libri, Budapest, 2012.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mikor megjelent Michel Foucault A szavak és a dolgok című szövege, az összes francia bölcsész ezzel a kötettel járt randira, függetlenül attól, hogy olvasta-e vagy sem. Závada Péter első verseskötetével hasonló a helyzet, csak épp a középiskolás tinik körében. Nem mintha csak számukra tartogathatna érdekességeket az Ahol megszakad című kötet, ám tagadhatatlan, hogy a kortárs magyar irodalomban példa nélküli érdeklődés övezi a fiatalabb generáció részéről.

A kötet a Libri Kiadó gondozásában jelent meg, bemutatójára stílszerűen a Költészet Napján került sor, ahogyan a reklám-kisvideó is ezen a napon vált elérhetővé a neten. A 68 oldalas kiadvány hátlapján olvasható ajánlásokat Parti Nagy Lajos és Darvasi László írták. A ragasztott kötet fizikai részére nem lehet panasz, már kézbe venni is jó érzés. Ennyit a külcsínről.

A kötet 46 verset tartalmaz, melyek – az utolsó (Konkáv címet viselő) vers kivételével – négy ciklusra oszlanak. Mindegyik ciklust a Csak addig című, hosszú kitérőkkel tarkított, egy témát több részletben bemutató rímtelen költemény egy-egy szakasza zárja le. Ezek a záró versek mindig rendkívül személyes, egyéni tapasztalatokat felmutató, önreflexív, sőt, önironikus szerzemények.

Az első rész jambikus verseit a kétszer négysoros költemények ciklusa követi. Ennek utolsó előtti darabja a Pesti sampon, mely a nyolc darab négysoros versszakával megtöri a ciklus strukturális rendjét. A vers egy jól ismert reklámfilm retorikáját követve járja végig Budapest hét helyszínét, miközben Babits Mihály Messze… messze… ("Spanyolhon. Tarka hímü rét./ Tört árnyat nyujt a minarét.") című versére is rájátszik figuráival és stílusával:

Oktogon. Felhők szűrte fény.
Napsáv a Cafék üvegén.
A sarkon barna hajszalon
mereng a bíbor hajnalon.
(Pesti sampon részlet)

A nyolcadik szakasz a külső világ – Budapest terei – helyett a lírai szubjektum személyes élményeit írja le és teremt kapcsolatot külső és benső között:

Úgy vonz a beton, szinte fáj.
Kovalens kötés: egy laza
Sejtstruktúrába integrál.
Inkább otthon, de nem haza.

Ez a többször idézett vers lehetne akár a kötet kicsinyítő tükre is, hiszen tünetszerűen magán viseli annak összes hibáját és erényét. A Nyugat nyelve nyilvánvaló nyomot hagyott Závada Péter első verseskötetén, mely önmagában még nem lenne baj, ám néhány ötletes-elmés nyelvi megoldáson kívül semmi érdekeset nem kezd ezzel a hagyománnyal. A gesztusértékű odabólintáson nem jutnak túl a fentihez hasonló parafrázisok. Mindazonáltal nem a Nyugat hatása érződik a köteten a leginkább, hanem mindenek előtt és mindenek felett Parti Nagy Lajos költészetének befolyása. Závada Snasszfalt címet viselő blogján megtalálható a fenti vers egy korábbi, hosszabb változata, Halk sampon cím alatt. Önmagában beszédes az, hogy mely versszakok maradtak ki a kötetben végül közölt versből: a leginkább partinagyos szakaszok.



Időről időre visszaköszönnek a reáltudományok bizonyos fogalmiságát játékba hozó, logikailag rontott költői képek. Ezek általában olyan képzavarok, melyek nagyon erős stiláris hatással bírnak – bármilyen oknál fogva is íródtak meg pont ebben a formában, működnek. Jó példa erre a már idézett szakaszban a kovalens kötés, mely a szöveg szerint laza sejtstruktúrába integrál, jóllehet a kovalens kötés nem integrál semmilyen sejtstruktúrába. Másik példa lehet a már szintén említett Konkáv című vers: "Aztán szó nélkül ülünk valami villamoson, / és eszünkbe jut, hogy a félelem konkáv tér / - nincs hova elbújni". Holott a logika azt diktálná, hogy ha nincs a félelem elől menekvés, akkor konvex tér kell legyen – bár ez bénábban hangzik.

A kötet harmadik ciklusában a család a téma, gyakran történelmi kontextusban. Ez a tizenhárom verset egybegyűjtő rész a kötet legsikerültebb pontja. Az anyaversek megkapó személyessége és a költeményekben rendre megjelenő kontemplatív lírai szubjektum őszintesége és tisztán látása olyan líraélményt nyújt, mely mentes marad kánonparától és "asztalbeszakítási vágytól" egyaránt. A negyedik ciklus végül a szonetteket gyűjti egybe, melyekről leginkább annyi mondható el, hogy verstanilag tökéletesek.

Talán a legtöbben bravúros nyelvi megoldásokat, új formákat vagy legalábbis formajátékokat, pofátlanságot és frissességet vártunk ettől a kötettől. Ehelyett avíttan cseng és kimódoltnak, sőt, időnként egyenesen sznobnak hat. Ugyanakkor megcsillannak nagyszerű megoldások is: ilyenek az Átmeneti rendek című költemény képei ("Egy tócsa vagy csak. Fölszárít az orkán. / Csészényi tea – halkan párologsz."), vagy a Nem tart című nyolcsoros utolsó két sora ("Zavartan néz, pislog, kérdőre von / hideg szemed: szép, zárlatos neon.") és lehetne még sorolni a példákat.

Röviden tehát: hullámzó. Ám egy első kötetnek az a dolga, hogy hullámzó legyen. Hogy izgalmas legyen folytatni. Ezt pedig maradéktalanul teljesíti az Ahol megszakad. Kíváncsian várjuk a folytatást.
 

Leadkép: Bach Máté

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Szabó István Zoltán --


További írások a rovatból

Blended Intensive Programme Pozsonyban
irodalom

Bemutatták Szeles Judit Világatlasz című verseskötetét
irodalom

Az örmény idő nyomában
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025

Más művészeti ágakról

Len Wiseman: Balerina
színház

Legyetek jók, ha tudtok. Zenés játék a Magyar Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés